Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Motoridentifiering

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera (gaffel-)truckar här

Bravo-one (trådstartaren)

#1 » 23:42:02, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er.

Senaste tillskottet är en truck. BG trucken.
Är det någon som känner till dessa?
Jag har väldiga oljeläckage i motorn och skulle behöva ha en hint om vad det är för motor i denna skapelse.
Jag bifogar ett par dåliga bilder till att börja med.
Bättre kommer.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bravo-one
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:12, 06-08-2014
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kockums logma



Turbodiesel

#2 » 07:57:22, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perkins A4.203, dock finns det många varianter av den.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Bravo-one (trådstartaren)

#3 » 18:06:25, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Ok, många varianter? Menar du hur de var bestyckade med pumpar etc..?
Bravo-one
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:12, 06-08-2014
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kockums logma

OLA56

#4 » 18:49:50, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 90 talet tillverkade Perkins en motor, som man kallade "1000 motorn". Varje cylinder var på 1000cm3 = 1000 kubikcentimeter = 1 liter (1000kubikcentimeter).
Denna motor tillverkades (4 och 6 cylindrig) till 600 kunder över hela jorden - i 3 000 olika varianter.....

Varje maskintillverkare har sina egna speciella krav. Effektkurva, startmotor placerad, Vattenpump si or så, mm. Fanns tydligen över 3000 olika varianter på samma grundkoncept. OK två grundkoncept - 4 cylindrig eller 6 cylindrig.

Även bröstkåpa, uttag för extra hydraulpumpar skiljde.

Grundmotorn var samma. sedan skiljde det vad respektive ville ha, startmotor, effektkurva, uttag för hydraulpumpar. Hur många varianter som helst.

Volvo hade denna grundmotor i (minst) tre varianter i slutet av 90-talet. L50, lastmaskin, EW130,EC130,EW150,EC150 grävmaskiner. Fem olika varianter, på samma grundmotor.


Ola56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#5 » 19:00:32, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja att det var perkins såg jag :)

Är regulatorn vacuumstyrd?

Var läcker motorn?

4.203 återfinns väl i MF 65 mk2 och tidiga MF 165 om jag minns rätt..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Turbodiesel

#6 » 19:03:38, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen har hydraulisk regulator.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Michael Meier

#7 » 19:13:55, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åh, leta oljeläckage i en truck, undrar vem som får ståpäls :)
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bravo-one (trådstartaren)

#8 » 22:29:15, 16-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då finns det några varianter förstår jag.
Den läcker bakom den blå servopumpen där den ansluter mot motorblocket. Vet ni om den drivs med kedja eller via kugghjul?
Vattenpumpen sitter ju framför kåpan som täcker den kraftöverföringen.
Ev går det att lossa pumpen från blocket om det inte går in en kedja in bakom vattenpumpen till kammen eller vevaxeln.

Nä det är tur man inte har päls. Det är sketet nåt så in i helskotta.
Bravo-one
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:51:12, 06-08-2014
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kockums logma

Turbodiesel

#9 » 23:05:36, 16-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kamdrivningen är baserad på drev, så någon kedja behöver du inte oroa dig för. Kraftuttaget har jag för mig inte har någon packning mot bröstkåpan utan är limmad.

Gamla P-serien hade däremot kedja, men det är en annan historia.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se