För många år sen hade vi en liknande
truck på arbetet för diverse jobb, den gick alltså inte som en ordinär truck dagligdag utan användes mest vid mekjobb, den var helt värdelös att smygköra med, gick inte att komma igång utan ett ryck, handbromsmetoden fick användas vid kritiska situationer. Så hade den trucken varit sen den var ny, alla trodde att den trucken bara var sådan så ingen ifrågasatte och ingen intresserade sig för att kolla hur det låg till med dessa ryck.
När jag började på den avdelningen så insåg jag direkt att något var på tok med trucken, folk trodde att chaufförerna var mindre vetande, smyg iväg nu sa någon när man hade tex en stor
hydraulcylinder på gafflarna, men truckjäveln hoppade iväg och fick ofta till följd att grejerna ramlade av.
När en servicegubbe var där och servade tog jag upp detta. Okej sa han det ska vi fixa, han ändrade något, tror att det var något så enkelt som en
säkring, men är inte alls hundra på detta, fort gick det att fixa i alla fall, sen gick trucken hur fint som helst att smyga med.
Servicegubben sa att det finns två konfigurationer på trucken, en för att snabbt ska kunna flytta tex pallar från a till b och att man då ska kunna lyfta medans man har farten uppe och sen bromsa in, tex att snabbt kunna lyfta gods på ett lastbilsflak.
Den andra konfigurationen är att trucken ska kunna gå att smyga med men då tappar man alltså möjligheten att sakta in (bromsa) och ändå kunna lyfta med höga varv, det var alltså detta servicegubben ändrade till.
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...