Sida 2 av 3

Re: Hjälp sökes:Kalmar truck/perkins gasolmotor

InläggPostat: 08:50:26, 21-12-2017
av torbjorn_forsman
GBA skrev:Kanon!! Uppdaterar när jag kikat på den igen..

Det är brytare på den.. såg att det var rost på rotorns kammar dessutom.. lucas hade väl slutat tillverka fordonsel -89?


I bl a Ford och Saab från tidigt 90-tal kan man hitta en hel del el- och elektronikdelar från Lucas. T ex hela insprutningssystemet på vissa Saab 900, glödtrådsvakt, styrenhet och servomotorer för centrallås, reläer mm.

Re: Hjälp sökes:Kalmar truck/perkins gasolmotor

InläggPostat: 09:47:37, 21-12-2017
av rospigg
Gratulerar på födelsedagen, GBA!
/Rp

Re: Hjälp sökes:Kalmar truck/perkins gasolmotor

InläggPostat: 13:10:05, 21-12-2017
av igelkottar
Grattis :bira: :bira: GBA

Re: Hjälp sökes:Kalmar truck/perkins gasolmotor

InläggPostat: 17:29:07, 21-12-2017
av GBA
Tackar :grin: :grin:

Lucas har väl patent på glappkontakten oxå? :mrgreen: Ok så dom nya ägarna (marelli?) Fortsatte göra el med namnet lucas på?

Torbjörn! Du gav mig en tankeställare. Efter en nogrannare koll idag är det rätt tändföljd. Fick hjärnsläpp- fick för mig att rotorn snurrade medsols! :ohnej:

Hade dock inte tid att kika mer på den idag, måste ju hem å äta tårta oxå!

Re: Hjälp sökes:Kalmar truck/perkins gasolmotor

InläggPostat: 20:53:22, 21-12-2017
av torbjorn_forsman
Man kan aldrig lita på rotationsriktningen hos fördelare som drivs av en vinkelväxel. Särskilt störande är det när en och samma motortillverkare ändrar riktning på fördelaren mellan motorgenerationerna. Se bara på Volvos personbilsmotorer - på B4B och B16 roterar fördelaren medurs , på B18, B20 och B30 moturs, på B21, B23, B200, B230 medurs igen. Tack o lov finns det oftast en pil på fördelarhuset som visar riktningen, en del tillverkare har också med ett R eller L i typbeteckningen för att tala om riktningen.

Re: Hjälp sökes:Kalmar truck/perkins gasolmotor

InläggPostat: 21:33:10, 21-12-2017
av GBA
Ok ska leta nr på fördelaren iaf. Det är så fruktansvärt trångt där fördelaren sitter bara. upptäckte att vacuumklockan på fördelaren saknar slang.. hittade inget ledigt/proppat uttag på insuget dock.

Tändstiften beställda å kommer imorgon så jag börjar där iaf, sen blir det rengöring av förångare

Re: Hjälp sökes:Kalmar truck/perkins gasolmotor

InläggPostat: 22:20:14, 21-12-2017
av torbjorn_forsman
Om vakuumdosan ställer tändningen tidigare vid större vakuum (alltså vrider brytarplattan medsols då fördelaren roterar motsols), så är den normalt ansluten till ett uttag på sidan av gasspjället (där ska det inte finnas något vakuum vid tomgång men däremot vid delgas).
Skulle den däremot verka åt andra hållet, vilket är ovanligt men dock förekommande, så brukar den vara direkt ansluten till insugningsröret.

Det är inte säkert att det överhuvudtaget behövs någon vakuumtändförställning på gasol, den har mest att göra med egenheter hos bensin som bränsle. Behovet av vakuumtändförställning är t ex mycket mindre eller inget alls på etanol och gengas. Om en bensinmotor med 70- eller 80-talets teknik skulle anpassas för stränga avgaskrav så hände det ibland att man tog bort vakuumtändförställningen för att på ett billigt sätt minska kväveoxidutsläppen.

Re: Hjälp sökes:Kalmar truck/perkins gasolmotor

InläggPostat: 23:46:14, 21-12-2017
av GBA
Ok då skippar jag den! Den varvtalsstyrda förtändningen kärvar, rotorn kan fastna "mitt imellan". Förhoppningen är ju att det går att ordna, men om inte-går det att låsa den med tror du? Borde väl vara bättre än som det är nu, och tills man kan få tag i en bättre.. verkar ha vart en del fukt i tidigare. Ska ta nån mer avklädd bild på fördelaren senare

Re: Hjälp sökes:Kalmar truck/perkins gasolmotor

InläggPostat: 00:15:54, 22-12-2017
av torbjorn_forsman
Det brukar inte vara så svårt att få till en tändförställningsmekanism. Plocka isär, tvätta, smörj, sätt ihop. Se upp så att inte nästan likadana delar som det finns två av förväxlas, och vänd inte den övre ihåliga axeldelen med brytarkammen ett halvt varv fel.
Var försiktig med fjädrarna så att de inte blir utdragna så förspänningen ändras, det är viktigt att de har lagom förspänning för att tändförställningen ska börja vid rätt varvtal (oftast strax över tomgångsvarv, på den här motorn kanske förställningen ska börja vid 800-1000 r/min).

Om man låser tändförställningen och kör med fast tändläge (och ställer tändningen så att man inte får bakslag vid start eller odrägligt "hård" tomgång), så brukar resultatet bli en slö och bränsleslukande motor.

Re: Hjälp sökes:Kalmar truck/perkins gasolmotor

InläggPostat: 19:23:25, 26-12-2017
av GBA
Fixade fördelaren häromdan.. tömde på smuts och böt fjädrarna som hade blivit sträckta. Idag tvätta å böt tändstift. Nu går den på alla cylindrar.

Tidigare ägare hade monterat en fjäder på gasspjället pga kärvande wire, i lite fel vinkel därav den knepiga å höga tomgången..

Dessutom var termostaten pajj, hade en ny från en gammal volvo så nu kommer den upp i rätt temp, går riktigt hyfsat nu!

Den svart/blåryker vid gaspådrag. Normalt för en gasolmotor? Ett komptest ska göras framöver..


Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Hjälp sökes:Kalmar truck/perkins gasolmotor

InläggPostat: 19:32:55, 26-12-2017
av GBA
Nån som känner igen lådan? (Taskig bild) behöver verkstadshandbok på den, är nåt knas. När man lägger i fram/back på tomgång skuttar den iväg. Näst intill omöjligt att precisionsköra en pall på ett pallställ. Sitter en givare nånstans som kopplar i lådan när man släpper bromspedalen, hittar den inte sitter inte på pedalen... är hydrauliska bromsar

Re: Hjälp sökes:Kalmar truck/perkins gasolmotor

InläggPostat: 19:51:01, 26-12-2017
av Turbodiesel
Kan vara Borg-Warner PR2, typskylten bör i så fall sitta upptill på lådans svänghjulskåpa under alla hydraulslangar. Har du inte inchinggrunkorna fästa i den stora plåten mellan lådan och hydraulpumparna? Inchingsliden har jag för mig är den närmast elventilerna.

Slår den i växeln har du nog för hög tomgång, brukar vara lättare att precisionsköra på högväxeln om det finns möjlighet. Inchingfunktioner på sådana här lådor är ju mest till & från, så något under ska inte förväntas.

Re: Hjälp sökes:Kalmar truck/perkins gasolmotor

InläggPostat: 21:08:28, 26-12-2017
av torbjorn_forsman
GBA skrev:Den svart/blåryker vid gaspådrag. Normalt för en gasolmotor? Ett komptest ska göras framöver..


Det verkar misstänkt i kombination med att ett av tändstiften var igenoljat. Kanske läge att hålla koll på om den vill olja ner samma stift i fortsättningen också.

Re: Hjälp sökes:Kalmar truck/perkins gasolmotor

InläggPostat: 22:40:48, 26-12-2017
av GBA
Td: jo har inte sett det som nåt att bry sig i då jag hade ett tomgångsvarvtal på 1300-1400 tidigare. Men nu när jag har ett varv på 6-700 så är det betydligt bättre! Har inte provat på 2an. Vad som går bäst är att lägga i parkeringsbromsen, sen fram/back å släppa försiktigt på parkbromsen. Har haft lite svårt å provköra då vi har hockeyrinkliknande underlag på verkstadsplan- så jä-a halt så styrhjulen snurrar inte, bara kanar med :aaargh:
Torbjörn: ska kolla stiften igen vid kompprov.. tills dess får jag hålla tummarna att det ser fint ut...

Re: Hjälp sökes:Kalmar truck/perkins gasolmotor

InläggPostat: 17:34:51, 27-12-2017
av Loke
För många år sen hade vi en liknande truck på arbetet för diverse jobb, den gick alltså inte som en ordinär truck dagligdag utan användes mest vid mekjobb, den var helt värdelös att smygköra med, gick inte att komma igång utan ett ryck, handbromsmetoden fick användas vid kritiska situationer. Så hade den trucken varit sen den var ny, alla trodde att den trucken bara var sådan så ingen ifrågasatte och ingen intresserade sig för att kolla hur det låg till med dessa ryck.

När jag började på den avdelningen så insåg jag direkt att något var på tok med trucken, folk trodde att chaufförerna var mindre vetande, smyg iväg nu sa någon när man hade tex en stor hydraulcylinder på gafflarna, men truckjäveln hoppade iväg och fick ofta till följd att grejerna ramlade av.

När en servicegubbe var där och servade tog jag upp detta. Okej sa han det ska vi fixa, han ändrade något, tror att det var något så enkelt som en säkring, men är inte alls hundra på detta, fort gick det att fixa i alla fall, sen gick trucken hur fint som helst att smyga med.

Servicegubben sa att det finns två konfigurationer på trucken, en för att snabbt ska kunna flytta tex pallar från a till b och att man då ska kunna lyfta medans man har farten uppe och sen bromsa in, tex att snabbt kunna lyfta gods på ett lastbilsflak.

Den andra konfigurationen är att trucken ska kunna gå att smyga med men då tappar man alltså möjligheten att sakta in (bromsa) och ändå kunna lyfta med höga varv, det var alltså detta servicegubben ändrade till.


Loke