Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Konvertera staplare till nätdrift

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera (gaffel-)truckar här

ponutt (trådstartaren)

#16 » 21:30:29, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla snabba svar!
Slutsatsen blir att skaffa ett par fritidsbatterier och köra på dem.
Trucken går på sin höjd några tiotal minutrar per vecka.

1 person gillar det här inlägget.
ponutt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:23, 24-01-2015
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway 623



magloman

#17 » 21:55:14, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att du ev måste byta laddare till en mindre. Vad har du för ah idag på batterierna?
Vad är det för systemspänning, 24?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#18 » 22:30:14, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För den här sortens drift skulle jag nog hellre använda ett par vanliga startbatterier än fritidsbatterier.
Fritidsbatterierna är ju optimerade för att inte ta för mycket skada av överladdning, djupurladdning eller att stå urladdade länge, men istället har de mycket högre inre motstånd än startbatterier, speciellt i kyla. Den här trucken lär ju kunna behöva rätt höga toppströmmar kortvarigt och då är ett lågt inre motstånd i batteriet bra. Men å andra sidan så misstänker jag att den aldrig blir stående urladdad länge utan alltid laddas upp efter användning.
Se till att laddströmmen inte är mer än C/10 (alltså en tiondel av batteriets kapacitet i Ah), och se till att laddaren har någon form av spänningsreglering så att batterierna inte blir onödigt överladdade.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#19 » 22:56:23, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På mitt förra arbete fanns en handdragen pallstaplare som användes några gånger per dag för att lyfta excenterpressverktyg, det största vägde nog inemot 1000 kg men de allra flesta vägde 50 - 200 kg. Man ersatte de slutkörda truckbatterierna med två fritidsbatterier (storleksmässigt gissar jag på 120 Ah per styck). Trots den relativt lilla belastningen och användningen höll de bara ca ett år.

Skulle man inte kunna elkonvertera den med hjälp av en elmotor som driver en stor 24V generator?

Den enklaste, tråkigaste och jobbigaste lösningen är att göra sig av med trucken och skaffa en handpumpad och handdragen staplare. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se