ponutt skrev:Jag undrar om det är en komplicerad övning att fimpa batterierna och konvertera staplaren till
nätdrift, 220 eller 380 volt?
Som det framgår av svaren i tråden så ger trucken en stor belastning och du behöver någon form av effektbuffert.
Denna effektbuffert är enklast batterier.
Om du sedan skall köra på el 230/380V så behöves en batteriladdare.
Om batteriladdaren skall vara på 10, 50 eller 100A beror ju på hur stora batterierna är samt hur många timmar per dag som trucken går.
Men efter att ha byggt en travers i min hall på 120m2 så undrar jag utan att ha räknat om inte ett system för att hålla elkabeln ovanför trucken utan att fastna i ställagen +
laddare kommer att vara dyrare än att fixa en annan
truck. Men har man allt liggandes så kanske det går i hop sig.
Så mitt råd blir. Sälj den du har och köp en annan beg där batterierna håller några dagar.
Vi sålde våran staplare som var kontrollerad och servad var år för 25 med batterier som höll 25% av ny kapacitet. (när den var ny så laddade vi var vecka)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.