Hej!
Har en Datsun FG103 1500Kg som har slutat ladda efter lite långvariga startförsök med startkablar.
Den Har en Hitatchi LT125-24 generator med externt laddningsrelä.
Någon som har ett kopplingsschema eller manual för trucken?
Eller uppgifter om vad man skall mäta för resistans på de olika anslutningarna.
Mäter ca 7-10 ohm på Fältlindningen som är direkt över kolen och det verkar ok.
Lite osäker på var jag ska kolla att dioderna är ok utan att ta isär generatorn, någon som vet?
Efter lite googlande har jag kommit fram till att det borde finnas en säkring på A (se kopierad text nedan från Datsun forum). Slutar den ladda om säkringen går?
När jag ändå håller på och fixar med generatorn kanske jag skall byta a till ett elekroniskt relä för bättre laddning på lågvarv? Någon som provat det?
Large Terminals, large wires
* A to Fusible Link on positive battery cable (White wire)
* E to earthing point (Black wire to engine block, or to negative battery cable)
This is the same as newer Datsun alternators
Regulator
A - to A on alternator
F - to F on alternator
N - to N on alternator
E - to E on alternator
L - WR to CHG lamp in Dash
I - BW to IGN switch 12V
Engine harnesss color (that go from Voltage Regulator to Alternator):
harness colors
W - Alternator
Y - Field
WB - Neutral
B - Earth (ground)
_======_
| WB B | Harness Wire Colors
| W Y | (not necessarily alternator colors)
----------
W - A on alternator to A on regulator
WB - F on alternator to F on regulator
Y - N on alternator to N on regulator
B - E on alternator to E on regulator
Or schematically:
_======_ Field
| F E | Earth
| A N | Alternator
---------- Neutral