Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Datsun FG103 1500Kg Laddningsproblem.

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera (gaffel-)truckar här

Racercalle (trådstartaren)

#1 » 21:41:13, 09-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en Datsun FG103 1500Kg som har slutat ladda efter lite långvariga startförsök med startkablar.
Den Har en Hitatchi LT125-24 generator med externt laddningsrelä.
Någon som har ett kopplingsschema eller manual för trucken?
Eller uppgifter om vad man skall mäta för resistans på de olika anslutningarna.
Mäter ca 7-10 ohm på Fältlindningen som är direkt över kolen och det verkar ok.
Lite osäker på var jag ska kolla att dioderna är ok utan att ta isär generatorn, någon som vet?
Efter lite googlande har jag kommit fram till att det borde finnas en säkring på A (se kopierad text nedan från Datsun forum). Slutar den ladda om säkringen går?

När jag ändå håller på och fixar med generatorn kanske jag skall byta a till ett elekroniskt relä för bättre laddning på lågvarv? Någon som provat det?

Large Terminals, large wires

* A to Fusible Link on positive battery cable (White wire)
* E to earthing point (Black wire to engine block, or to negative battery cable)
This is the same as newer Datsun alternators

Regulator
A - to A on alternator
F - to F on alternator
N - to N on alternator
E - to E on alternator
L - WR to CHG lamp in Dash
I - BW to IGN switch 12V
Engine harnesss color (that go from Voltage Regulator to Alternator):

harness colors
W - Alternator
Y - Field
WB - Neutral
B - Earth (ground)

_======_
| WB B | Harness Wire Colors
| W Y | (not necessarily alternator colors)
----------
W - A on alternator to A on regulator
WB - F on alternator to F on regulator
Y - N on alternator to N on regulator
B - E on alternator to E on regulator
Or schematically:

_======_ Field
| F E | Earth
| A N | Alternator
---------- Neutral
Racercalle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:35, 08-09-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Lundberg 343



torbjorn_forsman

#2 » 22:56:07, 09-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den befintliga laddningsregulatorn fungerar som den ska, så blir det inte bättre laddning för att man byter till en elektronisk.
När det gäller dålig laddning på låga varv så var Datsun personbilar ökända för detta på 70-talet. Av någon anledning var utväxlingen mellan motor och generator så låg - generatorremskivan var lika stor som vevaxelremskivan, om inte nästan ännu större - att motorn måste komma upp i en del varv för att den skulle börja ladda överhuvudtaget. Kanske tillåtet maxvarvtal var ovanligt lågt på de där Hitachigeneratorerna?

Synd att japanerna inte använder "normala" beteckningar på anslutningarna på generatorer och laddningsregulatorer, man vet inte alls vilken ledning som är vilken utan att antingen ha ett detaljerat elschema där prylarnas inre koppling syns, eller titta noga på dem i verkligheten. Men eftersom det verkar gå en ledning från tändningslåset till laddningsregulatorn så är det troligen ett s k batteriavkännande system utan magnetiseringsdioder i generatorn (som på t ex gamla jänkare, VAZ och franska 70-talsbilar).

Säkringen som nämns på "A" (förmodligen motsvarande B+ i ett europeiskt system) sitter mellan generatorn och batteriet, och är till för att skydda mot kabelbrand om man t ex råkar polvända batteriet eller om det blir en rejäl kortslutning i generatorn.

För att prova dioderna med generatorn hopsatt kan man ta en multimeter med diodprovningsläge och mäta med minus på instrumentet till A på generatorn och plus på instrumentet till jord (stommen eller anslutning E). Om det är en normal trefasgenerator med helvågslikriktning ska instrumentet visa två diodspänningsfall då (ungefär 0,8 - 1,2 V). Vid kortslutning i en diod, visar instrumentet hälften så mycket (0,4-0,6 V). Skulle det vara en enfasgenerator med halvvågslikriktning (har dock aldrig hört talas om att annat än franska tillverkare har gjort sådana) så får man 0,4-0,6 V när allt är i ordning.
Men denna mätning avslöjar endast kortslutningar, inte avbrott i dioder. För att hitta avbrott måste man plocka isär generatorn, lossa anslutningarna mellan stator och likriktarbrygga, och sedan mäta dioderna en och en.
För att konstatera avbrott säkert utan att plocka isär generatorn måste man nästan mäta på spänningen med oscilloskop och se om det blir onormalt mycket "rippel" på den. Andra saker som kan tyda på trasig diod är om det viner eller piper onormalt kraftigt om generatorn då den belastas, eller om man hör onormalt mycket generatorstörningar i en gammal dålig bilstereo som man matar från elsystemet i fordonet.

I och med att det är ett batteriavkännande system, så måste spänningen från tändningslåset (I) finnas, för att generatorn ska ladda. Systemet är känsligt för spänningsfall där, det kan ge problem med dålig laddning på låga varv samtidigt med för hög laddspänning på höga varv. Kolla gärna under körning att spänningsfallet mellan I på laddningsregulatorn och batteriets pluspol inte är mer än på sin höjd 0,2 V.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Racercalle (trådstartaren)

#3 » 00:00:20, 10-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Torbjörn!

Fint att få svar så här sent. :-)
Hade 0,9V spänningsfall över dioderna när jag mätte enligt dina anvisningar, så det var ju bra. :-)
Ska kolla om det kommer spänning i Kabeln som skall sitta på A/B+ imorgon.
Om det gör det ska sätta tillbaka generatorn nu när den är rengjord och testa.
Vad är nästa steg om det skulle visa sig att jag har spänning på A/B+ men fortfarande ingen laddning?

Se bifogad länk angående fördelar med elektronisk regulator jämfört med elekromekanisk. http://www.madelectrical.com/electrical ... orks.shtml
Noterade nu att den elektroniska i tabellen visst var en intern regulator om det nu har någon betydelse.
Trucken körs mest 1-15 minuter i taget och oftast på lågvarv så jag är främst intresserad av att få bra laddström på tomgång, detta speciellt som den har väldigt litet batteri och störrebatterier inte passar i det smala batterifacket.
Racercalle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:35, 08-09-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Lundberg 343

torbjorn_forsman

#4 » 10:21:41, 10-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den fortfarande inte laddar fastän B+ har spänning, så kolla om du får spänning från tändningslåset på laddningsregulatorns I, samt att det kommer spänning till fältlindningen (anslutning F på generator och laddningsregulator). Ev kan man koppla in en amperemeter i serie med F för att kolla att det verkligen går ström genom fältlindningen också. Tänk dock på att ledning F INTE får brytas medan tändningen är på, eftersom fältlindningen kan ge otrevliga överspänningsspikar. Ska man lossa ledning och koppla in amperemeter, så gör man det med tändningen avstängd och slår därefter på tändningen för att mäta.

Det är också viktigt med jord till både generator och laddningsregulator. Jag förmodar att regulatorn sitter monterad med gummibussningar så den är isolerad från chassi, och jordas till generatorn via ledning E.


Hmm...i länken har de jämfört en äldre och en nyare växelströmsgenerator med varandra. Och det är nog framför allt bättre egenskaper hos den modernare generatorn som visar sig, inte just skillnaden mellan mekanisk och elektronisk regulator.
Jag skulle nog vilja säga att fördelar med en elektronisk regulator snarare är att den har bättre noggrannhet i regleringen, längre livslängd och blir billigare i tillverkning eftersom det inte krävs så mycket manuell handpåläggning och justering på varje exemplar.
I just det här fallet, med ett batteriavkännande system där regulatorn dessutom verkar ha ett extra relä för styrning av laddningslampan inbyggt, så tror jag det blir onödigt besvärligt att bygga om till elektronisk regulator.

Vill man få bättre laddning på låga varvtal så ska man nog titta på möjligheterna att sätta en mindre remskiva på generatorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Racercalle (trådstartaren)

#5 » 14:31:46, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för hjälpen. Det var bara 11V fram till laddningsrelät från tändningslåset. Det visade sig att en kabel var dåligt pressad och gled ur kabelskon när jag rotade runt lite under instrumentbrädan. Troligtvis sjönk spänningen ytterligare när den belastades. Klämde fast den tillfälligt och nu laddar den. :-)
Ska fixa till en ny kabelsko och pressa fast kabeln ordentligt så håller det nog i många år.

3 personer gillar det här inlägget.
Racercalle
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:35, 08-09-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Lundberg 343


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se