Sida 1 av 2

Min gamla, plågade stackars Valmet...

InläggPostat: 18:25:46, 02-04-2018
av ja-bond77
Bild
Bild

Har servat min Valmet truck på sistone. :uupps: Verkar som modellen heter B1831 från 1973... Nå, bara en aning service, vill ju inte skämma bort klossen för mycket... Bytt tätningar i tornets tiltcylindrar i alla fall.

Bild


Bild


Bild


Bild

Det gick väl ganska smärtfritt, verkar hålla tätt utan att sjunka ut nu. Men till nästa problem, bromsarna. De har börjat kräva påfyllning i bromsvätskebehållaren så det verkar vara nåt läckage nere vid bromscylindrarna. I väntan på att nån ska plocka av trummor mm så har jag fyllt på gladeligen med dot4. Men kolven i huvudcylindern verkar bara kärva mera och mera. Kan tätningarna ha svällt? Kolven går inte tillbaks med annat än tryckluft i bromsutgången nu. Hur vet jag vad tätningarna ska tåla för vätska/olja? Systemet verkar bygga på ATE fabrikatet. Har inte hittat nån nummer på själva huvudcylindern men några nummror på interna komponenter har jag:

Bild

Vet inte om jag läst allt korrekt:

Kolv: ATE 3.3311-1931.9
Högtryckstätning: ATE 3.3301-1901.1
Lågtryckstätning: ATE 3.3402-1901.1 ACQ 48137 9-32

Nån som hittar uppgifter vad dessa gummitätningar är tänkta att användas med för vätska? Övrigt att tänka på med bromssystemet? Är inte alls kunnig på området... Nån som kan förklara funktionen för "backventilen" längst till höger i min bild? Kanske "strypbackventil" är bättre benämning eller vad?

Re: Min gamla, plågade stackars Valmet...

InläggPostat: 18:30:13, 02-04-2018
av ja-bond77
Kan ju tillägga att jag haft upp detta några gånger genom åren nu så kan hända jag vänt/placerat nåt fel också... Input välkommen. En skiss/beskrivning/manual på det hela skulle sitta fint... Åtminstone är lågtryckstätningen väldigt trög i loppet. Det är nog det primära felet, och kanske ända felet...

Re: Min gamla, plågade stackars Valmet...

InläggPostat: 18:35:23, 02-04-2018
av ja-bond77
På den här sidan har man silikonfett till salu:
http://www.oldtimerteile.net/showgroup. ... sJJKC6uxEY

Är det tänkt att tätningarna måste infettas för att de ska löpa? Det funkar alltså inte enbart med att rengöra och tömma i bromsvätska?

Re: Min gamla, plågade stackars Valmet...

InläggPostat: 18:39:22, 02-04-2018
av rospigg
Jag brukar använda Biltemas silikonfett på bromsdelar, väldigt lättflytande.
Bild
/Rp

Re: Min gamla, plågade stackars Valmet...

InläggPostat: 18:43:54, 02-04-2018
av Turbodiesel
Ventilen i utloppet är en så kallad resttrycksventil, den ska bland annat se till att det blir lite tryck kvar i systemet, för att hindra luft att ta sig in vid snabb pedalåtergång.

Normala bromstätningar svullnar av minsta lilla mineralolja, det räcker med oljig atmosfär och det finns det gott om i trucken gissar jag..

Re: Min gamla, plågade stackars Valmet...

InläggPostat: 18:50:12, 02-04-2018
av ja-bond77
Aha, vet nån om det finns alternativa tätningar till en oljekonvertering? Det är ju inte så jättemycket bromsande man gör med en truckolja skulle säkert kunna funka...

Re: Min gamla, plågade stackars Valmet...

InläggPostat: 19:19:09, 02-04-2018
av Turbodiesel
Det håller nog tillräckligt länge med originalpackningar, vilka borde vara hyfsat enkla att finna. Bromscylindrar för mineralolja brukar inte funka för evigt de heller.

Vad är det för diameter på den?

Re: Min gamla, plågade stackars Valmet...

InläggPostat: 19:32:37, 02-04-2018
av överlass
Men dot4 säger du, efter en snabb googling så är den inte silikonbaserad. Kan man ändå använda silikonfett rospigg? Jag är lite försiktig med just bromsvätskor efter att haft i fel i en hydrema TG för ett antal år sen.. den fick vi packa om allt som gick att packa om på

Re: Min gamla, plågade stackars Valmet...

InläggPostat: 20:11:11, 02-04-2018
av torbjorn_forsman
Fett som är avsett som bromscylinderfett i DOT3 / DOT4 -system går bra att använda, oavsett om de är baserade på silikon eller något annat. Men silikonfetter som är tänkta för andra ändamål (t ex gummilistsmörjning, värmeavledning i elektronik, fuktskydd i högspänningssammanhang) ska man nog hålla långt borta från bromshydraulik.

Jag har en uråldig burk (modell kronans plåtburkar för skokräm) med ett ganska styvt rödbrunt fett som jag tror det står Girling Rubber Grease på, samt en tub med ett halvflytande nästan genomskinligt bromscylinderfett som kanske är silikonbaserat, det är möjligt att det står Lucas eller Lockheed på den. Båda fungerar i alla fall bra, det finns bromsdelar som jag har renoverat med de där fetterna för uppåt 20 år sedan, som fortfarande är i drift.

Re: Min gamla, plågade stackars Valmet...

InläggPostat: 20:38:30, 02-04-2018
av ja-bond77
Det verkar vara 3/4"/19mm diameter. Jag får väl leta runt lite...

Re: Min gamla, plågade stackars Valmet...

InläggPostat: 20:50:39, 02-04-2018
av rospigg
Jag har använt det fettet på bromsok jag packat om.
På min bil packade jag om framoken för +15 år sedan, använde då Biltemas bromscylinderfett 36-1826 som även det är ett silikonfett (tillsammans med Dot 3 eller4)
utan komplikationer, förutom kärvande kolv pga. trasig damask..
Bild
/Rp
(korrigerat och kompletterat texten)

Re: Min gamla, plågade stackars Valmet...

InläggPostat: 20:52:37, 02-04-2018
av ja-bond77
Har hittat en skiss på 15mm modellen. Annars verkar den vara lika:
http://www.nsu4.nl/deutsch/d1bremsteile.html
Bild
Originalets URL: http://www.nsu4.nl/imagestechnic/1remhoofdcilinder1000.png

Re: Min gamla, plågade stackars Valmet...

InläggPostat: 22:37:09, 02-04-2018
av PeterR

Re: Min gamla, plågade stackars Valmet...

InläggPostat: 07:35:50, 03-04-2018
av ja-bond77
Verkar som bilden är på de faktiska delarna, och då stämmer det inte. Det är väl egentligen bara den stora kopptätningen(primärtätning verkar det kallas) samt sekundärtätningen på aluminiumkolven som jag behöver. Flera tips? Förutom numrorna på de enskilda tätningarna hade det ju varit bra att haft en ATE nummer på rep-satsen också. Men nån sån nummer har jag inte hittat ännu...

Re: Min gamla, plågade stackars Valmet...

InläggPostat: 08:17:05, 03-04-2018
av PeterR