Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

ASEA diesel GDH 54 - 1978 med lågt kopplingstryck

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera (gaffel-)truckar här

Yamakingen (trådstartaren)

#1 » 17:38:25, 31-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bästa maskinister!

INLEDNING:
För ett par veckor sedan fick jag en gammal ASEA dieseltruck av en god vän till mig. Den har stått bortglömd i 12 år på grund av läckande styrkolv, men ska då ha fungerat fint i övrigt. Den har överlevt både vandaler, brand i närliggande byggnad och dieseltjuvar. Yttre skick: sunkigt, men desto roligare att se den få livet åter :grin:

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/mTiCtvz.jpg


DATA:
Modell: ASEA GDH 54 - 1978
Lyftkapacitet: 5400 kg
Drifttimmar: 5380
Motor: Perkins 4-236 diesel (Ser så ut, men har faktiskt inte hittat typskylten, trots intensivt letande)
Transmission: Twindisc powershift-converterlåda, 2 växlar fram, 2 växlar bak. Modellnummer: TDC-22-406-2

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/ycJZ35h.jpg


Efter byte av olja och filter, ordentlig spolning av dieseltank, kylsystem och invändig rengöring av dieselpumpen (kärvande stoppreglage), samt renovering av generator och vattenpump så startade den upp direkt. Motorn går utmärkt och har bra oljetryck. Hydraulik samt styrservopump och orbitol fungerar efter hydrauloljebyte finfint. Generator laddar fint även på tomgång och kylsystemet är tätt. MEN, som med alla goda historier finns dock ett problem - drivningen... :klia:

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/EPKLlnp.jpg


HUVUDPROBLEMET
Trucken ska enligt min väns utsago ha fungerat fint att köra under de två år han körde med den, men då varit lite seg i drivningen kall och börjat dra först efter en 10 minuter på tomgång och dragit fullt när man kört försiktigt ett tag. Den han köpt trucken av var ärlig med detta. För mig låter detta som symptom på lågt kopplingstryck. Som ytterligare bekräftelse för detta satt en mätklocka eftermonterad på instrumentbrädan istället för original tryckkontakt. :idee:

När jag själv startar trucken med ny mätklocka monterad ligger trycket kall strax över 0 bar, varvar darrar nålen lite. Dock kommer oljeflöde om man lossar valfri nippel nedströms om pumpen. Vid ett tillfälle lät jag motorn bli driftvarm (80 grader) för att rosta ur kylsystemet med fosforsyra. :mrgreen: Då låg trycket högre på tomgång - strax över 1 bar och upp mot 5 bar om man varvade upp ordentligt. Trucken gör då ansats till att driva om man lägger i valfri växel, men självklart är 5 bar ett för lågt tryck för ordentlig drivning. Har kikat över följande (det jag kan komma åt utifrån):

DIAGNOSTIK/FRÅGOR

1 - Oljenivå och oljekvalitet. Oljan är någorlunda ljus till färgen och ser helt okej ut. Lite metallpartiklar när jag lossade tryckledningen till mätklockan, men inget överdrivet. Nivån är lite under mitten på stickan både efter 5 min tomgång samt efter varmkörning. Trucken har ändå fungerat på denna innan.
- Kan det vara helt fel viskositetsklass? Mäter jag nivån fel? Något annat som kan vara galet här?

2 - Oljepump. På toppen av lådan mot motorn till sitter oljepumpen monterad. Denna drivs av en kuggkrans på ingående axel och ett drev med både presspassning, låsring och kilspår på pumpaxeln. Detta kan alltså inte slira. Pumpen har en sugledning av stål som ser ytterst tät ut. Oljesilen ser inte speciellt igensatt ut. När jag öppnar pumpen tycker jag att allt ser tjusigt ut. Noterar att ett av nållagrena inte har en täckbricka. Spelet mellan dreven ser ut att vara några tiondelar. Pumpdreven ser inte slitna ut på klackarna, men tycker att ytfinheten jämnt är lite småkass, förmodligen från tillverkning.

- Dåliga pumpdrev? Dålig primingförmåga (långsökt exempel - luft läcker in genom nållager utan täckbricka)? En kanske dum tillhörande fråga - inte sitter själva converter innan drivningen till pumpen (dvs i den korta kåpan mellan motor och växellåda) och att kraftöverföringen till hela lådan inte fungerar?

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/INDGXl6.jpg

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/oNBPfY0.jpg

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/M8wThjm.jpg

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/tClcFP4.jpg




3 - Oljekylare samt oljefilter. Pumpen matar hela sitt innehåll först genom olja/vatten-värmväxlaren och sedan genom oljefiltret. Värmeväxlaren ser fin ut. Tycker inte heller att oljefiltret ser igensatt ut. Materialet verkar vara någon sorts skumgummi.

- Kan detta ge för hög flödesresistens ändå? Värt att prova utan filter en stund för att utseluta?

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/UxJqJjF.jpg


4 - Hydraulblock för tryckreglering (?) och oljefördelning. Från oljefiltret går matningen in till ett hydraulblock som fördelar oljan vidare. Matningsledningen har direkt förbindelse med ledningen till oljetryckskontakten. Blocket ser rent och snyggt ut. Det jag vågat ta loss löper fint.

- Kan något här stå vidöppet och dumpa tryck?

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/6qj25lh.jpg

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/PnkhXQW.jpg


5 - Urkopplingsventil. På denna lådan sker detta genom att en elektrisk solenoid aktiverar en hydraulcylinder som trycker på någonting (en ventil?) ungefär där växelväljarens axel går in. Både solenoiden och hydraulcylindern i gott skick och grundligt genomgångna utan att fel hittats.

- Kan felet sitta i det som hydraulcylindern aktiverar? Hade detta verkligen lett till så stort tryckfall?

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/vtmvBTL.jpg


6 - Inre läckage... Här känner jag att min diagnostiska förmåga börjar sina. :insomnia: Har beställt hem en manual som bör dimpa ner kommande vecka. Har läst igenom ett större antal trådar här på maskinisten som hjälpt i diagnostiken ovan, och känner att expertisen här är mycket stor! Jag har mycket bilder tagna på det mesta, hjälper det så delar jag gärna med mig av fler! Har möjlighet lyfta trucken och komma åt underifrån, samt då såklart även att lyfta ut lådan. Tänker dock att jag försöker allt man kan göra utan att lyfta ut lådan först!

Långt inlägg! Önskar en god fredag så länge :bira:
Lite diesel har ingen dött av!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Yamakingen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:24:15, 06-10-2016
Ort: Lunds kommun
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Asea GDH 54 - 1978
Volvo FL6 x 3



rospigg

#2 » 18:11:39, 31-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en diger sammanställning och presentation av fordon och problem!! :thummar:

När du ändå har kommit så långt in i maskinens mekaniska hjärta så tycker jag att du ska göra en provkörning av pumpen,
koppla upp den mot en drivning, gott om olja för sugledningen, en manometer och en ventil på utloppet så du kan strypa och se att trycket ökar.
Är det ett sugfilter original, så försök kopiera originaluppsättningen så gott det går. Provkör.

Verkar allt bra - fortsätt till nästa detalj i oljans flöde, osv.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Joe

#3 » 18:13:10, 31-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har väl egentligen inget att tillföra än att jag har en likadan Asea truck som bara står då insprutningspumpen fastnade.
Sist jag körde drev den bra men det är som sagt ett tag sen..
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Hidsmekolek

#4 » 18:33:50, 31-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte nån koll på dylika transmissioner, men jag hade nog satt dit ett nytt lock för nållagret!
Tjuvluft där kan nog ställa till mycket jäkelskap..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Yamakingen (trådstartaren)

#5 » 12:40:15, 01-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för en kort uppdatering:

Efter lite funderingar blev jag nyfiken att kika lite närmre på själva drivningen till pumpen. Av allt att döma sitter själva drivande kransen ihop med momentomvandlarens hölje (impellern) och dessa roterar fritt runt ingående axel som i sin tur är kopplad till turbinen. Oljepumpen bör alltså ha drivning i alla lägen. Det ser som sagt prydligt ut inne i convertern.

Bild

Provade också att trycka lite på ventilen som urkopplinsventilen aktiverar via en hydraulcylinder. Denna verkade löpa fint och återgå till ut-läge utan större bekymmer. Någon som vet exakt vad denna gör när den trycks in? :klia:

Bild
Bild


Hidsmekolek skrev:Jag har inte nån koll på dylika transmissioner, men jag hade nog satt dit ett nytt lock för nållagret!
Tjuvluft där kan nog ställa till mycket jäkelskap..


Det kan nog vara en god idé! Jag ska kika i manualen när jag får hem denna om det är så att detta lager ska ha ett täcklock eller ej. Lagret på andra sidan, mot pumpdrevet till, var öppet på samma vis, vilket jag bittert fick erfara när jag pressade ut axeln med kilspår och låsning rakt igenom lagret :idee3: Nåja, ett nytt bör vara på väg!

Joe skrev:Jag har väl egentligen inget att tillföra än att jag har en likadan Asea truck som bara står då insprutningspumpen fastnade.
Sist jag körde drev den bra men det är som sagt ett tag sen..


Det tycker jag tillför mycket! Då vet du ju hur en fullt frisk ska bete sig! Antar att denna gick att köra iväg i princip direkt efter start? Är det en truck du varit nöjd med jämfört med lite modernare? På min insprutningspump var det bara stoppreglaget och själva "mätventilen" som stoppen då stänger som kärvade. Det var så enkelt som att med största möjliga renlighet lyfta på den övre kåpan till pumpen, plocka ut det som gick och göra rent. Sedan på med wd40 och montera åter. :thumme:

rospigg skrev:Det var en diger sammanställning och presentation av fordon och problem!! :thummar:

När du ändå har kommit så långt in i maskinens mekaniska hjärta så tycker jag att du ska göra en provkörning av pumpen,
koppla upp den mot en drivning, gott om olja för sugledningen, en manometer och en ventil på utloppet så du kan strypa och se att trycket ökar.
Är det ett sugfilter original, så försök kopiera originaluppsättningen så gott det går. Provkör.

Verkar allt bra - fortsätt till nästa detalj i oljans flöde, osv.


Jag har funderat lite kring detta och det hade kanske gått spänna upp pumpen i svarven och testa flödet, men funderar i första hand på om det går att mäta sig till om pumpen är dålig! Har också funderat på vad som händer om man sätter dit en elektrisk förpump :klia: Har en cirkulationspump till hydrauloljekylning liggandes, som ska leverera en 80 liter/minut, det borde väl kunna räcka om det är så att det är sugsidan som är kass? Original är bara ett 40 cm långt stålrör, filter sitter på trycksidan, men det kanske finns utrymme även där för att saker ska gå åt helvete :vissla:

Go lördag hörrni! :eat:
Lite diesel har ingen dött av!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Yamakingen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:24:15, 06-10-2016
Ort: Lunds kommun
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Asea GDH 54 - 1978
Volvo FL6 x 3

Joe

#6 » 12:54:27, 01-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yamakingen skrev:Det tycker jag tillför mycket! Då vet du ju hur en fullt frisk ska bete sig! Antar att denna gick att köra iväg i princip direkt efter start? Är det en truck du varit nöjd med jämfört med lite modernare? På min insprutningspump var det bara stoppreglaget och själva "mätventilen" som stoppen då stänger som kärvade. Det var så enkelt som att med största möjliga renlighet lyfta på den övre kåpan till pumpen, plocka ut det som gick och göra rent. Sedan på med wd40 och montera åter. :thumme:

Jo den drev bra efter start, växlade distinkt också.
Jag har kört en hel del nya truckar och det är ingen större skillnad om man bortser från hytten, jag gillar inte små rutor.
Det är pumpelementen som har fastnat, men då jag har hjullastare så har det inte blivit av att fixa pumpen....

Jag verkar inte ha någon ventil, tog ett par bilder.
Bild
Bild
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Yamakingen (trådstartaren)

#7 » 05:44:26, 17-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och på 14:e dagen sade gud: var det tryck! Eller hur var det nu? Dags att söka råd hos de tre vise trycken - kopplings- converter- och smörjtryck :idee3: Dags för ännu en uppdatering!

Efter 10 dagars lååång väntan på transmissionsmanualen damp den och det tidigare förolyckade nållagret till pumpen äntligen ner i brevlådan. Ny transmissionsolja hade också inhandlats, i form av Agrol Turbo 10w motorolja. Alla yttre komponenter kritiska för lådans hydraulsystem hade ju som bekant redan granskats av mig.... eller? Manualen föreslog följande orsaker till lågt tryck:

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/Dxhf2Jp.jpg


Det grönmarkerade är saker jag kunnat direkt utesluta direkt efter oljebyte, det gulmarkerade är saker som delvis gått att utesluta och det rödmarkerade måste lådan öppnas för, se nedanstående bilder. Beträffande pumpen mätte jag spelet mellan hus och kuggar till ungefär 3 hundradelar, sannolikheten att pumpen är orsak till det låga trycket är alltså nästan obefintlig. :thummar: Kvar är följande:

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/cF3T73S.jpg


Sprängskiss av kopplingslamellpaketet, är kolvringarna pilen pekar på slitna kan detta orsaka lågt tryck.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/quztq3P.jpg


Lågt kopplingstryck kan också bero på att tryck dumpas av en öppetstående reglerventil, markerad med pilen. Hmmm... Detta har jag faktiskt inte undersökt, sagt och gjort - blocket togs isär igen och rengjordes.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/a6VkxRB.jpg


Allt såg dock återigen ganska fint ut, men toleranserna här är såklart mycket små! Noterade att det satt två shims under fjädrarna, osäker på om dessa är från fabrik för specifik applikation eller från någon som labbat med trycket tidigare :vissla:

Allt monterades åter och trucken startades igen. Hmm... något bättre tryck, två bar kanske, men fortfarande fortfarande för lågt. Dock fint oljeflöde, men urtappad olja var väldigt lufttillblandad.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/Ivh3Ptc.jpg


Luft i oljan stod dock också som orsak till långt tryck. Efter flera omgångar luftande, tomgångskörning i ett par timmar, och vi har helt plötsligt 5 bar i oljetryck vid ilagd växel på tomgång, distinkta ryck vid växling även vid tomgång. Trucken har nu 12.5 bar i kopplingstryck vid höga motorvarv och framför allt BRA driv!! Den orkar spinna däck där den står uppallad och häver sig upp över de 15 cm trä jag lagt framför drivhjulen :thummar: Trycket är det samma på alla fyra växlar och lägre på tomgång.

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/gDO8EmS.jpg


Riktvärden på de tre trycken. Funderar på om detta är vid de specificerade 2000 varm/minut eller från tomgång. Någon som vet? Nedan följer mina uppmätta tryck:

Kopplingstryck med riktigt driftvarm olja ligger med ilagd växel på cirka 5 bar, runt 7 bar med kall olja. Detta är lika på alla växlar. Varvar man upp motorn stiger detta till 12.5 bar vid, eller lite innan, fulla varv. Trycket vid neutralläge är betydligt lägre, kanske 2-3 bar, men neutralkretsen kanske dumpar olja någon annanstans helt enkelt... Vad är ett rimligt kopplingstryck vid tomgång tro? Hur snabbt ska maximalt tryck nås?

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/O1baZKt.jpg


Hydraulschema för converterlådan. För mig ligger smörjtrycket på 1.5 bar vid tomgång och når vid lite mer varv 4 bar där det sedan håller sig. Det lustiga är att manualen specificerar smörjtryck till 8-12 PSI (0.55-0.8 bar), men visar även ett mätområde på 0-60 PSI (0-4.1 bar) vid mätpunkten för smörjtryck... Funderar på om det kan vara så att för högt tryck i smörjkretsen stjäl olja från kopplings- och converter-tryck. Flödet med 4 gånger högre tryck än normalt bör ju bli ungefär 4 gånger så stort, men frågan är hur stort smörj-flödet ens kan vara... :klia: Convertertrycket har jag inte mätt upp nu med ny olja, men det ser väl ut som att smörjkretsen tar sin olja från samma matning som converter-kretsen har (?) om man kikar på hydraulschemat ovan, så detta bör i så fall inte vara lägre än smörjtycket... Någon som har en bra uppskattning kring ett rimligt smörjtryck på hydraultransmissioner?

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/R2CGFSf.jpg


En idé för att få upp trycket lite vid varm olja är ju att istället för en rak 10-olja köra på en 10-30 olja. Jag har läst att multigradeoljor ej rekommenderas i hydraultransmissioner PGA skjuvning som gör att oljans egenskaper då förstörs snabbare, men med 1000 timmar bytesintervall på oljan är ju även en tiondel av den tiden mer än min årsanvänding av truck :mrgreen:

Det som nu saknas inför lite ordentlig provkörning är då det som är anledningen att maskinen blev stående från första början - styrkolven! Det bör vara en vanlig dubbelverkande kolv som matas av orbitolen vid rattstången, den senare verkar funka fint! Då originalet saknas blir det nog att tillverka en ny. Frågan är då hur grov denna måste vara! Kanske du vet, Joe?

Jo den drev bra efter start, växlade distinkt också.
Jag har kört en hel del nya truckar och det är ingen större skillnad om man bortser från hytten, jag gillar inte små rutor.
Det är pumpelementen som har fastnat, men då jag har hjullastare så har det inte blivit av att fixa pumpen....


Det verkar som att din då har frisk oljematning till convertern! Som det ser ut för min del är behovet av tomgång innan drivningen kommer igång förmodligen på grund av att convertern måste fyllas ordentligt. Kan ju vara att ägarna innan slått i tjockare olja för att kompensera för lite lågt tryck och att detta spätt på problemet ännu mer! Sant beträffande nya truckar, en converter är väl trots allt alltid en converter trots modernare skal! :vissla:

Själva urkoipplingsventilen satt längre fram på min truck, fick plocka loss säte och plåten under det för att komma åt! Allright! Pumpelement som fastnat är ju lite jobbigare att fixa, men på de videos jag sett kring ämnet på Youtube ska det nog gå ändå utan allt för stora kostnader/problem! Är dock helt med på att istället använda hjullastaren :mrgreen:

Har du möjlighet att få en ungefärlig diameter och bild på ändan av styrkolven, bör vara undertill på vänster sida på din med, så hade tacksamheten varit mycket stor :grin:

Blev ju ett inlägg av bibliska mått här! Får önska en glad måndag både för nattugglor och morgontuppar! :thummar:
Lite diesel har ingen dött av!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Yamakingen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:24:15, 06-10-2016
Ort: Lunds kommun
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Asea GDH 54 - 1978
Volvo FL6 x 3

Sparrow

#8 » 13:42:31, 17-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mkt intressant o givande inlägg.Rena skolexemplet. :buga:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Holger

#9 » 17:27:18, 17-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfekta inlägg som man kan gå på! :buga:

Manual? :eat:
:idea: :arrow: downloads.php
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Yamakingen (trådstartaren)

#10 » 03:08:41, 18-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kort uppdatering på trycken:

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/MS9eZJz.jpg


På skissen ovan syns mätpunkter för respektive tryck samt referensområde för mätarna. Mätområde för både smörjtryck och convertertrycket ser ut att vara 0-60 PSI (0-4.1 bar). Har nu fått mätt upp även convertertrycket. På tomgång med kall olja ligger detta på 2 bar. Vid högre varv kall respektive varm når det 3 bar. Varm på tomgång ligger det runt 1.5. Jämfört med manualens riktvärde 40-50 PSI (2.8-3.4 bar) känns detta ändå helt okej! Med hänsyn till att de begagnade mätarna är olika, är detta då kanske jämförbart med (eller samma som) smörjtrycket på 2 bar varm på tomgång och 4 bar högre varv. Manualens riktvärde för smörjtryck är som tidigare nämnt 8-12 PSI (0.55-0.8 bar)...

Bild
Originalets URL: https://i.imgur.com/NVzELAq.jpg


En förklaring skulle kunna vara att tryckregleringen till smörjtrycket inte fungerar helt optimalt. Som synes på bilden är det den markerade kolven och fjädern som sköter detta. I manualen nämns en orsak till lågt smörjtryck som trasig eller för svag fjäder, men kanske en för styv fjäder är mitt problem? Värt att nämna är att jag kände på kolven utan att plocka ut den tidigare, och tyckte då att den rörde sig relativt lätt. :klia: Kanske är värt att prova att ta ut fjädern och prova med en lite svagare. Oavsett känns det instinktivt mindre störande med ett för högt tryck än ett för lågt om man nu hade fått välja :mrgreen: , men kan ett 4 gånger högre smörjtryck vara skadligt för något i lådan tro?

Sparrow skrev:Mkt intressant o givande inlägg.Rena skolexemplet. :buga:


Holger skrev:Perfekta inlägg som man kan gå på! :buga:

Manual? :eat:
:idea: :arrow: downloads.php


Tackar så mycket för uppmuntran! Jag ska skanna in resten av manualen och ladda upp den nu i veckan! :thummar:

En undring till dig, Holger! Som ny på forumet har jag en ganska banal fråga, är det så att den personen man citerar på rätt sätt får en liten notis om att denna blivit citerad? Såg ju att jag råkade citera den gode Joe på fel sätt i mitt förra inlägg, men det kanske syns att det är nya inlägg i tråden på andra vis! :thumme:

Nästa uppdatering blir nog på styrkolv och förarsäte, önskar en sjujävla tisdag sålänge! :driver:
Lite diesel har ingen dött av!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Yamakingen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:24:15, 06-10-2016
Ort: Lunds kommun
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Asea GDH 54 - 1978
Volvo FL6 x 3

Holger

#11 » 10:37:15, 18-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, tyvärr är det inte så att man får meddelande om citat. I nästa version av forumet kommer det att finnas en "notifierings-central" där man får meddelanden om en mngd olika "händelser", t.ex. om man citeras.
Men den som skrivit i din tråd och som du citerar, brukar få meddelanden om nya inlägg (om man inte deaktiverat detta) via epost.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Stefan1972

#12 » 10:52:36, 18-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trycken i all ära men kan det inte lika gärna vara brist på belägg i discarna? Om den nu ändå kanske slirat tidigare och det inte berott på nåt felaktigt tryck?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se