Bästa maskinister!
INLEDNING:
För ett par veckor sedan fick jag en gammal ASEA dieseltruck av en god vän till mig. Den har stått bortglömd i 12 år på grund av läckande styrkolv, men ska då ha fungerat fint i övrigt. Den har överlevt både vandaler, brand i närliggande byggnad och dieseltjuvar. Yttre skick: sunkigt, men desto roligare att se den få livet åter
Originalets URL: https://i.imgur.com/mTiCtvz.jpg
DATA:
Modell: ASEA GDH 54 - 1978
Lyftkapacitet: 5400 kg
Drifttimmar: 5380
Motor: Perkins 4-236 diesel (Ser så ut, men har faktiskt inte hittat typskylten, trots intensivt letande)
Transmission: Twindisc powershift-converterlåda, 2 växlar fram, 2 växlar bak. Modellnummer: TDC-22-406-2
Originalets URL: https://i.imgur.com/ycJZ35h.jpg
Efter byte av olja och filter, ordentlig spolning av dieseltank, kylsystem och invändig rengöring av dieselpumpen (kärvande stoppreglage), samt renovering av generator och vattenpump så startade den upp direkt. Motorn går utmärkt och har bra oljetryck. Hydraulik samt styrservopump och orbitol fungerar efter hydrauloljebyte finfint. Generator laddar fint även på tomgång och kylsystemet är tätt. MEN, som med alla goda historier finns dock ett problem - drivningen...
Originalets URL: https://i.imgur.com/EPKLlnp.jpg
HUVUDPROBLEMET
Trucken ska enligt min väns utsago ha fungerat fint att köra under de två år han körde med den, men då varit lite seg i drivningen kall och börjat dra först efter en 10 minuter på tomgång och dragit fullt när man kört försiktigt ett tag. Den han köpt trucken av var ärlig med detta. För mig låter detta som symptom på lågt kopplingstryck. Som ytterligare bekräftelse för detta satt en mätklocka eftermonterad på instrumentbrädan istället för original tryckkontakt.
När jag själv startar trucken med ny mätklocka monterad ligger trycket kall strax över 0 bar, varvar darrar nålen lite. Dock kommer oljeflöde om man lossar valfri nippel nedströms om pumpen. Vid ett tillfälle lät jag motorn bli driftvarm (80 grader) för att rosta ur kylsystemet med fosforsyra. Då låg trycket högre på tomgång - strax över 1 bar och upp mot 5 bar om man varvade upp ordentligt. Trucken gör då ansats till att driva om man lägger i valfri växel, men självklart är 5 bar ett för lågt tryck för ordentlig drivning. Har kikat över följande (det jag kan komma åt utifrån):
DIAGNOSTIK/FRÅGOR
1 - Oljenivå och oljekvalitet. Oljan är någorlunda ljus till färgen och ser helt okej ut. Lite metallpartiklar när jag lossade tryckledningen till mätklockan, men inget överdrivet. Nivån är lite under mitten på stickan både efter 5 min tomgång samt efter varmkörning. Trucken har ändå fungerat på denna innan.
- Kan det vara helt fel viskositetsklass? Mäter jag nivån fel? Något annat som kan vara galet här?
2 - Oljepump. På toppen av lådan mot motorn till sitter oljepumpen monterad. Denna drivs av en kuggkrans på ingående axel och ett drev med både presspassning, låsring och kilspår på pumpaxeln. Detta kan alltså inte slira. Pumpen har en sugledning av stål som ser ytterst tät ut. Oljesilen ser inte speciellt igensatt ut. När jag öppnar pumpen tycker jag att allt ser tjusigt ut. Noterar att ett av nållagrena inte har en täckbricka. Spelet mellan dreven ser ut att vara några tiondelar. Pumpdreven ser inte slitna ut på klackarna, men tycker att ytfinheten jämnt är lite småkass, förmodligen från tillverkning.
- Dåliga pumpdrev? Dålig primingförmåga (långsökt exempel - luft läcker in genom nållager utan täckbricka)? En kanske dum tillhörande fråga - inte sitter själva converter innan drivningen till pumpen (dvs i den korta kåpan mellan motor och växellåda) och att kraftöverföringen till hela lådan inte fungerar?
Originalets URL: https://i.imgur.com/INDGXl6.jpg
Originalets URL: https://i.imgur.com/oNBPfY0.jpg
Originalets URL: https://i.imgur.com/M8wThjm.jpg
Originalets URL: https://i.imgur.com/tClcFP4.jpg
3 - Oljekylare samt oljefilter. Pumpen matar hela sitt innehåll först genom olja/vatten-värmväxlaren och sedan genom oljefiltret. Värmeväxlaren ser fin ut. Tycker inte heller att oljefiltret ser igensatt ut. Materialet verkar vara någon sorts skumgummi.
- Kan detta ge för hög flödesresistens ändå? Värt att prova utan filter en stund för att utseluta?
Originalets URL: https://i.imgur.com/UxJqJjF.jpg
4 - Hydraulblock för tryckreglering (?) och oljefördelning. Från oljefiltret går matningen in till ett hydraulblock som fördelar oljan vidare. Matningsledningen har direkt förbindelse med ledningen till oljetryckskontakten. Blocket ser rent och snyggt ut. Det jag vågat ta loss löper fint.
- Kan något här stå vidöppet och dumpa tryck?
Originalets URL: https://i.imgur.com/6qj25lh.jpg
Originalets URL: https://i.imgur.com/PnkhXQW.jpg
5 - Urkopplingsventil. På denna lådan sker detta genom att en elektrisk solenoid aktiverar en hydraulcylinder som trycker på någonting (en ventil?) ungefär där växelväljarens axel går in. Både solenoiden och hydraulcylindern i gott skick och grundligt genomgångna utan att fel hittats.
- Kan felet sitta i det som hydraulcylindern aktiverar? Hade detta verkligen lett till så stort tryckfall?
Originalets URL: https://i.imgur.com/vtmvBTL.jpg
6 - Inre läckage... Här känner jag att min diagnostiska förmåga börjar sina. Har beställt hem en manual som bör dimpa ner kommande vecka. Har läst igenom ett större antal trådar här på maskinisten som hjälpt i diagnostiken ovan, och känner att expertisen här är mycket stor! Jag har mycket bilder tagna på det mesta, hjälper det så delar jag gärna med mig av fler! Har möjlighet lyfta trucken och komma åt underifrån, samt då såklart även att lyfta ut lådan. Tänker dock att jag försöker allt man kan göra utan att lyfta ut lådan först!
Långt inlägg! Önskar en god fredag så länge