Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

En Yale till maskinparken

35 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera (gaffel-)truckar här

Turbodiesel

#31 » 23:18:52, 08-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klassisk ATF är en mineralisk hydraulolja, så det behöver du inte gå till botten med. Använd ATF eller hydraul 32, varken styrningen eller pumpen ser någon skillnad.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



ASJ (trådstartaren)

#32 » 16:58:18, 09-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant. Kan man ta det som en generell regel för gamla maskiner?
Vad gör ATF-olja annorlunda?
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

torbjorn_forsman

#33 » 18:28:38, 09-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ATF-olja innehåller en del tillsatser för att fungera bra ihop med våtlamellkopplingar och bromsband i en automatlåda, oljan ska så att säga vara lagom hal, så att friktionsbeläggningen varken hugger eller slirar när den inte ska göra det. Det finns flera olika sorters ATF med egenskaper anpassade för respektive automatlådetillverkares egna idéer på den punkten (typ A, typ F, Dexron II, Dexron III, +4 och allt vad de nu heter).

Men i en servostyrning spelar de där egenskaperna ingen som helst roll. Av bekvämlighetsskäl brukar biltillverkare rekommendera samma sorts ATF i servostyrningen som deras automatlådor ändå ska ha, men det går som sagt utmärkt med t ex en hydraulolja eller en tunnflytande transmissions- eller motorolja också.

För servostyrningens del är det viktigare att oljan är ren och i bra skick (alltså inte t ex vattenblandad eller "bränd"), än att det är exakt rätt oljekvalitet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ASJ (trådstartaren)

#34 » 19:28:07, 09-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket lärorikt. Tack!
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

jonnordvall

#35 » 20:10:08, 09-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Röd atf kan ju vara lite smidigt då man från vad det droppat :)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se