ATF-olja innehåller en del tillsatser för att fungera bra ihop med våtlamellkopplingar och bromsband i en automatlåda, oljan ska så att säga vara lagom hal, så att friktionsbeläggningen varken hugger eller slirar när den inte ska göra det. Det finns flera olika sorters ATF med egenskaper anpassade för respektive automatlådetillverkares egna idéer på den punkten (typ A, typ F, Dexron II, Dexron III, +4 och allt vad de nu heter).
Men i en
servostyrning spelar de där egenskaperna ingen som helst roll. Av bekvämlighetsskäl brukar biltillverkare rekommendera samma sorts ATF i servostyrningen som deras automatlå
dor ändå ska ha, men det går som sagt utmärkt med t ex en
hydraulolja eller en tunnflytande transmissions- eller motorolja också.
För servostyrningens del är det viktigare att oljan är ren och i bra skick (alltså inte t ex vattenblandad eller "bränd"), än att det är exakt rätt oljekvalitet.