Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Handtruck med quicklift fungerar inte

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera (gaffel-)truckar här

Michael Meier

#16 » 11:12:20, 05-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV, med lite frakt å moms å personaladministrativa löneförmåner så är nog ditt ombyggnadskit uppe i en tusenlapp, plocka ned den å fota så får vi något att grunna över :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



QV_

#17 » 15:12:31, 05-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:QV, med lite frakt å moms å personaladministrativa löneförmåner så är nog ditt ombyggnadskit uppe i en tusenlapp, plocka ned den å fota så får vi något att grunna över :)


Det finns några bilder här.
BT handtruck med korta gafflar

Får väll riva ner den igen. Den har ju fungerar några sekunder :-) efter renovering.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Michael Meier

#18 » 15:45:16, 05-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några sekunder är bra, det betyder att det finns kapacitet både hos dei å pallyften ! :)

Det här är alltså Q-lift pumpens alla delar ?

Bild

Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#19 » 16:05:24, 05-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Q-lift, är det att den även pumpar på returen ?

Eller pumpas det dubbla mängden olja i nedåtgående rörelse och som vanligt ingenting i sugfasen (uppåt) ?

Eller är det olika på olika fabrikat ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

BM425

#20 » 16:14:19, 05-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det svåra med sådana pumpar brukar vara att lufta dem, har sett någon beskrivning på hur det ska gå till. Har haft samma problem med min palltruck att den bara pumpar halva vägen o det är ett tecken på att det finns luft på fel ställen i pumpen som bara fjädrar fram o tillbaka.

Har för mig att man skulle till o lyfta något tungt o sedan småpumpa. Därefter trycker man ner pumpen för ett riktigt tag samtidigt som man öppnar en luftskruv. Säkert olika förfarande på olika fabrikat.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Jac

#21 » 16:24:44, 05-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Q-lift, är det att den även pumpar på returen ?

Eller pumpas det dubbla mängden olja i nedåtgående rörelse och som vanligt ingenting i sugfasen (uppåt) ?

Eller är det olika på olika fabrikat ?


Det jag inbillar mig är vanligt är två pumpkolvar, en liten och en stor. Har inte kollat tillräckligt på sprängskissen för att se nåt där
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Michael Meier

#22 » 16:31:22, 05-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kika på skissen eller så väntar vi på QV och hanses bilder (om inte stridis hinner före) :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stridis2 (trådstartaren)

#23 » 19:29:44, 05-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Då ska vi se om jag kan förklara lite av funktionen. Tyvärr så ser min pump inte riktigt likadan ut som på sprängskissen ovan, men ganska likt ändå.

Pumpkolven påminner om en dubbelverkande kolv, med tätning runt både själva kolvhuvudet (plattan) och där kolvstången går in i pumphuset. I kolven finns två ventiler. Den ena är en fjäderbelastad ventil med koniskt stift där fjädern trycker nålen neråt mot ett säte. Den andra är en kula som kan röra sig fritt upp och ner i sitt läge, men den tätar uppåt. När man pressar ner kolven så trycks kulan uppåt och tätar mot det övre pumprummet. När trycket är lågt i det undre pumprummet så tätar nålventilen pga fjädertrycket uppifrån så ingen olja kommer upp i det övre pumprummet. All olja pressas ut ur det nedre pumprummet och ut till lyftkolven. Pumpen lyfter snabbt.
Om det går tungt att lyfta ökar trycket i det undre pumprummet. Till slut öppnar nålventilen så en del av oljan passerar upp i det övre pumprummet. Då blir det bara själva kolvstången som fungerar som kolv. Mindre kolvyta flyttar mindre olja, däremot blir utväxlingen (och därmed lyftkraften) större. När pumpkolven lyfts igen rinner oljan ner i det nedre pumprummet förbi kulan.

BM425: Jag har också mer och mer börjat misstänka luft i pumpen. Tänkte jag skulle hänga upp handtrucken så pumpen kommer unders i någon dag och se om det hjälper. Funkar inte det så ska jag lägga den upp och ner i ytterligare några dagar och se vad som händer...

Handtagets tre lägen har jag koll på. Vet dock inte om ventilen fungerar, men eftersom den lyfter lite så borde den fungera korrekt. Jag ser inte någon anledning (just nu) att misstänka den...
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

QV_

#24 » 22:20:08, 05-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

[quote="Michael Meier"]Några sekunder är bra, det betyder att det finns kapacitet både hos dei å pallyften ! :)

Det här är alltså Q-lift pumpens alla delar ?
+ sänkventilens med en 5-6 o-ringar och en ställskruv på sidan...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2 (trådstartaren)

#25 » 10:22:34, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag la ner trucken så pumpen kom underst. Lät den ligga några dagar. Blev kanske marginellt bättre. Enligt bruksen tidigare i tråden ska man lufta genom att trycka in sänkhandtaget och pumpa en massa gånger. Kom ut mycket luft, men oljenivån sjönk inte märkbart??? Kan pumpen suga luft på något vis??? :klia:
Måste säga att det är riktigt praktiskt att ha genomskinlig slang som oljetank när man experimenterar. Ser tydligt oljenivå, eventuella luftbubblor samt hur oljan rör sig när man pumpar och sänker.

Blev lite irriterad. Med hjälp av diverse rördelar trycksatte jag slangen jag har som oljebehållare. På med ca 0,4 bar. Två pumpningar var den trycklös. På med 0,9 bar kopplat till tryckluftstank. Hissade i topp och stängde kranen. Stängde kranen och sänkte gafflarna. Trycket steg till ca 2 bar. Nu fungerar snabbpumpen (troligen) som den ska. Tar bort tryckluften. Snabbpumpen fungerar fortfarande, men kan ändå inte lyfta tungt. :sad:

Nästa pryl att riva i tror jag är övertrycksventilen, nummer 110 - 119 i bilden ovan. Att en handtruck kan vara så in i bomben komplicerad och besvärlig... :huh:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#26 » 12:54:12, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till iaf BT kan man köpa en renoveringssats som innehåller alla packningar och slitdelar. Byter man rubbet utan att spekulera i vad som behövs bytas eller inte; så brukar man lyckas på första försöket.

Har inte dessa tillverkare nåt liknande?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2 (trådstartaren)

#27 » 13:44:43, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, tyvärr inte. Det går inte ens att få tag på oljebehållaren via importören, Intra. De säger att tillverkaren inte längre har detta i lager. :huh:
Klart irriterande att man inte får igång en så enkel pryl som en handtruck som till råga på allt är i princip oanvänd. Att den dör av "ålderssvaghet" när den bara är kanske 10 - 15 år gammal.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#28 » 15:02:48, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja enormt frusterande :(
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se