Då ska vi se om jag kan förklara lite av funktionen. Tyvärr så ser min pump inte riktigt likadan ut som på sprängskissen ovan, men ganska likt ändå.
Pumpkolven påminner om en
dubbelverkande kolv, med
tätning runt både själva kolvhuvudet (plattan) och där kolvstången går in i pumphuset. I kolven finns två ventiler. Den ena är en fjäderbelastad
ventil med koniskt stift där fjädern trycker nålen neråt mot ett säte. Den andra är en kula som kan röra sig fritt upp och ner i sitt läge, men den tätar uppåt. När man pressar ner kolven så trycks kulan uppåt och tätar mot det övre pumprummet. När trycket är lågt i det undre pumprummet så tätar nålventilen pga fjädertrycket uppifrån så ingen
olja kommer upp i det övre pumprummet. All olja pressas ut ur det nedre pumprummet och ut till lyftkolven. Pumpen lyfter snabbt.
Om det går tungt att lyfta ökar trycket i det undre pumprummet. Till slut öppnar nålventilen så en del av oljan passerar upp i det övre pumprummet. Då blir det bara själva kolvstången som fungerar som kolv. Mindre kolvyta flyttar mindre olja, däremot blir utväxlingen (och därmed lyftkraften) större. När pumpkolven lyfts igen rinner oljan ner i det nedre pumprummet förbi kulan.
BM425: Jag har också mer och mer börjat misstänka
luft i pumpen. Tänkte jag skulle hänga upp handtrucken så pumpen kommer unders i någon dag och se om det hjälper. Funkar inte det så ska jag lägga den upp och ner i ytterligare några dagar och se vad som händer...
Handtagets tre lägen har jag koll på. Vet dock inte om ventilen fungerar, men eftersom den lyfter lite så borde den fungera korrekt. Jag ser inte någon anledning (just nu) att misstänka den...