Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Handtruck med quicklift fungerar inte

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera (gaffel-)truckar här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 13:49:19, 13-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en handtruck igår. Den har några år på nacken men är i princip oanvänd. Till och med adressetiketten uppe på gaffeln sitter kvar! :uupps:
Säljaren sa att den inte lyfte längre, men jag visste inte om att den hade quicklift. Det är en Intra med artikelnummer 41001 och serienummer N410106.
Givetvis kunde jag inte hålla mig när jag kom hem i går kväll efter en 13 timmars arbetsdag, utan jag var tvungen att börja pilla lite på trucken. Visade sig att det sitter en gummiblåsa som oljebehållare. Jag gissar att denna ska blåsas upp när man sänker trucken och hjälpa till att lyfta gafflarna "tomme" när man ska lyfta nästa gång. Jag konstaterade att det var hål på blåsan. :sad:

Jag har mailat Intra om reservdel men inte fått något svar. Någon som vet var man kan köpa sådan blåsa? Kan det finnas likadan på någon vanligare handtruck? Vad kan man använda för engelska ord för att söka på Ebay och AliExpress?
Någon som kanske till och med kan sitta på en sprängskiss / reservdelsförteckning?

All hjälp, tips, idéer och glada hejarop mottages med tacksamhet.
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Jac

#2 » 15:03:38, 13-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blåsan är nog bara för att ta hand om varierande nivå i "oljetanken" när kolvstången på lyftcylindern går ut och in, jag antar att det är en sluten tank utan ventilation.

I reservdelslistan här nämns en speciell "Pump Piston for Quick Lifting " (303F). Jag misstänker quickliften består av en större pumpkolv som lyfter snabbt men med lågt tryck.

Laddade upp filen hit:
Intra handtruck manual och reservdelslista
/Holger

E-mailade du i det "allmäna" formuläret eller fann du direktlinken till reservdelssäljarna under Support?

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Sunne

#3 » 16:08:49, 13-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

Michael Meier

#4 » 20:13:25, 13-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

NOTE: DO NOT ATTEMP TO REPAIR THE PALLET TRUCK UNLESS YOU ARE TRAINED AND AUTHORIZED TO DO SO. :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stridis2 (trådstartaren)

#5 » 21:01:52, 13-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabb respons, båda två! :buga:

Sunne: Bra länk, då har jag namn på vad för del jag letar efter. Lite surt att beställa därifrån när frakten går på nästan lika mycket som blåsan. :sad: Å andra sidan, om det är enda felet på trucken så har jag fortfarande en billig tryck. :mrgreen:
Är blåsan bara krängd på pumpen? Inga låsringar eller annat dumt?

Jac: Jag mailade via det allmänna formuläret. Jag hade varit uppe i 19 timmar (på tok för mycket för mig) när jag satte mig vid datorn i går kväll och letade, så sökresultaten var kanske inte så lysande. :vissla:
Idag har jag hållit på att försöka få igång en +70 år gammal maskin, var bara hemom lite vid middagen för att hämta verktyg, så då fanns inte mycket tid för att söka. Men det knasiga är att jag fortfarande inte hittar någon supportkontakt??? Var sjutton hittar du den? :klia:

Jag tolkar det också som det är en sluten tank, gummiplugg med krage så den inte ska lossna tyder på att det ska bli en del tryck i den.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jac

#6 » 21:11:37, 13-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En röd länk rätt ovanför formuläret, därefter Support.
Närmsta länk som funkar är: http://www.intra.se/en/staff.html# ,välj Support.

Stridis2 skrev:Jag tolkar det också som det är en sluten tank, gummiplugg med krage så den inte ska lossna tyder på att det ska bli en del tryck i den.


Gummiplugg med krage låter inte som mer än ett halvt bar i mina öron :mrgreen: Men jag har ju inte sett den.
Skulle det vart nån ackumulatorfunktion så skulle tanken varit i stål med en blåsa invändigt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Stridis2 (trådstartaren)

#7 » 21:25:09, 13-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu hittade jag länken till supporten också, tack så mycket. Det första man blir blind på... :vissla:

Jag är inte ens säker på att jag vågat belasta blåsan med ett halvt bar. Nu när jag skriver det inser jag hur lite lyftkraft det skulle ge. Ja, ja, ibland har jag otur när jag tänker... :mrgreen:

MM: Jag såg också den kommentaren, klart komisk! :skratta3:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Joe

#8 » 21:39:33, 13-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Sunne

#9 » 09:53:31, 15-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Är blåsan bara krängd på pumpen? Inga låsringar eller annat dumt?


På min satt det en plaststrippa på insidan
Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

FMR

#10 » 00:28:55, 05-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde bara en ny behållare i stål funkat perfekt i 5 år..
FMR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:45:13, 02-01-2011
Ort: Vissefjärda (småland)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro Gk 195
Sajo uf 52 duomill pinol
Sajo vf52 pinol
Cnc - plasma
Volvo bm lastmaskin 841
Stocka gaffeltruck

Stridis2 (trådstartaren)

#11 » 05:20:06, 05-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis vad jag också funderat på.
I experimentsyfte skruvade jag fast en 20 mm plastslang på nippeln och spände fast ovanför handtrucken med en svetsklämma. Slangen agerar alltså behållare. Då lyfte trucken när jag hade pumpen längst ner, fast bara med quickliften. De första 90 % av pumpens slaglängd finns det inget motstånd alls, de sista 10 % lyfter trucken. Kunde alltså inte lyfta tungt, men kunde lyfta en pall på kanske 150 - 200 kg. Denna sjönk ingenting på en vecka, så själva lyftkolv verkar vara hyfsat tät.
Skruvade loss pumpen (gud hjälpe mig vilken konstruktion så svårmeckad!) och rengjorde. Såg inga uppenbara fel. Oljan har blivit missfärgad, misstänker av den dåliga gummibehållaren, men det är inga particklar man känner i oljan. Det allra mesta är ändå bytt nu.
Det blev inte ett dugg bättre. :sad:
Tänkte om det var luft i pumphuset. Lossade pumpen så mycket att oljan rann upp genom gängorna. Oljan kan alltså passera från tanken in i pumphuset. Blev kanske en aning bättre, men det kan ha varit ren inbillning också.
Har tyvärr inte hunnit riva mer i eländet. :sad:

Fler tips mottages tacksamt. Just nu står jag ganska villrådig. :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael Meier

#12 » 07:10:32, 05-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

pumpfunktionen är intressant, synd att du hade egentid med den, (vi fick inte vara med) : (

"Handle" har tre lägen när den är injusterad, innan dess så är lägen flytande, där är väl det första man ska kolla upp, (står i beskrivningen hur det är tänkt att justera in).

"Pumpkolven" består av två delar, fick du ihop hur dessa ska fungera tillsammans ?

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Michael Meier 10:49:46, 05-09-2020, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Molnia

#13 » 08:59:56, 05-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har 2 handtruck ar på jobbet med vad jag misstänker är Quick lift funktionen. Handtaget för sänka har ett läge när det ger lite lyftkraft men stor rörelse och ett läge för tvärt om och förstås ett längre för sänka. Vi har haft återkommande brister i lyftförmågan pga låg oljenivå då våra lyftar har ett läckage i sig men är ett annat märke.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

QV_

#14 » 09:42:06, 05-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju bytt alla packningar i min quick lift och inte hjälper det....
Nu läcker den inte.
Den lyfter men bara en 50 kg
Pumpkolven tar bara 100% första slaget.
Andra slaget är mera 50% (längst ner)
Väntar man med slagen så tar det mera.
"småjuckar" man i slutet av slaget så "funkar pumpen" fast då bara dessa 50kg i lyftkraft.
Skulle gärna bygga om den så att man blir av med quick lift funktionen. Använder den så lite så måste jag pumpa 10 gånger för att få upp en pall så gör det inget.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Michael Meier

#15 » 10:53:56, 05-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

M632 är nog backventilen som tillåter pumpning, om M629 (fjädern) är för hårt ansatt, viskositeten fel eller undertryck i "oljeförrådet" hinner pumpkolven inte med att återfylla..

Är Hu-Lift Kinesvarianten på denna ? (Hu-Lift använder samma reservdelsnummer)

Kan det här vara en bildlig variant av Q-lift ?

Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se