Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Samlingstrådar

43 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera (gaffel-)truckar här

Holger (trådstartaren)

#16 » 14:17:15, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den tillåter inte mer än det som finns. Allt annat (nytt/därutöver) är custom/anpassat.

Har du provat den avancerade sökningen?
Du har en mängd möjligheter!
Du kan söka efter nyckelord, samtidigt efter författaren och du kan sortera resultatet alfabetiskt efter ämnesrubrik. OCH du kan begränsa sökningen till valda kategorier.

Bild
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Göran Ekman

#17 » 14:41:50, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att det är klurigt att finna rätt ord för det man letar efter, men där finns det ingen digital hjälp att få.
Ibland brukar jag titta på mina egna trådar. Blir rätt ofta känslan ” att ojdå har jag skrivit det där”.
För egen del har jag inte provat avancerad sökning.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Michael Meier

#18 » 14:43:47, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta får jag som svar på sökning med "5hk"

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

atlashjul

#19 » 15:32:04, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkert ett feltramp. Men när det gäller egna trådar, "finns ju en knapp" men där ä ju alla! trådar som man ev kommenterat. En knapp för sina "egen producerade" trådar saknar jag iafa , Möjligt att det är mögel i minnesbanken på mig, och att en normal person minns allt som de plitat ner här å där i olika fack. Jag måste ju iafa leta länge ibland om jag vill finna någon egen tråd, å vissa gånger skiter man i det helt enkelt.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

bonnen513

#20 » 15:41:48, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

klickade på din profil och där ser man ju listan med 26 egna trådar och så finns ju även listan med alla dina inlägg
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Holger (trådstartaren)

#21 » 15:45:27, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Säkert ett feltramp. Men när det gäller egna trådar, "finns ju en knapp" men där ä ju alla! trådar som man ev kommenterat. En knapp för sina "egen producerade" trådar saknar jag iafa , Möjligt att det är mögel i minnesbanken på mig, och att en normal person minns allt som de plitat ner här å där i olika fack. Jag måste ju iafa leta länge ibland om jag vill finna någon egen tråd, å vissa gånger skiter man i det helt enkelt.

Egna TRÅDAR, dvs trådar du SJÄLV har STARTAT hittar du med länken i din profil:

Bild

Egna INLÄGG, dvs trådar som du har svarat i SAMT egna trådar hittar du med länken över den gulmarkerade.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger (trådstartaren)

#22 » 15:48:53, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Detta får jag som svar på sökning med "5hk"

Bild

Nja, författare: dc_lindberg OCH sökord: 5hk
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

atlashjul

#23 » 16:14:58, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:klickade på din profil och där ser man ju listan med 26 egna trådar och så finns ju även listan med alla dina inlägg




Inte klickat på min egen profilbild på minnesbara tider, då denna inte finns på min "maskinisten startsidan" som jag har som startsida. Så inte konstig jag aldrig sett det där, Måste ju va inne på en tråd som man kommenterat för å komma in på den profilen då,,, För jag har inte sett den profilsidan någonstans annars.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Holger (trådstartaren)

#24 » 16:28:53, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länken finns på Maskinistens startsida också, där är en lista med medlemmar som f.n. är online, där finns du också med ;-)
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

dc_lindberg

#25 » 16:31:32, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en imponerande god -träffsäkerhet- MM och Holger.
För att lyckas med den kräv mer än lovligt av användaren dock...

Bara en fel-träff, 3.5hk är inte 5hk.

Bra. Då är "spelreglerna" inringade.
Hur gör man med dessa för att förenkla/förbättra/optimera de önskade sökfunktionerna?
Kan man lägga dem i olika blad/fönster för bättre överskådlighet/förståelse?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Holger (trådstartaren)

#26 » 16:41:40, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:
bonnen513 skrev:klickade på din profil och där ser man ju listan med 26 egna trådar och så finns ju även listan med alla dina inlägg




Inte klickat på min egen profilbild på minnesbara tider, då denna inte finns på min "maskinisten startsidan" som jag har som startsida. Så inte konstig jag aldrig sett det där, Måste ju va inne på en tråd som man kommenterat för å komma in på den profilen då,,, För jag har inte sett den profilsidan någonstans annars.

Nu kan du klicka på "Kontrollpanel", jag har lagt till länken på startsidan där.
ucp.php

EDIT: NÄ, det funkade INTE!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

atlashjul

#27 » 22:17:44, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
atlashjul skrev:
bonnen513 skrev:klickade på din profil och där ser man ju listan med 26 egna trådar och så finns ju även listan med alla dina inlägg




Inte klickat på min egen profilbild på minnesbara tider, då denna inte finns på min "maskinisten startsidan" som jag har som startsida. Så inte konstig jag aldrig sett det där, Måste ju va inne på en tråd som man kommenterat för å komma in på den profilen då,,, För jag har inte sett den profilsidan någonstans annars.

Nu kan du klicka på "Kontrollpanel", jag har lagt till länken på startsidan där.
ucp.php

EDIT: NÄ, det funkade INTE!



Du behöver inte lägga en massa hackerjobb för min skull :eek:
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Michael Meier

#28 » 22:52:57, 15-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev: .... Hur gör man med dessa för att förenkla/förbättra/optimera de önskade sökfunktionerna?
Kan man lägga dem i olika blad/fönster för bättre överskådlighet/förståelse?


Beskriv lite annorlunda, Jag inte riktigt förstå vad du far efter.

Det där sökte jag under dina trådar med på EN sida
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#29 » 11:19:29, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok MM. Jag hoppade ett par led. Det blev otydligt för annan.

Holger visade att begränsningarna i Maskinistens plattform är nådda.
Det går inte att ordna med att kunna få ens egen eller hela Maskinstens gruppder av eller ens samtliga trådar listade i alfabetisk ordning.
Jmf medlemsregisteret.
Det är en begränsning "spel regel".
Därmed var den frågan släppt. Frågan ställd. Svar erhållet. Utagerad.

Den andra frågan gällde när man som medlem, eller besökare, söker efter information.
Ett av mina exempel är "färg som är lämplig för att måla maskiner med". Den finns som "maskinfärg", "enkomponents" tvåkomponentes" "metall färg" m.fl. osv
Jag länkade ihop de trådar jag hittade i ämnet, som du säkert minns (släde till panna/Baxi , och pirrvagn).
Exemplet om 5hk gällde en annan form av sökning om info. När det gäller B&S så är väl den primära sökningen "briggs och stratton", men en del söker man hellre på antal hk. Det finns mycket skrivet om små motorer - men att "hitta rätt" är knepigt! Senaste aktiva tråden Briggs Intek misständer-baktänder innehåller helt unik kunskap om B&S motorer generellt sett - hur att komma åt den kunskapen vid allmän sökning vid sökfunktionen?
Frågan blir tu delad:
- allmänna sökfunktionen för att hitta i Maskinistens samlade texter
- hur att bättre formulera sig i inlagor för att Maskinistens sökfunktion skall -hitta- inlaga/info
Kanske är det som med registret över trådar - en plattformsbegränsning?

Gällande att stycka av och skapa tydligare trådar, så har jag väl kanske bett moderator om det kring 10ggr(?) sedan jag blev medlem. Jag har bett moderator om att koppla samma trådar som är samma ämne vid kanske 5(?) tillfällen.
Det är få människor förunnat att verkligen kunna hålla sig till ämnet, både "ute i verkliga livet" och som Maskinist. När en dra iväg så är det lätt att allt för många andra hakar på o vips är ämnet ett minne blott och ingen har en aning om den ursprungliga frågan/ämnet. För detta har "back to topic" som används allt mer sällan.
Holgers fråga (önskan?) var att vi må hjälpas åt att söka begränsa trådars gränslösa expansion, för ingen kan (eller orkar) läsa igenom trådar där det ursprungliga temat är x-år tillbaka i tiden och det sedan dess varit en utveckling av tråd i alla olika riktningar...(jo då nog F kastar -jag- sten i glashus där alltid! - samtidigt som jag funderat över hur att stycka upp och snygga till mina egna trådar som -spårat ur-).

Jag hade hoppats på att det skulle kunna gå att få ett sökregister på tråd rubriker. Det skulle stimulera till "att hålla sig till ämnet" (de av oss som är unga nog att minnas den riktiga "På Minuten" med Lennart Svahn, Stig Järrel, Montas Eriksson, Margareta Krok, m.fl. - vet hur svårt även de hade "att hålla sig till ämnet"). Nu låter det sig inte göras pga plattformens begränsningar, så hur kan vi då gå tillväga?
När nya trådar startas (av lättja/lathet) så är det ett tecken på att den info som söks är för svår att hitta - vad kan man gör för att göra sökande och finnande lättare? Ett återkommande område för detta är "generatorn har slutat ladda". Det finns så otroligt mycket skrivet om generatorer på Maskinisten och med sådant kunskaps djup att maskinisten är ett uppslagsverk på det området. Maskinisten har material för att ge ut en hel bok i ämnet! Och ändock startas hela tiden nya trådar med "min generator har slutat ladda"... (jag är säkert inte ett dugg bättre själv i andra ämnen!)

Så MM - jag hade redan släppt den frågan/vinklingen och var över på den andra frågan.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Holger (trådstartaren)

#30 » 11:47:19, 16-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Holger visade att begränsningarna i Maskinistens plattform är nådda.
Det går inte att ordna med att kunna få ens egen eller hela Maskinstens gruppder av eller ens samtliga trådar listade i alfabetisk ordning.

Det där har jag fortfarande inte fattat. Jag har ju visat ATT det går!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se