Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Återuppliva 24V truckbatteri..?

44 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera (gaffel-)truckar här

Michael.Andersson (trådstartaren)

#1 » 20:03:45, 03-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en ståstaplare från jobbet för två år sedan. Med en prislapp på ynka 500kr så var den ju svår att motså :dancing_geek:
Den lever nu ett stilla och innehållslöst liv ute på logen där jag även har ett pallställage. Och ska jag vara ärlig så har jag väl misskött batteriet rätt ordentligt. Inte vågat ladda längre stunder då man är lite orolig att skiten ska ta eld och bränna ner hela logen/stallet.
Har även sett ut som det läckt nån slags syra från batterilådan. Vatten har jag fyllt fullt en gång iaf.

Nu har det ju dock varit svinkallt och ledstaplaren var stendöd när jag skulle plocka ner plogbladet i ställaget. Har laddat några timmar med laddaren jag fick med, men gick bara köra staplaren några sekunder innan den dog igen.

Så idag fick jag ur aset till batteri och lyckads dra det över en snöig gårdsplan och in i värmen i pannrummet. Där står det nu och tinar upp.

Hur kollar jag bäst upp batteriet..? Går det att koppla bort en cell om det nu skulle visa sig att nån läcker vatten..?
Tänkte det får tina upp innan jag pluggar in laddaren igen.


Bild
Skönheten..
Bild
Bild
Mätte upp lite liv i det iaf
Bild
En kabel måste det varit nåt slags överslag i.. skadat hölje och ärgat.

1 person gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77



Michael.Andersson (trådstartaren)

#2 » 20:07:38, 03-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har även 24V Deca laddare ifall jag behöver kräma på. Men vill inte göra nått dumt då det är stora strömmar vi snackar om :myzsko:

Bild
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

magloman

#3 » 20:14:58, 03-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Töm lådan o sätt i två stycken fritidsbatterier istället. Gjorde så på min för några år sen. Funkar hur bra som helst.

Man kan mäta en cell i taget osv. Finns tips i min trucktråd från andra duktiga maskinister.

BT RT1350 skjutstativtruck "Liv & Leverne"
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Michael.Andersson (trådstartaren)

#4 » 21:37:17, 03-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha.. kanske skulle postat i truckavdelningen istället :grin:

Ok.. kanske det vettigaste att göra. Men nu när jag kämpat flr att få in skiten i värmen vill jag iaf göra ett försök att få i lite ström.

Min laddare är inte så avancerat som din. Jag har nån gammal analog laddare. Och så den där Deca (databoxdödaren) då.. den brukar jag få starta på 16A säkring tome.

Skiter det sig så får jag väl investera i 2st batterier (skulle det vara fritidsbatterier..?)

Häftigt förresten att köra runt med en skjutstativare hemma :buga:

1 person gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

torbjorn_forsman

#5 » 22:11:51, 03-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det ett blybatteri? Om det verkar som om alla celler är vid liv (ingen kortsluten), så kan det vara värt att försöka desulfatera det. Inte med "desulfateringsprogrammet" på någon s k smart batteriladdare utan med en separat desulfator som skickar in korta kraftiga strömpulser i batteriet. Det fanns förut en brittisk firma vid namn Courtiestown som sålde bra desulfatorer i byggsatsform, men de verkar vara borta nu.

Kom ihåg att aldrig ens försöka att ladda, eller för den delen ta ström ur ett blybatteri om det finns misstanke att det är fruset. Det är ett bra sätt att förstöra batteriet. Tina upp batteriet FÖRST, ladda eller använd det SEDAN.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#6 » 22:13:57, 03-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag laddar mina batterier med vanlig fordonsladdare nu förtiden. Har nyss köpt en laddare som jag ska montera permanent så det blir smidigare.

jag tog fritidsbatterier för dom är lite mer tåilga mot urladdning. Jag försöker dock inte köra mina så tomma. Laddar heller lite oftare. Är väl kanske 1 gång i månaden jag laddar dom nu. Mest noga på vintern att dom är laddade. Ja skjutstativare är fint. Bra extra lyfthjälp i verkstaden.
Måste fixa nya hjul dock. Dom är dåliga.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210203/5a26b47408a27a979be2ce6d4d269135.jpg
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Michael.Andersson (trådstartaren)

#7 » 22:26:06, 03-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att koppla ur en cell om den skulle visa sig felaktig..?
Eller blir det för låg spänning då så elektroniken i trucken stänger av :huh:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

runewilliam_merc

#8 » 22:41:03, 03-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

For å prøve å redde ditt gamle batteri: mål og skriv ned syrevekt på samtlige celler, skaff deg en dum 24v lader/power supply som gir Max 3A.
Sett batteriet til lading i tre døgn og se om syrevekt har steget. Hvis den har steget på alle celler, så fortsetter du å lade i to uker og ser om det har steget mer. Det er viktig å lade med lav strøm og høy spenning for å desulfatere et gammelt batteri. Grunnen til at det er viktig med lav strøm er at høy strøm gir høy varme som herder sulfat belegget mer. Høy spenning gjør at det utvikles knallgass (ingen røyking eller varme arbeider i nærheten!) og sulfat belegget løser seg opp. Gjerne 30v på et 24v batteri.

Det er helt normalt at det høres ut som om batteriet koker under lading. Dette er pga knallgassen som dannes. Denne knallgassen gjør også at syren i cellene sirkulerer, slik at cellen lettere tar imot lading.

Hilsen Rune Waltoft

Sent fra min S52 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
runewilliam_merc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:34, 07-02-2016
Ort: Norge, Ski
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Michael.Andersson (trådstartaren)

#9 » 23:15:38, 03-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok.. då går ju Deca laddaren bort iaf. Lugnt och försiktigt alltså..
Lär ju få baxa in batteriet i garaget som ligger vägg i vägg. Kanske inte så smart att ladda i pannrummet där pelletspannan går då och då. Vill ju inte spränga det i luften :???:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Towil

#10 » 23:59:03, 03-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftigt så att inte vätet bildar för mycket knallgas. Och inga gnistor eller öppna lågor i närheten.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

martin wheelnut

#11 » 02:00:51, 04-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja precis som Rune skriver så ladda med låg ström och hög spänning under en längre tid. Vet att Micropower som tillverkar laddare rekommenderar max 2,9v/cell och 0,8-1% av totala batterikapaciteten (Ah) i laddström när man ska få igång batterier som är nerkörda. Sedan låta det ladda någon vecka. Möjligt att ett spänningsaggregat hade fungerat att koppla på om du kan få tag på ett sådant?
Tycker nog att du bör försöka få igång och hålla liv i detta då det klart är bättre än 2 bilbatteri i kapacitet samt även pga att batteriet brukar fungera som ”motvikt” i trucken.
/ Martin

Edit: Väldigt sällan en cell läcker i höljet, oftast är det någon av korkarna som läcker vid påfyllning. Alternativt har man fyllt vatten innan laddning och när batteriet kommer i gasfas under laddning stiger nivån i cellerna och då läcker syran ut.
Är en cell helt kass bör det gå att koppla förbi den och kunna köra trucken. Skulle det inte gå kommer den bara stänga ner om spänningen sjunker för lågt.
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

joakim72

#12 » 07:21:12, 04-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

runewilliam_merc skrev:For å prøve å redde ditt gamle batteri: mål og skriv ned syrevekt på samtlige celler, skaff deg en dum 24v lader/power supply som gir Max 3A.
Sett batteriet til lading i tre døgn og se om syrevekt har steget. Hvis den har steget på alle celler, så fortsetter du å lade i to uker og ser om det har steget mer. Det er viktig å lade med lav strøm og høy spenning for å desulfatere et gammelt batteri. Grunnen til at det er viktig med lav strøm er at høy strøm gir høy varme som herder sulfat belegget mer. Høy spenning gjør at det utvikles knallgass (ingen røyking eller varme arbeider i nærheten!) og sulfat belegget løser seg opp. Gjerne 30v på et 24v batteri.

Det er helt normalt at det høres ut som om batteriet koker under lading. Dette er pga knallgassen som dannes. Denne knallgassen gjør også at syren i cellene sirkulerer, slik at cellen lettere tar imot lading.

Hilsen Rune Waltoft

Sent fra min S52 via Tapatalk

Original truckladdare brukar ladda med 32V.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Michael.Andersson (trådstartaren)

#13 » 17:21:30, 04-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har denna trafo.. kanske skulle funka. Visserligen runt 10A. Borde kunna skruva upp den till 28V
Orginalladdaren till trucken är på 60A

Annan dum fråga: Ska jag fylla på mer vatten före eller efter som jag slår på laddningen..?


Bild
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

martin wheelnut

#14 » 18:16:09, 04-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det blir för mycket ström. Kan tänka mig ditt batteri är på 260-400ah? Svårt att säga utifrån bilden. Bör då inte ladda mer än 2-4Ah beroende på storlek. Blir bara värme av det annars och det gör det inte bättre.
Får du inte tag i nåt annat är ju detta bättre än din vanliga laddare men ännu bättre med lägre ström.

Gällande vattnet i batteriet så fyll iallafall så det är över blyplattorna men inte toppfyllt. Då kan ju nivån stiga lite utan att det läcker ut.
/ Martin
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

torbjorn_forsman

#15 » 18:33:13, 04-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael.Andersson skrev:Ok.. då går ju Deca laddaren bort iaf. Lugnt och försiktigt alltså..
Lär ju få baxa in batteriet i garaget som ligger vägg i vägg. Kanske inte så smart att ladda i pannrummet där pelletspannan går då och då. Vill ju inte spränga det i luften :???:


Deca-laddaren går bra att använda, om du kopplar in något i serie för att begränsa laddströmmen. T ex en H4-lampa på batterisidan eller några parallellkopplade drosslar från lysrörsarmaturer på 230 V-sidan. Tänk på när man har ställt den laddarens omkopplare i läge för låg laddström, så ger den så låg tomgångsspänning att laddströmmen kan gå ner till 0 långt innan batteriet är fulladdat, i synnerhet om det dessutom råkar vara lite låg spänning på elnätet.

Den där switchade spänningsomvandlaren går säkert också bra att använda. Men det kan vara bra att ha ett seriemotstånd även till den för att få någorlunda konstant laddström under laddningens gång, om du ställer in den på konstant spänning t ex 30 V så kommer truckbatteriet förmodligen att dra otrevligt stor laddström från början annars.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se