Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Återuppliva 24V truckbatteri..?

44 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera (gaffel-)truckar här

skogsgurra

#31 » 12:40:37, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härlig snutt!

Det går om man ger sig fan på't!
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



bmrobban

#32 » 13:25:53, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Här är det bästa sättet att få liv i ett gammalt batteri eller åtminstone nytt liv i gammalt batterihölje. https://www.youtube.com/watch?v=l665eovBlEk


Imponerande hantverk!
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

88ecr

#33 » 13:49:42, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom här pakistan maskinisterna, nämn nånting dom ite klarar av att reparera?

Men nån som försökt åter uppliva med 5min 200ampere en g i timmen, dvs koka i skick dom?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

skogsgurra

#34 » 17:15:16, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som dom har massiva plattor i dom ombyggda batterierna. Då tål dom mycket misshandel. Det var så ackar byggdes i forntiden. Ah-siffran på acken borde nog förses med ett kommatecken på de ombyggda batterierna. Tror inte att de klarar mycket mer än en tiondel av stämplad kapacitet.

Borde gå att hitta något på nätet om detta. Men orkar inte leta. Börjat bli alldeles förb. trött. Kanske viruset. Eller något.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

torbjorn_forsman

#35 » 20:51:08, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:Men nån som försökt åter uppliva med 5min 200ampere en g i timmen, dvs koka i skick dom?


Det fungerar inte. Om man gör så med ett gammalt sulfaterat blybatteri, så slutar det bara med att de få bitar porös blymassa som fortfarande är i användbart skick och inte hopplöst sulfaterad, faller av från plattorna och lägger sig i botten av cellen. När tillräckligt mycket har lagt sig på botten, så att slamlagret börjar nå upp till plattorna, blir cellen mer eller mindre kortsluten. Kan bli allt från att den har hög självurladdning till att den är helt oanvändbar.

Ett gammalt batteri som är i dåligt skick kan lätt totalförstöras om man försöker ladda det med för hög ström. Man brukar ju rekommendera laddning med C/10 (alltså en tiondel av batteriets kapacitet). Men man ska inte räkna med den kapacitet batteriet hade då det var nytt, utan man ska räkna med den kapacitet det har i sitt nuvarande dåliga skick. Antag t ex att ett 60 Ah batteri bara har en tiondel av kapaciteten, alltså 6 Ah kvar. Vill man vara säker på att inte försämra batteriet ytterligare, bör laddströmmen inte överstiga en tiondel av detta, alltså 0,6 A.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

88ecr

#36 » 08:40:37, 07-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
88ecr skrev:Men nån som försökt åter uppliva med 5min 200ampere en g i timmen, dvs koka i skick dom?


Det fungerar inte. Om man gör så med ett gammalt sulfaterat blybatteri, så slutar det bara med att de få bitar porös blymassa som fortfarande är i användbart skick och inte hopplöst sulfaterad, faller av från plattorna och lägger sig i botten av cellen. När tillräckligt mycket har lagt sig på botten, så att slamlagret börjar nå upp till plattorna, blir cellen mer eller mindre kortsluten. Kan bli allt från att den har hög självurladdning till att den är helt oanvändbar.

Ett gammalt batteri som är i dåligt skick kan lätt totalförstöras om man försöker ladda det med för hög ström. Man brukar ju rekommendera laddning med C/10 (alltså en tiondel av batteriets kapacitet). Men man ska inte räkna med den kapacitet batteriet hade då det var nytt, utan man ska räkna med den kapacitet det har i sitt nuvarande dåliga skick. Antag t ex att ett 60 Ah batteri bara har en tiondel av kapaciteten, alltså 6 Ah kvar. Vill man vara säker på att inte försämra batteriet ytterligare, bör laddströmmen inte överstiga en tiondel av detta, alltså 0,6 A.


Dom yt länkarna jag lade upp, där han som talade engelska, hade en annan video som dom med en svets inverter laddade. Lite smått läste komentarerna under, några som sade de var rutin back in days att koka baterierna med paslig starkström. Men jag vet ju inte, ett 70tals batteri, eller ett 60€ nytt batteri, och material.

Han som la bakpulvervatten och de gamla syran i på nyt, de då nån ide?

På jobbet finns nu 2 fysiskt rätt stora dåliga batterin, vi har starthjälp, skall pröva, fre nån ger bort dom. Nui är jag ytterst lite på hallen, så fast på snötippen jag inter har hall tid alls. Ja och i coyntyn var ju ett stort 180ah stendöd även... Om man skulle få dom till liv till sommarbruk i tröskan osv?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

skogsgurra

#37 » 11:19:33, 07-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bakpulver hör till husmorsknepens standardingredienser. Används till allt från silverputs till vafansomhelst. Funkar ibland och oftast inte alls. Rum(p)fords bakpulver är en hyfsat komplex blandning och det är möjligt att några av jonerna kan reagera med blysulfatet men andra ställer nog mest till det. Och allt som faller av plattorna lägger sig på botten och ger problem.
Resultaten av sådana övningar kan ibland tolkas som en förbättring men i längden funkar det inte.

Rent bikarbonat? Ingen uppfattning men anar att det också kan räknas in under husmödrarnas och gatuförsäljarnas favoriter.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Ove.G

#38 » 12:10:09, 07-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom centralpåfyllarna för batteri vatten är monterade med bajonettfattning, man får svårt att vrida runt dom utan att klippa av plast slangarna och byta dom.

1 person gillar det här inlägget.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Michael.Andersson (trådstartaren)

#39 » 17:03:43, 26-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag baxat tillbaka batteriet i ståtrucken. Laddat över natten och provkört med lite varierande resultat. Den slog ifrån lite då och då. Sen provade jag att hissa upp gafflarna helt men då började det ryka från ovansidan av batteriet :myzsko:

Jag lossade en bygling och det såg ju inte så roligt ut vid ena anslutningen.. ärg till förbannelse. Inte konstigt att det gick varmt där. Kan ju även ha bidragit till att det varit svårt att ladda batteriet.

Så blir till att lossa samtliga byglingar och slipa rent. Tänkte ha på lite vaselin på polerna som man fick lära sig i lumpen.


Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#40 » 19:14:27, 28-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu går ståstaplaren bättre än aldrig förr :thummar:
Ångar att jag inte kollade upp alla byglingar för länge sen. Den har gått på mitt jobb och krånglade redan då med att den kunde stänga av pumpen helt plötsligt. Antar att det var ärgade poler som var orsaken till detta. Blev väl helt enkelt för stort spänningsfall..

Samtliga byglingar rengjorda som sagt. Helt sjukt hur ärg kan bli så hårt. Kontaktytorna var ju nästa hårda som glas på vissa ställen.


Bild
Bild

11 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

dea

#41 » 06:15:57, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis, där märks det hur stor skillnad lite dålig kontakt gör!
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

joakim72

#42 » 07:40:02, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael.Andersson skrev:Nu har jag baxat tillbaka batteriet i ståtrucken. Laddat över natten och provkört med lite varierande resultat. Den slog ifrån lite då och då. Sen provade jag att hissa upp gafflarna helt men då började det ryka från ovansidan av batteriet :myzsko:

Jag lossade en bygling och det såg ju inte så roligt ut vid ena anslutningen.. ärg till förbannelse. Inte konstigt att det gick varmt där. Kan ju även ha bidragit till att det varit svårt att ladda batteriet.

Så blir till att lossa samtliga byglingar och slipa rent. Tänkte ha på lite vaselin på polerna som man fick lära sig i lumpen.


Bild
Bild

Vanligt fel, bra att du hittade felet. :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Michael.Andersson (trådstartaren)

#43 » 07:43:01, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja.. syntes ju ingenting från "utsidan". Så lite lurigt :???:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

SwedEh

#44 » 08:39:14, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael.Andersson skrev:Nu går ståstaplaren bättre än aldrig förr :thummar:
Ångar att jag inte kollade upp alla byglingar för länge sen. Den har gått på mitt jobb och krånglade redan då med att den kunde stänga av pumpen helt plötsligt. Antar att det var ärgade poler som var orsaken till detta. Blev väl helt enkelt för stort spänningsfall..



Det kanske var tur att du inte kollade byglingarna för länge sen. Hade du gjort det skulle ståstaplaren fungerat som den ska och kanske kostat betydligt mer eller bott kvar på ditt jobb, plus att det stått en stege istället för ståstaplaren med gafflarna i topp på bilden. :grin:

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se