Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Konvertera eltruck till bensin med elverk + omvandlare?

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera (gaffel-)truckar här

Kan man driva en äldre eltruck med hjälp av ett litet elverk?

Det går, har sett det göras!
0
Inga röster
Borde väl kunna gå?
2
29%
Knappast, därför att...
5
71%
 
Antal röster: 7

magloman

#16 » 22:50:57, 20-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bushido skrev:
magloman skrev:Hur många ah är batteriet på och vilken spänning?

Bra fråga, har letat runt på trucken men inte hittat någon info om detta... Jag förutsatte att det skulle sitta en liten skylt med dylika upplysningar någonstans, men jag kanske letat på helt fel ställen... Ska leta vidare och se vad jag kan hitta.


Lite bilder så kan vi nog gissa
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Alexn72

#17 » 23:00:24, 20-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild på batteriet skulle vara bra. Har du vattnat batterierna?
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Bushido (trådstartaren)

#18 » 21:16:21, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Det har en hyfsad chans att fungera i alla fall, om det finns tillräckligt mycket liv kvar i batterierna för att hantera belastningstopparna. Och skulle man lyckas tömma batteriet helt är ju laddningen redan igång, bara att vänta en stund innan man kör igen, man behöver inte dra fram laddare & kabel till platsen där man råkade stå när batteriet hade fått nog. Detta borde ha en hyfsad chans att fungera bra med "för små" batterier också, som bilbatterier.

Ja, bly och svavelsyra ger (strax över) 2 volt per cell. Tre celler i 6-voltsbatterier, 6 celler i 12-voltsbatterier, och stora truckbatterier kan bestå av valfritt antal lösa 2-voltsceller. Sedan finns det ju helt andra batterityper också, men jag tror att bly/syra är det normala i en truck.


Tack för det, det låter ju som en plan värd att titta närmare på iallafall :thumme: Batterierna är inte sopslut, trucken går. Problemet är bara att de tappar kraft fort, sist blev jag stående med trucken och fick släpa tillbaka den med hjälp av min fyrhjuling med vinsch... Vill helst slippa att råka ut för det fler gånger, det var halvbökigt :lmao:

Jag ska ut och räkna battericeller så ser vi :thumme:

Trinkan skrev:Kan berätta hur jag gjorde i en liknande situation även om det var en stapeltruck då.
Jag lyfte ur gamla batteriet och kollade volttalet (24v) och sedan letade jag på blocket efter beg backupbatterier och hittade ett gäng som i mitt fall suttit i en mobilmast.
Dessa var på 12V och 160Ah/st och av typen AGM, dvs dessa är tillverkade för att klara cykling bra till skillnad mot vanliga startbatterier.
Nåväl 4stycken av dessa, lite distanser av trä och några byglingskablar så var allt på plats i trucken och uppriktigt sagt funkar det bättre än orginalbatteriet någonsin gjort, laddar trucken typ 4ggr om året men en 24V C-TEK laddare då dom är bättre för batterierna och tvivlar på att orginalladdaren var avsedd för AGM-batterier och bara är stor och klumpig.
Har som mest kört ca 3timmar i sträck och det var inga problem, behövde inte ens ladda efter det.

Kostnad för detta bygge var 500kr/st för batteri och ett par hundrigar till för kablar och presskor mm.

Att tänka på för säkerheten är att batteriet är motvikt för trucken och utan denna vikten kan den lätt tippa så beroende hur mycket dina "fulbatterier" väger kan det vara lämpligt att kompensera med att kasta i lite stålskrot/betong eller liknande och få till en motsvarande vikt.


Tack för input! Jag ska hålla utkik efter den typen av batterier, kan ju vara som du säger att det enklaste helt enkelt är att byta. Det lät ju inte farligt dyrt iallafall!


magloman skrev:
Lite bilder så kan vi nog gissa


Jag ska ut och fota batteripacken, återkommer! :)

Och ja, jag har fyllt på med batterivatten och testat att ladda efter det men de tappar laddningen lika fort för det. Oavsett hur mycket jag laddar så går voltmätaren aldrig över hälften heller, så det är nog en kombination av att de tar ladd dåligt och håller ladd dåligt...
Bushido
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:15, 24-11-2020
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Bushido (trådstartaren)

#19 » 20:01:13, 26-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer bilder på batterierna!


Bild
Bild
Bild
Bushido
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:15, 24-11-2020
Sverige
Maskintyp: Lastbil

magloman

#20 » 20:59:02, 26-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur högt är tråget dom står i?

48v är det iaf
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

joakim72

#21 » 08:31:46, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tänker jag komma med en liten fråga, vad visar laddaren för A när du kopplar in den? Har du kännt på alla byglingar mellan cellerna när laddaren varit på en tid? Jag ser åtminstone 2st gröna kopplingar som kan ställa till dina problem, och dessa borde bli varma.
-Har du mätt cellspänningen på alla celler individuellt, det säger en hel del.

1 person gillar det här inlägget.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se