Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Konvertera eltruck till bensin med elverk + omvandlare?

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera (gaffel-)truckar här

Kan man driva en äldre eltruck med hjälp av ett litet elverk?

Det går, har sett det göras!
0
Inga röster
Borde väl kunna gå?
2
29%
Knappast, därför att...
5
71%
 
Antal röster: 7

Bushido (trådstartaren)

#1 » 18:44:26, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta kanske är en helknäpp fråga, men dock... Är det någon som hört talas om någon som konverterat en eltruck till bensindrift med hjälp av ett litet elverk och en omvandlare till lämpligt volttal?

Jag har en gammal eltruck som jag misstänker att batterierna är dåliga på. Nya batterier i en truck värd ett par tusen är knappast ekonomiskt försvarbart, men om man kan få en fungerande truck för en billig peng genom att lösa strömförsörjningen på alternativ väg så vore det ju desto mer intressant...

Det jag tänker i all enkelhet är helt enkelt att plocka bort batteripacken, montera ett litet 230v elverk i trucken med en omvandlare som motsvarar batteripackens volttal och sen låta detta förse trucken med ström medan jag kör, dvs behålla trucken i övrigt intakt med all elektronik, elmotorerna för drivning och hydraulik etc. Finns det någon anledning till varför detta omöjligen skulle funka eller skulle det kunna funka? Jag försöker mest bara få ut ett par års extra livslängd ur en truck som annars mest troligt får gå på skroten så huruvida det blir bekvämt, praktiskt, hållbart på sikt etc är inte huvudfrågan här.
Trucken i fråga används bara privat hemma på gården, mestadels utomhus, så nackdelarna med bensin, avgaser etc kontra eldrift är inte heller ett bekymmer.

Vad tror ni, kan detta gå att lösa eller finns det något alldeles uppenbart som jag förbisett som gör att detta är en helt idiotisk tanke?

Tacksam för input!
Bushido
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:15, 24-11-2020
Sverige
Maskintyp: Lastbil



Joe

#2 » 18:58:54, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske skulle funka om du har kvar batterierna och laddar dom med elverket.
Lösningen du tänker dig blir för dyr då det behövs ett stort elverk och rejäl "omvandlare"

Eller om du byter ut drivmotorn och motorn till hydraulpumpen till 3-fas 400V och sen har ett trefas elverk, men även här slutar notan på mer än vad en beg gasol/bensintruck kostar.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Kloge

#3 » 19:29:30, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns några på forumet som ersatt batterierna med vanliga fritidsbatterier. Kör du inte så ofta och mycket så kan det funka
Kloge
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:13:37, 18-03-2008
Ort: Oderljunga
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T22-49
Volvo T32-55
Volvo Krabat-59
Volvo Buster 320-63

Bushido (trådstartaren)

#4 » 20:00:45, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:Kanske skulle funka om du har kvar batterierna och laddar dom med elverket.
Lösningen du tänker dig blir för dyr då det behövs ett stort elverk och rejäl "omvandlare"

Eller om du byter ut drivmotorn och motorn till hydraulpumpen till 3-fas 400V och sen har ett trefas elverk, men även här slutar notan på mer än vad en beg gasol/bensintruck kostar.

Hm, intressant tanke... Problemet är bara att laddaren jag har till trucken är av äldre modell, stor som ett as och kräver trefas. Så att montera både den och ett elverk på trucken blir nog inte görbart...

Bara av ren nyfikenhet (jag är inte så hemma på el så du får ursäkta en dum fråga), vad är det som blir så krångligt med den lösning jag funderat på? Vad är det som en generator inte kan leverera som batterierna klarar? Jag tänkte ju rent amatörmässigt att en elmotor som drivs med ett par tiotal volt utan problem borde kunna drivas av ett elverk som ger ett par kw 230v... Men det funkar inte så då?
Bushido
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:15, 24-11-2020
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Bushido (trådstartaren)

#5 » 20:01:54, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kloge skrev:Finns några på forumet som ersatt batterierna med vanliga fritidsbatterier. Kör du inte så ofta och mycket så kan det funka

Trucken i sig är nog knappt värd pengarna som skulle krävas för att köpa ett par fritidsbatterier med tillräcklig Ah tyvärr... Därav min fundering att ett 230V elverk kanske skulle funka istället, de kostar ju inte många slantar...
Bushido
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:15, 24-11-2020
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Joe

#6 » 20:52:14, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom vi inte vet vilken modell av truck det är så höftar jag lite;
Säg att drivmotorn är på 5kW och lyftmotorn på 8kW.
Med förluster i "omvandlaren" så behövs det minst ett 10kW 1-fas elverk tex 30690kr och 150kg
Samt att "omvandlaren" hamnar nog i samma prisspann.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Bushido (trådstartaren)

#7 » 21:07:13, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:Eftersom vi inte vet vilken modell av truck det är så höftar jag lite;
Säg att drivmotorn är på 5kW och lyftmotorn på 8kW.
Med förluster i "omvandlaren" så behövs det minst ett 10kW 1-fas elverk tex 30690kr och 150kg
Samt att "omvandlaren" hamnar nog i samma prisspann.

Det är en ganska liten modell, lyfter bara ca 1 ton. Vet inte på rak arm vad den väger men jag kunde dra den uppför gårdsplanen med min fyrhjuling så jag tror inte att den är överjävligt tung precis... Men det kanske stämmer som du höftar ändå, vad vet jag. Har tyvärr inte hittat några skyltar med just den informationen på trucken... Men ja, är det i den pris- och storleksordningen man hamnar så är det ju knappast görbart tyvärr.
Bushido
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:15, 24-11-2020
Sverige
Maskintyp: Lastbil

magloman

#8 » 21:08:52, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många ah är batteriet på och vilken spänning?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

G-son

#9 » 23:15:31, 19-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bushido skrev:Bara av ren nyfikenhet (jag är inte så hemma på el så du får ursäkta en dum fråga), vad är det som blir så krångligt med den lösning jag funderat på? Vad är det som en generator inte kan leverera som batterierna klarar? Jag tänkte ju rent amatörmässigt att en elmotor som drivs med ett par tiotal volt utan problem borde kunna drivas av ett elverk som ger ett par kw 230v... Men det funkar inte så då?

Batterier gan ge ENORM ström under en kort tid. Ett litet gulligt bilbatteri kan utan vidare mata ut 500-1000 ampere en kort stund, och även om vi räknar med att det bara orkar ge 10 volt är det 5-10kW. Man använder bara bilbatteriets förmåga att ge hög ström den sekunden man startar motorn (och då handlar det nog ofta om närmre 100-200A, men en kall vinterdag går motorn extra tungt och behöver mer ström), resten av tiden är belastningen någon enstaka procent av det.

En lösning med generator och omvandlare behöver dimensioneras för att kunna hantera maxströmmen. Det behövs alltså STORA grejer, även om tiden man faktiskt använder 100% av kapaciteten också är begränsad till några sekunder åt gången. Hög ström (på låg spänning) är aldrig särskilt praktiskt, det är mycket enklare och billigare att hantera samma effekt vid högre spänning för att strömmen blir mycket mindre.

Den lokala bilskroten säljer testade begagnade bilbatterier för några hundralappar, något sånt kanske kan vara en lösning för dig? Inte riktigt rätt slags batteri, men för sparsam användning kanske det blir tillräckligt bra.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Bushido (trådstartaren)

#10 » 21:23:25, 20-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Hur många ah är batteriet på och vilken spänning?

Bra fråga, har letat runt på trucken men inte hittat någon info om detta... Jag förutsatte att det skulle sitta en liten skylt med dylika upplysningar någonstans, men jag kanske letat på helt fel ställen... Ska leta vidare och se vad jag kan hitta.
Bushido
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:15, 24-11-2020
Sverige
Maskintyp: Lastbil

G-son

#11 » 21:24:46, 20-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två volt per battericell när det gäller blybatterier, så spänningen kan du räkna dig fram till i alla fall.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Bushido (trådstartaren)

#12 » 21:27:01, 20-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
Bushido skrev:Bara av ren nyfikenhet (jag är inte så hemma på el så du får ursäkta en dum fråga), vad är det som blir så krångligt med den lösning jag funderat på? Vad är det som en generator inte kan leverera som batterierna klarar? Jag tänkte ju rent amatörmässigt att en elmotor som drivs med ett par tiotal volt utan problem borde kunna drivas av ett elverk som ger ett par kw 230v... Men det funkar inte så då?

Batterier gan ge ENORM ström under en kort tid. Ett litet gulligt bilbatteri kan utan vidare mata ut 500-1000 ampere en kort stund, och även om vi räknar med att det bara orkar ge 10 volt är det 5-10kW. Man använder bara bilbatteriets förmåga att ge hög ström den sekunden man startar motorn (och då handlar det nog ofta om närmre 100-200A, men en kall vinterdag går motorn extra tungt och behöver mer ström), resten av tiden är belastningen någon enstaka procent av det.

En lösning med generator och omvandlare behöver dimensioneras för att kunna hantera maxströmmen. Det behövs alltså STORA grejer, även om tiden man faktiskt använder 100% av kapaciteten också är begränsad till några sekunder åt gången. Hög ström (på låg spänning) är aldrig särskilt praktiskt, det är mycket enklare och billigare att hantera samma effekt vid högre spänning för att strömmen blir mycket mindre.

Den lokala bilskroten säljer testade begagnade bilbatterier för några hundralappar, något sånt kanske kan vara en lösning för dig? Inte riktigt rätt slags batteri, men för sparsam användning kanske det blir tillräckligt bra.

Tack för förtydligandet, jag kan som sagt väldigt lite om el så det är alltid kul att lära sig nya saker :)

Om man behåller batterierna i trucken och låter dessa ta upp strömtopparna (förutsatt att batterierna inte är helt slut), då kanske man kan driva en lastbilsgenerator med någon smidig bensinmotor och därigenom få lite mer funktionalitet på trucken? Det kanske inte skulle gå att få kontinuerlig drift, men kanske det skulle fungera för vardagsbruk ett par timmar i taget?
Bushido
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:15, 24-11-2020
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Bushido (trådstartaren)

#13 » 21:28:08, 20-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Två volt per battericell när det gäller blybatterier, så spänningen kan du räkna dig fram till i alla fall.

Ok, är detta allmängiltigt då menar du? Tänker bara så inte min truck är någon j*vla avart där detta av någon anledning inte stämmer...
Bushido
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:15, 24-11-2020
Sverige
Maskintyp: Lastbil

G-son

#14 » 21:45:51, 20-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bushido skrev:Om man behåller batterierna i trucken och låter dessa ta upp strömtopparna (förutsatt att batterierna inte är helt slut), då kanske man kan driva en lastbilsgenerator med någon smidig bensinmotor och därigenom få lite mer funktionalitet på trucken? Det kanske inte skulle gå att få kontinuerlig drift, men kanske det skulle fungera för vardagsbruk ett par timmar i taget?

Det har en hyfsad chans att fungera i alla fall, om det finns tillräckligt mycket liv kvar i batterierna för att hantera belastningstopparna. Och skulle man lyckas tömma batteriet helt är ju laddningen redan igång, bara att vänta en stund innan man kör igen, man behöver inte dra fram laddare & kabel till platsen där man råkade stå när batteriet hade fått nog. Detta borde ha en hyfsad chans att fungera bra med "för små" batterier också, som bilbatterier.

Bushido skrev:
G-son skrev:Två volt per battericell när det gäller blybatterier, så spänningen kan du räkna dig fram till i alla fall.

Ok, är detta allmängiltigt då menar du? Tänker bara så inte min truck är någon j*vla avart där detta av någon anledning inte stämmer...
Ja, bly och svavelsyra ger (strax över) 2 volt per cell. Tre celler i 6-voltsbatterier, 6 celler i 12-voltsbatterier, och stora truckbatterier kan bestå av valfritt antal lösa 2-voltsceller. Sedan finns det ju helt andra batterityper också, men jag tror att bly/syra är det normala i en truck.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Trinkan

#15 » 22:13:23, 20-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan berätta hur jag gjorde i en liknande situation även om det var en stapeltruck då.
Jag lyfte ur gamla batteriet och kollade volttalet (24v) och sedan letade jag på blocket efter beg backupbatterier och hittade ett gäng som i mitt fall suttit i en mobilmast.
Dessa var på 12V och 160Ah/st och av typen AGM, dvs dessa är tillverkade för att klara cykling bra till skillnad mot vanliga startbatterier.
Nåväl 4stycken av dessa, lite distanser av trä och några byglingskablar så var allt på plats i trucken och uppriktigt sagt funkar det bättre än orginalbatteriet någonsin gjort, laddar trucken typ 4ggr om året men en 24V C-TEK laddare då dom är bättre för batterierna och tvivlar på att orginalladdaren var avsedd för AGM-batterier och bara är stor och klumpig.
Har som mest kört ca 3timmar i sträck och det var inga problem, behövde inte ens ladda efter det.

Kostnad för detta bygge var 500kr/st för batteri och ett par hundrigar till för kablar och presskor mm.

Att tänka på för säkerheten är att batteriet är motvikt för trucken och utan denna vikten kan den lätt tippa så beroende hur mycket dina "fulbatterier" väger kan det vara lämpligt att kompensera med att kasta i lite stålskrot/betong eller liknande och få till en motsvarande vikt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Trinkan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:05, 26-07-2011
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ecr 58 plus
Volvo FH 12 520
Scania P92 Kran tico 777
Schäffer 930T
Hyster H80
Div andra maskiner och redskap
Cheva C30 med hiab 022 kran
Div Släp/kärror/vagnar med och utan kran


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se