G-son skrev:Det har en hyfsad chans att fungera i alla fall, om det finns tillräckligt mycket liv kvar i batterierna för att hantera belastningstopparna. Och skulle man lyckas tömma batteriet helt är ju laddningen redan igång, bara att vänta en stund innan man kör igen, man behöver inte dra fram
laddare &
kabel till platsen där man råkade stå när batteriet hade fått nog. Detta borde ha en hyfsad chans att fungera bra med "för små" batterier också, som bilbatterier.
Ja, bly och svavelsyra ger (strax över) 2 volt per cell. Tre celler i 6-voltsbatterier, 6 celler i 12-voltsbatterier, och stora truckbatterier kan bestå av valfritt antal lösa 2-voltsceller. Sedan finns det ju helt andra batterityper också, men jag tror att bly/syra är det normala i en truck.
Tack för det, det låter ju som en plan värd att titta närmare på iallafall
Batterierna är inte sopslut, trucken går. Problemet är bara att de tappar kraft fort, sist blev jag stående med trucken och fick släpa tillbaka den med hjälp av min fyrhjuling med vinsch... Vill helst slippa att råka ut för det fler gånger, det var halvbökigt
Jag ska ut och räkna battericeller så ser vi
Trinkan skrev:Kan berätta hur jag gjorde i en liknande situation även om det var en stapeltruck då.
Jag lyfte ur gamla batteriet och kollade volttalet (24v) och sedan letade jag på blocket efter beg backupbatterier och hittade ett gäng som i mitt fall suttit i en mobilmast.
Dessa var på 12V och 160Ah/st och av typen AGM, dvs dessa är tillverkade för att klara cykling bra till skillnad mot vanliga startbatterier.
Nåväl 4stycken av dessa, lite distanser av trä och några byglingskablar så var allt på plats i trucken och uppriktigt sagt funkar det bättre än orginalbatteriet någonsin gjort, laddar trucken typ 4ggr om året men en 24V C-TEK laddare då dom är bättre för batterierna och tvivlar på att orginalladdaren var avsedd för AGM-batterier och bara är stor och klumpig.
Har som mest kört ca 3timmar i sträck och det var inga problem, behövde inte ens ladda efter det.
Kostnad för detta bygge var 500kr/st för
batteri och ett par hundrigar till för kablar och presskor mm.
Att tänka på för säkerheten är att batteriet är
motvikt för trucken och utan denna vikten kan den lätt tippa så beroende hur mycket dina "fulbatterier" väger kan det vara lämpligt att kompensera med att kasta i lite stålskrot/betong eller liknande och få till en motsvarande vikt.
Tack för input! Jag ska hålla utkik efter den typen av batterier, kan ju vara som du säger att det enklaste helt enkelt är att byta. Det lät ju inte farligt dyrt iallafall!
magloman skrev:
Lite bilder så kan vi nog gissa
Jag ska ut och fota batteripacken, återkommer!
Och ja, jag har fyllt på med batterivatten och testat att ladda efter det men de tappar laddningen lika fort för det. Oavsett hur mycket jag laddar så går voltmätaren aldrig över hälften heller, så det är nog en kombination av att de tar ladd dåligt och håller ladd dåligt...