Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Reparera en pallyft

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera (gaffel-)truckar här

Michael Meier

#16 » 10:57:18, 17-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

martin wheelnut skrev:Ja, den brukar iallafall kallas ”läckoljeslang”. Hade det bara varit för luftning så hade den ju inte behövt gå hela vägen till tank?
Den klarar klart inga större mängder olja eller högre tryck utan delas vid någon koppling.


Den ingår i ompackningspaketet tillsammans med bussning och seegersäkring så den lär vara av sprött material, poängen med att låta cylindern andas in i tanken är att tanken inte behöver så mye luft utifrån, mindre behov av filter och mindre fuktig luft även om denna maskin inte direkt är utsatt för väder å vind.

Visst kan den kallas för något, helt ok, men huvudsyftet i denna konstruktion är ventilation, sänkventilen var med på din ritning, klart misstänkt område helst med reglermekanismen, sitter säkert någon o-ring i den också (som kan hindra sliden från komplett rörelse i sin fjäderretur) man drar ju bara ut den millimeter för millimeter i kontrollerad sänkning, behövs inte mye för att hindra den från att gå tillbaka.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



StenenCTI (trådstartaren)

#17 » 08:42:24, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla för intresset och tack för bilder och skisser. Fantastiskt lärorikt efter en enkel fråga.
Jag har mycket ta in och sortera ut.
Jag bifogar en bild på min maskin. Antar att jag ska skruva av locket på den fyrkantiga burken för att komma åt och byta packning eller....??
StenenCTI
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:07:12, 14-04-2021
Ort: Hedemora
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

StenenCTI (trådstartaren)

#18 » 08:43:35, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
StenenCTI
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:07:12, 14-04-2021
Ort: Hedemora
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck

#19 » 12:53:25, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en liknande truck.

Min är riktigt gammal och har tre kolvar för lyft.
Det var svårt att hitta tätningar till dom. En teori var att det ska vara lädertätningar men jag gjorde om det så jag kunde sätta i nånn typ av standardtätningar.
Tror inte det sitter spill ledningar på min. Det innebär att det som läcker förbi kolvtätningarna rinner ut i toppen.

Det var nog 15 år sedan jag höll på med trucken och jag borde ha gått ut i verkstan och fräschat upp minnet innan jag skrev det här... Den funkar iallafall fast den läcker en aning ibland när man kör kolvarna i ändläge.

Förutom hydrauliken så har jag lött en del anslutningar i motorn. Blev nått himmla special. Ett rent under att det funkar..
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#20 » 14:56:54, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:...poängen med att låta cylindern andas in i tanken är att tanken inte behöver så mye luft utifrån, mindre behov av filter och mindre fuktig luft även om denna maskin inte direkt är utsatt för väder å vind.


Att inte få dammig och/eller salt luft in i cylindern känns som det viktigaste.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

StenenCTI (trådstartaren)

#21 » 09:26:36, 10-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack för alla svar, informationer och tips. Har nu all jag behöver för att avsluta tråden.
StenenCTI
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:07:12, 14-04-2021
Ort: Hedemora
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se