Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Bromscylinder en krets, sett nån liknande?

35 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera (gaffel-)truckar här

marve

#31 » 02:32:39, 10-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:
Simnil skrev:Min trumbromsade -64 Amazon hade enkretssystem vill jag hävda.

Vad det kan vara för dimensioner på en sån cylinder har jag ingen aning om däremot.

Det är enkrets på alla Amazon fram till -69.
Göran i Björnarbo


Inte riktigt alla. Sent på året 1967 infördes tvåkrets bromssystem (med kretsfördelning fram/bakaxel) på modellerna 122S och 123 GT exportbilar till USA och Kanada.
Tvåkrets triangulärt bromssystem (utvecklat för 140-serien) blev det på alla med B20 motorn som kom 1969

Bild
Bild
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007



Stefan1972

#32 » 10:32:00, 10-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ingen större ide att tipsa om vanliga tätningar till bilar. Såna saker är som sagt inga som helst problem att hitta. Likadana tätningar för mineralolja är nåt helt annat och finns inte i nå sortimentslådor bakom nån disk direkt.....Mycket är tillverkarspecat och finns bara original. Finns en del att få via tex ATE och FTE men det är oftast inga universalgrejer. Så det är inte så enkelt som en del får det att låta.......Finns inga "gamla" bilar som använder mineralolja.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#33 » 11:05:27, 10-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du ha maskinen kvar kanske det är läge att bygga om till bromsvätska.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Iznogoud

#34 » 16:07:39, 10-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, att fråga de som säljer likartade produkter med samma form och funktion är naturligtvis en dum idé då deras grejor är till bromsvätska och inte mineralolja :ohnej:
Naturligtvis har inte Proffs bildelar tätningar till truckar, lik förbaskat frågade jag och fick tag på delar till den truck jag skruvade med, DOCK med bromsvätska i systemet i.s.f mineralolja.

Hade jag vetat att man inte ska fråga okända aktörer i andra branscher hade jag låtit bli, och kanske varit utan delar ännu...
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Stefan1972

#35 » 17:04:44, 10-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast tätningar i sig är ju som sagt oftast inget special så länge det handlar om vanliga grejer som har bromsvätska. En skåltätning är vad den är oavsett var den sitter så på det viset är det väl inget konstigt att fråga. Men samtidigt så har jag lagat en del cylindrar där "proffs" varit inblandade och monterat vanliga tätningar i mineraloljesystem. De blir som snor typ ganska fort......Och påtalar man att det inte går så får man oftast som svar att de sålt tätningar/reservdelar i hundra år och de vet minsann vad de håller på med. Måste vara nåt annat fel........typ.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se