Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Rädda maskinerna!

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera (gaffel-)truckar här

Trinkan (trådstartaren)

#1 » 22:48:48, 07-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Detta är kanske en gråzontråd men jag tänker mig att det inte handlar så mycket om att sälja som att rädda.

Nåja grejen är att jag har två stycken truckar, en Atlet 10ton (vikt ca 16.200) och en Hyster H80 (vikt ca 8ton) båda är fullt fungerande och i drift (hyster saknar bromsar) men jag har nu köpt mig en nyare Kalmartruck till firman för att ersätta dessa och då kollade jag med skroten och får där 3.70/kg för dom rakt av men det känns rent ut sagt förjäkligt i mitt makinhjärta att köra "fina" fullt fungerande maskiner till skrot när dom mycket väl har massa år och timmar kvar i tjänst än som gårdsmaskin.
Dilemmat är dock att det ändå blir mycket pengar i rent skrotvärde i dagens marknad.

Någon som vill förbarma sig över dessa för skrotvärdet eller vet någon som behöver? Båda maskinerna står i Karlstad trakten och iaf Atleten är ju rätt vägsnabb och jag körde den själv typ 10mil efter vägen när jag köpte den, gör typ 35kmh om jag inte minns fel.
Den har rätt nya däck och batterier samt även fungerande våg.

Hystern bör nog tas på transport i ngn form då det saknas bromsar (men det är nog de flesta här vana vid på gamla maskiner hehe)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Trinkan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:05, 26-07-2011
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ecr 58 plus
Volvo FH 12 520
Scania P92 Kran tico 777
Schäffer 930T
Hyster H80
Div andra maskiner och redskap
Cheva C30 med hiab 022 kran
Div Släp/kärror/vagnar med och utan kran



magloman

#2 » 23:18:56, 07-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir 30.000 för den lilla och 60.000 för den tunga.

Känns tvivelaktig att hitta köpare på dom för dessa pengar faktiskt, med dom skrotpriserna i din trakt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Trinkan (trådstartaren)

#3 » 23:27:54, 07-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med eg, men samtidigt är det ju gratismaskin som man kan ha till ett projekt eller tills ngt rasar och få tillbaka pengarna iaf och hur många maskiner gäller detta för?
Användarvisningsbild
Trinkan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:05, 26-07-2011
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ecr 58 plus
Volvo FH 12 520
Scania P92 Kran tico 777
Schäffer 930T
Hyster H80
Div andra maskiner och redskap
Cheva C30 med hiab 022 kran
Div Släp/kärror/vagnar med och utan kran

magloman

#4 » 23:53:14, 07-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du tänker att skrotpriserna håller i sig? Svårt att spå framtiden.

I mina trakter betalar dom bara 1:50/kg för sånt dom måste skära ner i mindre bitar, så det skulle vara en förlustaffär att bara ta hem dom.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Trinkan (trådstartaren)

#5 » 23:59:17, 07-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ja du tänker att skrotpriserna håller i sig? Svårt att spå framtiden.

I mina trakter betalar dom bara 1:50/kg för sånt dom måste skära ner i mindre bitar, så det skulle vara en förlustaffär att bara ta hem dom.


Verkligen? Ja det var ju rätt kasst betalt, vill dom sälja skrot tro? Hahaha
Ja om dom håller i sig eller inte vet ju ingen men oavsett utgång i kriget kommer det att vara råvarubrist i åratal för att inte tala om all återuppbyggnad som kommer behövas, jag skulle inte bli förvånad om det tom stiger ngt mer.
Användarvisningsbild
Trinkan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:05, 26-07-2011
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ecr 58 plus
Volvo FH 12 520
Scania P92 Kran tico 777
Schäffer 930T
Hyster H80
Div andra maskiner och redskap
Cheva C30 med hiab 022 kran
Div Släp/kärror/vagnar med och utan kran

Turbodiesel

#6 » 00:07:24, 08-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för att det har med saken att göra, men kompletta maskiner brukar skroten inte betala fullpris för. Det är en del jobb innan det är tömt, sorterat & klart.

Laga bromsen och sätt ut dom på auktion, fungerande truckar brukar inte vara svårsålt. Hyster är ju stabila grejer med bra reservdelstillgång.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Trinkan (trådstartaren)

#7 » 00:25:04, 08-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Inte för att det har med saken att göra, men kompletta maskiner brukar skroten inte betala fullpris för. Det är en del jobb innan det är tömt, sorterat & klart.

Laga bromsen och sätt ut dom på auktion, fungerande truckar brukar inte vara svårsålt. Hyster är ju stabila grejer med bra reservdelstillgång.


Stämmer bra, som rent skrot får jag 4.30 kg så det är betydligt sämre för en truck. Fast å andra sidan behåller jag hjulem om jag skrotar och med tanke på att det är vanliga lasbilshjul 315 22.5 som inte är mer än några år så värderar jag dom som ca 15k (6st) då jag själv har nytta av dom.
Men att fixa till för att sälja ger knappast något för mig får ju 30 på skroten och att fixa broms kostar garanterat 5k i delar minst och säkert ett par dagars jobb och att få ut 40 för en gammal truck känns än mer orimligt i min värld.

Men oavsett så är det mer att jag tycker det är synd och skam att skrota dom helt enkelt, fast ser heller ingen poäng att sälja dom under skrotpris om ni förstår min tanke.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Trinkan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:05, 26-07-2011
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ecr 58 plus
Volvo FH 12 520
Scania P92 Kran tico 777
Schäffer 930T
Hyster H80
Div andra maskiner och redskap
Cheva C30 med hiab 022 kran
Div Släp/kärror/vagnar med och utan kran


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se