Sida 3 av 3

Re: Stocka 2050 (1976)

InläggPostat: 19:57:52, 10-08-2022
av torbjorn_forsman
Och ett tillägg till punkt 3: Antingen kan du mäta spänningsfall enligt Ivars förslag medan startmotorn körs, eller också mäter du spänningen över startmotorn (mellan plusanslutningen på den och startmotorns stomme) medan startmotorn körs. Det är bra att vara minst två personer vid sådana mätningar.

Re: Stocka 2050 (1976)

InläggPostat: 21:47:43, 10-08-2022
av edgein
Verkar dra in luft.


Re: Stocka 2050 (1976)

InläggPostat: 23:14:22, 10-08-2022
av edgein
torbjorn_forsman skrev:Och ett tillägg till punkt 3: Antingen kan du mäta spänningsfall enligt Ivars förslag medan startmotorn körs, eller också mäter du spänningen över startmotorn (mellan plusanslutningen på den och startmotorns stomme) medan startmotorn körs. Det är bra att vara minst två personer vid sådana mätningar.


Skall göra detta imorgon och spela in det som vanligt, tack!

Re: Stocka 2050 (1976)

InläggPostat: 09:47:33, 11-08-2022
av torbjorn_forsman
Skriv gärna ner resultaten här i tråden också, det är inte alla som har tillräckligt bra uppkoppling eller stor datapott för att titta på videoklipp.

Re: Stocka 2050 (1976)

InläggPostat: 21:24:02, 11-08-2022
av edgein
Björn.O skrev:Ser ut att vara luft i bränslet. Kolla att det är ordentlig nivå i tanken, byt filter, rengör sil under matarpumpens runda lock, kolla efter skräp som kan ha fastnat i banjoskruvar mellan tank och matarpump samt att alla slangar och anslutningar på sugsidan är täta.


Det fanns en hel del skit i filtret på matarpumpen, bränslefiltret såg typ rostigt brunt ut. Den verkar dra in luft på sugsidan, eventuellt i kopplingen till filterkoppen (glas) eller vad den nu kan heta.

Byte alla slangar från tanken till högtryckspumpen.

Nu funkar den! :rock_on:

Tusen tack för tipsen!

Re: Stocka 2050 (1976)

InläggPostat: 22:25:11, 11-08-2022
av edgein
torbjorn_forsman skrev:Skriv gärna ner resultaten här i tråden också, det är inte alla som har tillräckligt bra uppkoppling eller stor datapott för att titta på videoklipp.


Det jag använde var en strömtång och jag vet inte om jag lyckades inte få något vettigt resultat från mätningen.

13.17 V innan start
165 mV under start
12.5 V när den var igång

Jag mätte på startmotorn.

Re: Stocka 2050 (1976)

InläggPostat: 22:32:12, 11-08-2022
av torbjorn_forsman
Värdet under start måste ha blivit fel (kanske startmotorn spred för mycket störningar omkring sig vilket instrumentet inte gillade).
12,5 V med motorn igång tyder på att generatorn inte laddar.

Re: Stocka 2050 (1976)

InläggPostat: 21:09:16, 13-08-2022
av edgein
torbjorn_forsman skrev:Värdet under start måste ha blivit fel (kanske startmotorn spred för mycket störningar omkring sig vilket instrumentet inte gillade).
12,5 V med motorn igång tyder på att generatorn inte laddar.


Ja, tror det också, eftersom det är en klämma på den så verkar den skifta "automagiskt" mellan den och trådarna.

Mycket bra info om generatorn, vad bör den ligga på om den laddar, typ 13-14v?

Re: Stocka 2050 (1976)

InläggPostat: 21:23:40, 13-08-2022
av edgein
Sen en liten allmän uppdatering.

Styrning funkar efter att jag fyllde på olja, men den läcker från ena cylindern så då vet jag nog varför den var tom också. :smile:

Gasen funkar efter smörjning av gångjärnet.

Bromsen har jag fyllt på med bromsvätska men den tar fortfarande "sent". Hittat i manualen att man justerar detta direkt på trumbromsarna.

Jag hittade även att den skall frikoppla drivningen (öppna en ventil inne i den hydrauliska kraftöverföringen) när man trycker på bromsen. Denna var alldeles för löst inställd så den frikopplade aldrig utan drev hela tiden, även när man bromsade. Detta är nu fixat så bromsarna är inte lika kritisika längre.

Det gör också att man kan bromsa och gasa samtidigt för att t.ex. lyfta snabbare.

Det som jag tänkte kolla på nu är belysning, för det blir inte ljusare ute...

Ser tyvärr att den läcker från convertor-lådan, kanske från motorn också, så det kanske är nåt att kolla på vid tillfälle.

Jag hör även ett hårt metalliskt klang, det hörs inte så bra på film men ni kan lyssna här:



I övrigt är det är verkligen en fröjd att mecka med denna jämför med min äldre ALLT-truck. Att bara vrida undan sätet och sen av med höljet så är det mesta lättillgängligt.

Någon som har en vänsterdörr liggande? Jag saknar den..

Re: Stocka 2050 (1976)

InläggPostat: 22:04:10, 13-08-2022
av torbjorn_forsman
edgein skrev:
torbjorn_forsman skrev:Värdet under start måste ha blivit fel (kanske startmotorn spred för mycket störningar omkring sig vilket instrumentet inte gillade).
12,5 V med motorn igång tyder på att generatorn inte laddar.


Ja, tror det också, eftersom det är en klämma på den så verkar den skifta "automagiskt" mellan den och trådarna.

Mycket bra info om generatorn, vad bör den ligga på om den laddar, typ 13-14v?


Med motorn på driftvarvtal borde du kunna vänta dig ca 13,8 - 14,5 V, vid tomgång åtminstone 13,0 V.
Troligen är laddningsregulatorn temperaturberoende, så spänningen blir lägre ju varmare det är i motorrummet.

Re: Stocka 2050 (1976)

InläggPostat: 22:50:47, 13-08-2022
av martin wheelnut
Har du luftat bromsarna efter du fyllde på bromsvätska? Kan ha kommit in luft i systemet om nivån har varit för låg. Du hittar luftnipplarna nere vid hjulcylindrarna annars. Va försiktig när du försöker öppna dem så inte de har rostat fast och går av!
Händer det blir det mindre roligt och mycket jobb!!
/ Martin