Edner skrev:Mätning under laddning ger 2,14 - 2,32.
Ska alla vara runt 2,3 vid fulladdat med laddaren på eller avkopplad?
Enligt laddaren så är det nu drygt 70% (svårläst mätare).
De bör komma upp över 2,3 V med laddaren inkopplad. Om du mäter inom en timme efter att du har kopplat bort laddaren, så bör nog alla ligga på minst 2,15 V. Ett dygn efter avslutad laddning, om inget har dragit
ström ur batteriet, bör alla hålla minst 2,0 V.
2,3 V är en bra underhållsladdspänning om batteriet står på ständig laddning. Vid s k cyklisk drift, dvs att man laddar ur batteriet (kör trucken tills batteriet är så gott som slut), sedan laddar det fullt och därefter låter det stå orört tills man använder trucken nästa gång, så kan man utan vidare låta laddspänningen gå upp mot 2,45-2,48 V mot slutet av laddningen, om det inte börjar utvecklas för mycket knallgas då.
Eftersom det är noga ner på enstaka procent med spänningar när du håller på med blybatterier, så bör du förvissa sig om att den multimeter du använder verkligen visar rätt. Billiga Biltemamultimetrar brukar stämma ganska bra, inom någon procent, när de är nya. Men åldring av komponenter, krypströmmar pga fukt mm kan leda till felvisning med tiden. Det kan vara bra om du får tillfälle att jämföra den med en mer högklassig multimeter och om nödvändigt justera så den visar exakt på det mätområde du använder. Tänk också på att billiga digitalmultimetrar oavsett märke brukar börja visa för mycket då batteriet blir dåligt, alltför ofta börjar de visa fel långt innan indikeringen för dåligt
batteri tänds.