torbjorn_forsman skrev:Edner skrev:Mätning under laddning ger 2,14 - 2,32.
Ska alla vara runt 2,3 vid fulladdat med laddaren på eller avkopplad?
Enligt laddaren så är det nu drygt 70% (svårläst mätare).
torbjorn_forsman skrev:
"2,3 V är en bra underhållsladdspänning om batteriet står på ständig laddning. Vid s k cyklisk drift, dvs att man laddar ur batteriet (kör trucken tills batteriet är så gott som slut), sedan laddar det fullt och därefter låter det stå orört tills man använder trucken nästa gång, så kan man utan vidare låta laddspänningen gå upp mot 2,45-2,48 V mot slutet av laddningen, om det inte börjar utvecklas för mycket knallgas då."
Sitter och läser om min tråd för att summera lite.
Som jag förstår det så borde det bästa för mitt slitna
batteri vara ständig svag underhållsladdning och då helst en laddning på varje cell separat med 2,3 volt.
Funderar på om man kan hitta något prisvärt som ger 2,3 volt och köpa 36 st och ha ständigt inkopplade på batteriet. Vad skulle detta kunna vara för pryl som inte kostar så mycket? Hur många ampere behöver den kunna lämna?
Trucken används väldigt lite och en konstant underhållsladdning när den står hade sett till att batterierna mår så bra som möjligt och alltid är redo för användning.
Kan en cell aldrig bli överladdad om den står med 2,3 volt strömkälla jämt och ständigt?
Blir det gaser av sådan laddning?