Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Spränga Batterier

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera (gaffel-)truckar här

SvampenT15 (trådstartaren)

#1 » 12:09:28, 03-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

I en annan tråd vart det tal om att spränga batterier skulle behöva en egen tråd så här är den:
För många år sedan någonstans i Karlstads trakten varjag ute på ett service uppdrag En skur maskin på ett Fik hade behov av översyn. Kunden var ett städbolag som städade fiket. Maskinen fanns i ett litet städ rum med dålig ventilation. Maskinen hade stått där en längre tid utan tillsyn men den som körde maskinen sist hade satt den på laddning. Hur länge vet ingen. Så när jag öppnar dörren känner jag en lite konstig lukt lite stickande. Jag tar bort laddaren och drar ut maskinen ur rummet och vrider på nyckel trycker sedan in knappen för start av borsten!!!
I detta ögonblick smäller båda batterierna gavlarna for ut över golvet !! Det fanns ingen vätska kvar i batterierna bara knallgas vilken smäll nästan som dynamit. Maskinen kanske hade stått en månad eller mer med en 20 ah laddare av äldre modell. Det var 2 st 12 v som var kopplade för 24 v fritids batterier med vätska. Som tur för mig var att jag stod lite på sidan om maskinen annars hade jag nog fått skador på benen straxt ovan fotknölarna. :cool:

3 personer gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.



Bygert

#2 » 21:23:03, 03-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det var jag som tyckte det kunde behövas en sån här tråd så får jag väl bidra. Då kan vi ju prata om en inköpt ÖSA som oförmodat var stendöd. Verkade inte gå att ladda, nå var är batterierna? Under hyttan kanske? Nej, däremot krokade gasreglaget ur vilket gav en del elände. Däremot hittades de i en låda bredvid hytten och där fanns då detta:

Bild

Det där tänker jag skulle uppfylla de flesta önskemål ifråga om framgångsrik sprängning. Sannolikt är det så att det satts in ett rätt utlevt batteri i serie med ett friskt (24 V alltså) vilket gjort det slitna batteriet överbelastat.

En historia till, en granne fick inte liv i sin gamla Ferguson och bad om assistans, klart man fixar det, rullade dit med 650 som var rätt rejäl traktor för den tiden och fram med startkablar. Det var bara det att han missade att berätta den lilla men inte oväsentliga detaljen att det satt ett 6 Volt batteri i traktorn. Det blev en rätt bra smäll. Man behövde inte fundera mer på om det batteriet var nåt att ha.

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Kotten

#3 » 09:30:45, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även jag har en historia som nog passar i denna tråd! :smile:

För några år sedan hade jag hittat en Fordson Major med grävaggregat en dryg kilometer eller två hemifrån, där den stått still iallafall det senaste årtiondet. Jag knackade på och lyckades få köpa den av gubben som haft den sedan 80 talet, även om det stundvis var lite svårt att kommunicera med den halvdöva 85-åringen som haft verkstadsindustri hela livet. När traktorn skulle hämtas hade vi med oss lite diversesaker för att smidigt få hem den, men fick tålmodigt vänta på gubben som alltid skulle vara med trots att han knappt kunde gå (hans andra traktor fick agera permobil de 30 meter ut på åkern traktorgrävaren stod).

Bild

När oljor, kontakter och lite annat smått hade setts över skulle vi göra ett startförsök. Gubben skulle tvunget vara med även här och jag vet fortfarande inte om han verkligen var halvdöv eller bara vägrade lyssna på något man sade, för även om det numera var min traktor skulle han tvunget stå med startgas och insistera att han kunde hur man gör sånt här. Batteriet var dock lite svagt efter alla år och vi kopplade på startboostern så startmotorn snurrade på lite lagom och traktorn började tända till; innan den hann starta small dock batteriet och som tur är var ingen av oss i direkt synfält med det så ingen skada skedd. Gubben tappade dock helt sin tvärsäkra fasad och vaknade till av den stora smällen, efter det var han inte alls i vägen lika mycket :mrgreen: Vi satte dit ett annat batteri och fick igång traktorn innan vi pumpade däcken och körde hem den, men jag kommer aldrig glömma förvåningens uttryck i gubbens ansikte.

Han gick tyvärr bort nu för några veckor sedan, men efter dryga 90 år av ett bra liv var han nog nöjd - och jag är glad att ha fått en handfull historier av gubben som letat guld i trädgården norra Skåne :smile: :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se