Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Instruktionsbok TCM 2.5 gaffeltruck

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera (gaffel-)truckar här

Dennis (trådstartaren)

#1 » 14:46:35, 05-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min bror har köpt en gammal (80tal) Tcm gaffeltruck & med på köpet fick han en massa små fel tex bromsar och diverse elfel nu har det dessutom uppkommit ett hydraul läckage ,så det börjar bli dags att kolla över grejjorna innan hela skiten pajjar.Finns det någon som har en instruktionsbok eller någon annan literatur som kan förenkla för mej ,eller kanske någon med en lika dan truck. Tacksam för alla tips. Mvh Dennis
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135



pean

#2 » 10:09:26, 11-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Vanligt fel med bromsarna är att självjusteringen kärvar (Skulle tro att det finns även på så gammal maskin). Man kan genom ett hål i bromsskölden i nedre kant komma in med böjd skruvmejsel och skruva på justeringen manuellt. Alternativt demontera bromstrumma och smörja.
2. Beskriv elfelen!

Säkerhetstips!
Tänk på med gammaltruck: Kontollera lyftkedjornas längd. Toleransgränsen är max 3% förslitning. Kontollera gafflarnas tjocklek i hälen. Lägst 10% mindre än i bakre stående.
MVH Pean
pean
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:26, 22-07-2007
Ort: Mellersta Skåne
Sverige

Dennis (trådstartaren)

#3 » 18:51:19, 16-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena Pean å alla andra . Jag hadde inte sett att jag fått svar ber om ursäkt för de.. Jag har inte kollat så mycket på trucken så ja vet inte så mycket om den ,men de med självjusteringen har jag vart ute för tidigare med en annan truck .Elfelen är mest pryttlar som inte fungerar ,brytare jag inte vet va dom är till å ja tänkte spara en massa tid i fall ngn hadde en instruktionsbok ,men det klart de går att mäta sej fram . hydraulläckaget är lokaliserat¨å de var ju sådär kul det var helt nere vid anslutningen på lyft kolven men ja plockade loss den och en kompis lagar.. Tackar för säkerhets tipsen det är alltid nyttigt. . Mvh Dennis
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135

Dennis (trådstartaren)

#4 » 18:58:53, 17-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er.Nu är hydraul läckan är lagad ,men nu verkar det som att jag har luft i systemet(ganska naturligt när kolven vart loss) och frågan är då hur luftar jag (enkelverkande kolv)? mvh Dennis
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135

Rastapopoulos

#5 » 23:26:08, 24-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske sitter en luftskruv i topp, för du hade väl kolvstången i botten när du satte dit slangen?
Användarvisningsbild
Rastapopoulos
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:56, 24-05-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se