Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Valmet B10 (Identifering) & motorproblem Gas Truck

183 inlägg • Sida 9 av 13
Diskutera (gaffel-)truckar här

Hansborg (trådstartaren)

#121 » 17:52:23, 04-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På passaten svängde startmotorn likt golfen.. så slapp jag nu den tanken! :razz:

Några startmotorer från braha lagret,

Bild

Några svänghjul från diverse verkstäder :mrgreen:

Bild

Vissa förhoppningar om att få till någonting av detta...

Har försökt mej på att rita i Autocad, första försöket blev inte bra...

Testar en annan mätmetod nu.. :mrgreen: :mrgreen:
Nu går det ju att få till alla skruvhålen med att borra igenom tunnplåten eller växellådan, men det blir väl svårt att få till mitten/vevaxeln eller?? Hur gör du?
Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



Hansborg (trådstartaren)

#122 » 23:33:13, 04-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

De va inte så långt ifrån första försöket...

Här har jag nu kladdat ihop växellådan med motorn, svängt motorn lite för bulthålen.
Startmotorn är inte klar ännu.. det är flera lager på samma bild..
Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Turbodiesel

#123 » 23:47:13, 04-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:På passaten svängde startmotorn likt golfen.. så slapp jag nu den tanken! :razz:



Vad?

De passater jag tänker på har motorn längsmonterad, t,ex 32B eller vad de heter bland VW's karrossmodeller.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel

#124 » 01:32:58, 06-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dök upp en passat här idag, lite nyare (3b2) än de jag tänkte på (32b) men dock längsmonterad motor (1,9tdi, motorkod:AFN)

Bild på startmotorplaceringen: Turbo och grenrör strax ovanför, växellådan till vänster..
Bild

Denna är av årsmodell -98, om svänghjulen från dessa passar mot vevaxeln på gamla 1,6D är osäkert men kanske värt att kolla upp? Med dubbelmassasvänghjul går det fetbort skulle jag gissa och jag vet inte vilka som har det..

Har för mig de flesta till den modellen av passat med 1,9TDi har startmotor med 'hals' men kan se ut ungefär så här också: (inbyggt 'stödlager') denna är till en caddy så den går åt fel håll
Bild

Finns det inga sådana här passater i finland heller?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Hansborg (trådstartaren)

#125 » 16:29:35, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:
Hansborg skrev:På passaten svängde startmotorn likt golfen.. så slapp jag nu den tanken! :razz:



Vad?

De passater jag tänker på har motorn längsmonterad, t,ex 32B eller vad de heter bland VW's karrossmodeller.

Ja ja vet ingenting om passat, ringde å kollade upp ägaren till bilen om plaseringen... mest Japanska bilar här, + en massa Volvobilar bland ungdomen.. :lmao:


Har printat ut ritningen på papper, ser väl dit åt iallafall.. :hurra: lite justering behövs ännu göras.. :svettas:


Bild


Här kollas första ritförsöket. (tror jag)
Använde vevaxeln som bas mätpunkt, cirklar ut till skruvhålen, därefter mätning från skruv till skruv....
I andra mätningen användes järnstången liggandes på 2 nedersta skruvarna, meden vinkel som hjälp.
Bild

Golf svänghjulet i handen, det andra kommer från Tyotaverkstaden... :mrgreen:
En plunch har svarvats för kommande borrning...
Bild

Borrning på G :grin:
Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Hansborg (trådstartaren)

#126 » 21:20:40, 08-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Litekvalitetstidnu...


Svarvning av Treklon! Eller va de nu heter! :lmao:
Bild

Borrning
Bild

Gängning, träskiva i skruvstycket... smart va?? :razz:
Bild

Svänghjul på plats, skyddsplåt bakom skiter jag i (tillsvidare) :huh:
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Hansborg (trådstartaren)

#127 » 13:36:51, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Händer inte mycket här, beslöt att försöka göra nämda ritning lite bättre..

Bild

Borrat hål i fästskruvarna, som mätpunkter! :idea:
Bild

Tänkt få till en 3-skivad remskiva för Hy-pump å kylpumpen.
Bild

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

dimorep

#128 » 18:05:15, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passa på och byt kamremmen innan du monterat allt för mycket utanför den. Även glödstiften kan vara lämpliga att byta nu när du har nästan helt "fri väg" in till de.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Hansborg (trådstartaren)

#129 » 10:32:24, 21-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Passa på och byt kamremmen innan du monterat allt för mycket utanför den. Även glödstiften kan vara lämpliga att byta nu när du har nästan helt "fri väg" in till de.

Tanken slog mej nog.. :razz:
Dock inte glödstift, ser trångt ut även i nuläget.
Är det kort livslängd på dessa? Finns det fler typer till dessa modeller??

Bild
Bild


Ritningen är på laserskärning.. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Hansborg (trådstartaren)

#130 » 17:39:46, 21-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag hämtat glödstift, remmen på väg.
Så nu vill jag veta lite mer, hur man skruvar ur stiften, återmonterar... Dimmornas bro...
Ser ju inte direkt enkelt ut.. :klia:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Hansborg (trådstartaren)

#131 » 15:40:57, 22-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarvar en remskiva! :smile:


Bild


Typ:

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Hansborg (trådstartaren)

#132 » 15:57:01, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite kvalitetstid igen!
Ifall någon undrar varför det drar ut på tiden här så kan jag meddela att det jobbas bara när spikmaskinen står för lönen! :skratta3:

Bild


Det gick nog inte att byta glödstiften med spridarrören på plats!
Jätteskoijj!! :thumme:
Bild

Lite nya verktyg blev det med! På den sidan snålas det inte! :vissla: :vissla:
Bild

Tur att jag läste i en Volvo bok att det skall vara Antikärvmedel på glödstiften... :rock_on: :razz:
Bild

Jag ser ingen märkning på kamaxeldrevet? Å inte vet jag hur de övriga hjulen skall peka heller!
Kanske ett litet tipps skulle vara på sin plats?? :help:
Rembyte på G
Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

dimorep

#133 » 18:09:25, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Bild

Mekbilder med opluggade spridarrörsansl. uppskattas inte! :aaargh:

Lite nya verktyg blev det med! På den sidan snålas det inte! :vissla: :vissla:

Brukar aldrig lida brist på verktyg ute hos lantbrukarna när man besöker deras gårdsverkstäder, konstigt nog brukar de t.o.m vara oanvända... :mrgreen:

Jag ser ingen märkning på kamaxeldrevet? Å inte vet jag hur de övriga hjulen skall peka heller!
Kanske ett litet tipps skulle vara på sin plats?? :help:
Rembyte på G

Veven nollmärke sitter normalt på svänghjulet och ses genom en liten plugg i spränkåpan på v-lådan, så du lär få göra dig en egen svänghjulsmarkering nu. Tex genom att trycka ner och blockera en ventil på 1:ans cyl, vrida motorn tills att kolv tangerar ventilen, göra ett märke på lämpligt ställe på svänghjul och block (sätt gärna en "visare" på blocket). Vrid motorn åt andra hållet tills kolven åter tangerar ventilen, gör ett nytt märke på svänghjulet mitt för det på blocket. Släpp upp ventilen, mät ut punkten exakt mitt i mellan de två markeringarna på svänghjulet, ställ veven så att det nya märket linjerar med märkningen på blocket, så har du veven i "noll-läge".

Kammen låser du i bakkant, finns ett spår i axeländen som linjerar med packningsytan mot ventilkåpan, stämmer bara vid rätt kamläge får du kammen 180* fel så hamnar spåret i fel höjd. Shimsa in låsningen (en bit lämpligt plattjärn) mot toppen med hjälp av lika mycket bladmått på båda sidor om kammen.

Pumen låser du med en dorn in genom konsollen den sitter skruvad emot.

Ska du göra det rätt så ska du ta lös kamdrevet (sitter på kona) och sätta ind.klocka i gavelen (pluggen mellan spridarrörsutgångarna) på pumpen.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Hansborg (trådstartaren)

#134 » 20:36:21, 09-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
Hansborg skrev:Bild

Mekbilder med opluggade spridarrörsansl. uppskattas inte! :aaargh:

Sorry my bad!
Jag visste, tänkte, men jag skulle ju bara.. bara.. återmontera... :sad:

Remmen blev en rövare med vit penna, inställningshålet på pumpen httades..
Ser bra ut...
Remspännaren?? är det bara å höfta till eller??? :klia:

Idag fick jag hem flänsarna..
En liten miss bara, någonting gick tydligen snett!
För mycke klipp & klistra... storhålet på sidan..

Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Hansborg (trådstartaren)

#135 » 18:59:35, 21-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styrhylsorna passade bra, en lätt hammaranvisning + lite upprymning av övre hålen... :grin:
Bild

Här gjordes 2 styrtappar ,före slutborrning efter laserskärarn ( Gängning senare)
Bild

Här borras remskivans fästhål, vilket senare skulle visa sig vara osymetriskt! :djaevul:
Bild

Gängning på g, så kan man även använda skruvstädet! :idea:
Bild

Hålen till växellådan blev en miss i mätningen, här fräses nya hål lite innanför. 6mm typ..
Bild

Blev såhär! :svettas:
Bild

Monterat med 4 distansrör...
Bild

Startmotorn ser ut att passa den med...
Bild

Nedre örat vid generatorfästet måste kapas för att rymmas...
Bild

Avgasröret bäddar för bekymmer, det blev att borra om remskivan... :huh:
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se