Hansborg skrev:
Mekbilder med opluggade spridarrörsansl. uppskattas inte!
Lite nya verktyg blev det med! På den sidan snålas det inte!
Brukar aldrig lida brist på verktyg ute hos lantbrukarna när man besöker deras gårdsverkstäder, konstigt nog brukar de t.o.m vara oanvända...
Jag ser ingen märkning på kamaxeldrevet? Å inte vet jag hur de övriga hjulen skall peka heller!
Kanske ett litet tipps skulle vara på sin plats??
Rembyte på G
Veven nollmärke sitter normalt på svänghjulet och ses genom en liten plugg i spränkåpan på v-lådan, så du lär få göra dig en egen svänghjulsmarkering nu. Tex genom att trycka ner och blockera en
ventil på 1:ans
cyl, vrida motorn tills att
kolv tangerar ventilen, göra ett märke på lämpligt ställe på
svänghjul och block (sätt gärna en "visare" på blocket). Vrid motorn åt andra hållet tills kolven åter tangerar ventilen, gör ett nytt märke på svänghjulet mitt för det på blocket. Släpp upp ventilen, mät ut punkten exakt mitt i mellan de två markeringarna på svänghjulet, ställ veven så att det nya märket linjerar med märkningen på blocket, så har du veven i "noll-läge".
Kammen låser du i bakkant, finns ett spår i
axeländen som linjerar med packningsytan mot ventilkåpan, stämmer bara vid rätt kamläge får du kammen 180* fel så hamnar spåret i fel höjd. Shimsa in låsningen (en bit lämpligt plattjärn) mot toppen med hjälp av lika mycket bladmått på båda sidor om kammen.
Pumen låser du med en
dorn in genom konsollen den sitter skruvad emot.
Ska du göra det rätt så ska du ta lös kamdrevet (sitter på
kona) och sätta ind.klocka i gavelen (pluggen mellan spridarrörsutgångarna) på pumpen.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...