Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Valmet B10 (Identifering) & motorproblem Gas Truck

183 inlägg • Sida 13 av 13
Diskutera (gaffel-)truckar här

Hansborg (trådstartaren)

#181 » 16:32:37, 02-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Glödreläet ska ha konstantström in på #30, tändningsläget på tändlåset in på #86 och signal från startläget in på #50, jord till #85. Indikatorns (L) utgång SKA slockna innan reläet slår av strömmen till glödstiften.

"Handgasen" ändrar egentligen mest tändläget för kallstart, men på vissa höjer den tomgången något, men jag har för mig att det kom långt senare, runt -90. Gör nytta om det är ordentligt kallt, och pumpen rätt inställd i övrigt. Brukar vara svårt att höra någon skillnad mellan lägena för ett otränat öra.

Hittar tyvärrr inget gammalt VW glödrelä att prova med, hade en hardcore 1,6(T)D period en tid så det borde finnas någonstans tycker jag..

Nu borde jag ha kopplat rätt..
Det funkar bra, leden jordar i relä, stift L.

Ett krux dök upp.... efter att jag stannat motorn startar den inte igen, förutom vid korta stopp.. har nämligen problem med växlingen fram-bak, därav dessa snabb stop.
ingen ström till pumpen kan noteras, antar det skall vara det under drift?
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



Turbodiesel

#182 » 15:47:16, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ström till stoppmagneten måste du ha för att starta, sen vet jag inte hur du har kopplat och varför det fungerar vid första starten.

Kanske har du ett tändlås som stänger av stiftet du använder till stoppmagneten i startläget? eller något annat lattjo..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Hansborg (trådstartaren)

#183 » 17:29:23, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det funkar nog normalt tills jag stått lite längre stund, då är strömmen till stoppmagneten borta..
Annars har jag nu kollat noggrannare att glödstiften ligger på lite längre än lysdioden, jag har väl sagt tidigare, samma tidpunkt på stift å led.
Jag får väl kolla ledningen så det inte är den som strular efter ett tag, men hittills har den inte startat som varm motor efter några minuters stop..
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se