Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Valmet B10 (Identifering) & motorproblem Gas Truck

183 inlägg • Sida 12 av 13
Diskutera (gaffel-)truckar här

Hansborg (trådstartaren)

#166 » 16:44:26, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man byta med pumpen på plats? Usch va tråkit...

Det är nämligen TIME OUT nu!!
Paprikahuset skall tömmas nu... Trucken flyttad till långtidsparkeringen "igen".. :insomnia:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



Turbodiesel

#167 » 16:47:36, 06-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slå ett litet hål i plåtskalet på packboxen med något spetsigt föremål, gänga sedan i en plåtskruv och dra ut den, sen i med den nya. Det går utmärkt på plats.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Hansborg (trådstartaren)

#168 » 23:05:15, 14-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett år har gått...
Visst är det härligt med regn ibland... så behöver man inte skämmas att vara inne! :djaevul:
Sista chansen.. för valmeten..
Jag hoppas inte Dimmo går i taket nu.. låstänger i massor...
Bild

Pumphjulet kom loss efter 1kg hammaren...
Bild

Tänkte om dessa oljeringsverktyg skulle vara användbara.. men de var dom väl inte. :huh:
Bild

Hemmabyggda isdubb utdragaren var däremot mera användbar för ändamålet...
Bild
Sorry
Turbodiesel skrev:Slå ett litet hål i plåtskalet på packboxen med något spetsigt föremål, gänga sedan i en plåtskruv och dra ut den, sen i med den nya. Det går utmärkt på plats.

jag glömde läsa här. :snow:


Då var det startmotorn då... :ohnej:
Den finns nog där nere....
Bild

Den jävligaste skruven satt där bakom styrstagen som visade sig vara omöjligt att få bort..
Det går att skönja skruvhålet där ovan tomhålet, skruven var gängad i startmotorn.
Jag har dragit slutsatsen att jag inte får tillbaks skruven där.... fota går bra...
Bild


Detta är väl ända ledtråden jag har på starmotorn, ND30 står det på kolen (Nippon denso)??
Bild

Men fy hur det ser ut...
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Hansborg (trådstartaren)

#169 » 21:36:06, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lödningarna till kolen var lösa.. tydligen var ena kolet utan kopparstrumpa...
Det såg ja först senare, nån strumpa har jag inte sett till??
Visserligen är det oändlig oreda på bänken, men lådhurtsarna har jag full koll på.. :razz:
Bild


Trött i huve... det här kan jag bättre, men nu sket det sig rejält... jag ork int förklar, ta nästa bild. :djaevul:
Bild


De va en lustig motor med plåtbricka där emellan..
Bild


Efter svarvning blir det sågning av mellanläggen. Dom har en tendens att stiga högre än kopparplattorna, som i sin tur förhindrar god kontakt mellan kol/koppar. Ifall de var nån som undrar! :idee3:
Bild


Här ser man kolet utan strumppa, med bokstäverna ND30
Skissen är lite mått på startmotorn, tog hem en MB Diesel startmotor men den funkar nog inte här ..
Jag får bara hoppas att denna var trasig från början, å att orken räcker till efter denna pärs..
Bild


Bultarna ser ut att komma väldans nära kopparledningarna här.. :uupps:
Bild


En glimt inför morgondagen!
Bild


Kanske även en dags bild om framtiden! <3
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Hansborg (trådstartaren)

#170 » 19:26:27, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startmotorn på plats, tog in en höstlovsfirare med kassabrist.. så det gick bra med återmonteringen..
Kolen fann jag hos en anrik nissanverkstad... :hurra:
Startmotorn går bättre än i begynnelsen av denna...
Tyvärr går den långsamt å lite segt... pumpen suger in luft från tanken, konstaterat med glassugpump "i plast"
Fick igång motorn till slut... tycker den går dåligt/svag ryker..
dåligt med foton av förekommen anledning..
Bild

För att kunna stänga kåpan behöver den breddas lite...
Bild

Sedan kommer nästa bekymmer, störtbågen behöver moddas ... :aaargh:

9 år har flutit iväg med denna tråd... härrigud vad skrämande ..bara för att göra en gammal truck körbar..
Jag får väl ta fram ett utryck som en av mina söner nämde.... "Köm bryr se"

I morgon måste den lämna golvet, vilket vädersträck återstår att se!
I princip är det bara att fästa bågen baktill, Med hopp om god startlycka! :djaevul:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

ja-bond77

#171 » 07:11:20, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lycka till!
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Turbodiesel

#172 » 19:10:47, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skulle behöva få dit en dieselstartmotor, vad jag minns har du inte det i nuläget. Glöm inte bort att jag tipsade om Passaterna med rakställd motor som lämplig donator. Sen är ju nästa fråga hur dom passar mot din adapter.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Hansborg (trådstartaren)

#173 » 22:18:05, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Du skulle behöva få dit en dieselstartmotor, vad jag minns har du inte det i nuläget. Glöm inte bort att jag tipsade om Passaterna med rakställd motor som lämplig donator. Sen är ju nästa fråga hur dom passar mot din adapter.

Jo de va de jag skulle behöva...
Startmotorn kommer från sönernas "bensin" åkerbilar. Det jävliga är att söka upp en som passar bolt on till denna adapterplatta som blev tillverkad för den som såg stor å lämlig ut, jag hade nog ingen tanke på större effekt på dieselns start när det begav sig.
Jag får ta ett foto på måttritningen...
Det blir för jobbigt att modda adapterplattan... kanske svårt att hitta S-motor som passar befintlig hål..


Dagen räckte inte till... en frekvensare gav upp i flislagret... Eftersom drängen utbildar sig till elektriker passade jag på att ta tillfälle i akt.. medans jag skördade paprikorna.. samtidigt som en flis/spånleverans anländer, med en liten dikestoutch.... stressfaktor.... Mf står ivägen.. Acckun game over... Grönsaksbilen rullar inn...
kolla kabeldragningen, nå voi perkele!
Bild

Eftermiddag.. ett nytt bränslerör tlllverkas
Bild

Finns det hylsor för gängtappar? biltema 0-garanti passar till detta ändamål!
Bild

Elektrikern tillverkar kranhanteringsbara presseningar för flisveden..
Bild

Jumppa å wollyboll till 21:00.. ungefär så rullar dagarna på hos en som bara är hemma å snossar på! :djaevul:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Hansborg (trådstartaren)

#174 » 21:26:02, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagens dilemma!
Jag behöver en lampa till glödningen, utgången för ändamålet ger 0,5Volt ut, Märkt med L.
funkade inte med en 3V led kunde skönja en glimtning där...
Vad skall jag hitta på för lösning på detta? :help:
Bild

Ja nu vill jag nu bara frestas... :hurra:
Bra med gamla värmerörskrökar.
Bild



Maskinporr i månsken! hardtoppen är till för att skydda dynan, länge sedan den stått ute, man blir ju tårögd... :skratta3:
Bild


Dagens mekartips... Tejpad provlampa ur skrotlådan får en ansiktslyftning "krympslang"
Bild

Laddar upp en startfilm här inom kort..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Turbodiesel

#175 » 22:59:12, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske är det så att lampan ska matas med plus i den andra änden (liksom oljetryckslampor) , och reläet sänker (jordar) utgången när lampan ska lysa.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Hansborg (trådstartaren)

#176 » 23:10:34, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Kanske är det så att lampan ska matas med plus i den andra änden (liksom oljetryckslampor) , och reläet sänker (jordar) utgången när lampan ska lysa.

Jag fick inte till det iallafall... det kanske har att göra med var man tar ut strömmen till lampan?
Lampan lyser oavbrutet om jag jordar vid relä.
Jag har glödningens funtion som brukligt på gamla traktorer med startlåset..
Härifrån kommer bilden på relä http://www.4crawler.com/Diesel/GlowPlug.shtml

Långfilm .. just före start hör man ett klick när glödningen är klar å strömmen försvinner.. både 0,5volten å vid glödstiften.
Annars går inte motorn bra. starta lika lätt i morse ute -grader..
Bränsle ledningen ser ut att funka nu, ytterst lite luft i slangen nu.. fast det såg segt ut igår.. :huh:
https://www.youtube.com/watch?v=2Unsin0Vqpg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Hansborg (trådstartaren)

#177 » 22:16:27, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det några ideer hur få till glödningslampan?
Kan man ta en sådan där 3-benare till hjälp? bas emitter kollektor mogäng till hjälp?
Startat genast i övrigt hittils... bara växellådan som börjat trilskas nu.. :aaargh:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Turbodiesel

#178 » 04:32:09, 25-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad vill du ha för funktion på glödningslampan då? normalt ska den ju slockna när stiften är tillräckligt varma & klara för start, men strömmen till stiften ska finnas kvar en tid efter (under starten i alla fall)

Troligen är L-utgången på reläet bara dimensionerad för en lysdiod (brukligt på VW), och du kanske har anslutet en vanlig lampa med dåligt resultat.

En enkel lösning är väl att byta relä, montera en 12V lysdiod och prova. Eller ta bort det och montera ett tändlås med glöd & startläge, och vänta på glödläget 15 sekunder innan start, typ. Som i äldre tider. Dock tar stiften ganska mycket ström så ett större relä eller solenoid är att rekommendera.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Hansborg (trådstartaren)

#179 » 21:39:28, 25-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Vad vill du ha för funktion på glödningslampan då? normalt ska den ju slockna när stiften är tillräckligt varma & klara för start, men strömmen till stiften ska finnas kvar en tid efter (under starten i alla fall)

Troligen är L-utgången på reläet bara dimensionerad för en lysdiod (brukligt på VW), och du kanske har anslutet en vanlig lampa med dåligt resultat.

En enkel lösning är väl att byta relä, montera en 12V lysdiod och prova. Eller ta bort det och montera ett tändlås med glöd & startläge, och vänta på glödläget 15 sekunder innan start, typ. Som i äldre tider. Dock tar stiften ganska mycket ström så ett större relä eller solenoid är att rekommendera.

Jag har det kopplat som i äldre tider, med glöd å start .
Så det kopplar väl till relä när jag tar på glöd, mäter jag då med multimetern, kommer 0,5V på utgång L (led) liksom även 12V på glödstift. (en tanke kom att sätta lampa på glödstift)
Strömmen bryts på båda när man hör klicket.
Nu är det ett år sedan jag kopplade elen, så det elschemat får jag väl luska ut... eftersom jag inte vetat funktionen på dessa nymodigheter blev det kopplat som ovan..
Tanken var att få lysdioden eller lampa att fungera som den funka i bilen.


En annan sak.. Handgasen fungerade när motorn satt i bilen, det gör den inte längre. Det händer ingenting när man drar i spaken på insidan av pumpen.
Motorn känns svag ryker för mycket ibland?? Nu har jag ingen erfarenhet av dieselbilen från tidigare, bara brummat lite på gården före rivningen.

Annars startar motorn anmärkningsvärt snabbt, jämfört trögstartande MF 165 4/212 då ! :lmao: så den biten känns bra.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Turbodiesel

#180 » 22:17:21, 25-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glödreläet ska ha konstantström in på #30, tändningsläget på tändlåset in på #86 och signal från startläget in på #50, jord till #85. Indikatorns (L) utgång SKA slockna innan reläet slår av strömmen till glödstiften.

"Handgasen" ändrar egentligen mest tändläget för kallstart, men på vissa höjer den tomgången något, men jag har för mig att det kom långt senare, runt -90. Gör nytta om det är ordentligt kallt, och pumpen rätt inställd i övrigt. Brukar vara svårt att höra någon skillnad mellan lägena för ett otränat öra.

Hittar tyvärrr inget gammalt VW glödrelä att prova med, hade en hardcore 1,6(T)D period en tid så det borde finnas någonstans tycker jag..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se