Sida 13 av 13

Re: Valmet B10 (Identifering) & motorproblem Gas Truck

InläggPostat: 16:32:37, 02-12-2017
av Hansborg
Turbodiesel skrev:Glödreläet ska ha konstantström in på #30, tändningsläget på tändlåset in på #86 och signal från startläget in på #50, jord till #85. Indikatorns (L) utgång SKA slockna innan reläet slår av strömmen till glödstiften.

"Handgasen" ändrar egentligen mest tändläget för kallstart, men på vissa höjer den tomgången något, men jag har för mig att det kom långt senare, runt -90. Gör nytta om det är ordentligt kallt, och pumpen rätt inställd i övrigt. Brukar vara svårt att höra någon skillnad mellan lägena för ett otränat öra.

Hittar tyvärrr inget gammalt VW glödrelä att prova med, hade en hardcore 1,6(T)D period en tid så det borde finnas någonstans tycker jag..

Nu borde jag ha kopplat rätt..
Det funkar bra, leden jordar i relä, stift L.

Ett krux dök upp.... efter att jag stannat motorn startar den inte igen, förutom vid korta stopp.. har nämligen problem med växlingen fram-bak, därav dessa snabb stop.
ingen ström till pumpen kan noteras, antar det skall vara det under drift?

Re: Valmet B10 (Identifering) & motorproblem Gas Truck

InläggPostat: 15:47:16, 03-12-2017
av Turbodiesel
Ström till stoppmagneten måste du ha för att starta, sen vet jag inte hur du har kopplat och varför det fungerar vid första starten.

Kanske har du ett tändlås som stänger av stiftet du använder till stoppmagneten i startläget? eller något annat lattjo..

Re: Valmet B10 (Identifering) & motorproblem Gas Truck

InläggPostat: 17:29:23, 03-12-2017
av Hansborg
Jo det funkar nog normalt tills jag stått lite längre stund, då är strömmen till stoppmagneten borta..
Annars har jag nu kollat noggrannare att glödstiften ligger på lite längre än lysdioden, jag har väl sagt tidigare, samma tidpunkt på stift å led.
Jag får väl kolla ledningen så det inte är den som strular efter ett tag, men hittills har den inte startat som varm motor efter några minuters stop..