Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Precisionslager - verkar vara för billigt för att vara sant...

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

DennisCA (trådstartaren)

#1 » 08:20:12, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollar lite lager till svarven min som behöver 30207 och 30209 precisionslager. Har letat för något halvår sen utan större framgång och provar igen nu ifall nånting dykt upp. Som jag förstår det behöver jag ABEC 5 eller P5 klass (samma sak), bätter vore ABEC 7 / P4 klass men P5 har jag för mig bör duga helt bra.

Nå jag hittade följande 30207 P5 lager faktiskt denna gång:
https://www.motionindustries.com/produc ... u=02058610
150 USD för ett lager, låter väl som det jag förväntade mig av ett precisionslager borde kosta. Men inga 30209 som är det större lagret som ska vara på framsidan.

Så jag började googla vidare efter 30209 och verkade faktiskt hitta flera med P5 klassifieringen:
https://www.123bearing.eu/bearing-30209-P5-TIMKEN.php wow bara drya 40 euro, är det något fuffens på G?

Även en svensk sida hittade jag samma lager
https://www.conrad.se/Koniska-rullager- ... &pi=184553

Sidan säger "P5 · = toleransklass" och det är ännu billigare än i länken före! Kan det stämma, kan precisionslager som ska duga till en svarvspindel vara såhär billiga eller är det något fuffens på G?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



Michael Meier

#2 » 16:36:00, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägrets toleransklass är ena sidan, andra sidan är din befintliga svarv.. alltså id och yd som lagret samarbetar med, tänk på att det är många decimaler till toleransskillnaden mellan p3 och p5, är tveksam till att du och din svarv verkligen tar vara på dessa möjliga skillnader

på 20 mm diameters lager får avvikelsen från nominal vara .006 mm vid class abec 5 och .002mm vid class 9, prestanda eller "kvalité" finns inte me som parameter.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#3 » 16:38:32, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt att kontrollmäta vad du får, köp lager av en säljare som du och tillverkaren litar på...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#4 » 17:18:37, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid montage av ett lager så mäter man resultatet, om man vill ha ett tajt lager får man ett mye snävt arbetsområde med en mängd ramar som inte får överskridas i drift lr stillestånd, med tanke på exempelvis belastningsförändringar, temperaturområde, VI på smörjmedel, och naturligtvis den egna kompetensen att räkna ut alla möjliga drift o stilleståndstillstånd..

Jag skulle säga att denna skala.. inte har någon inverkan på din svarv när du väljer leverantör ifrån ett så stort område, lägger istället till att du ska välja så pass bra kvalité på leverantören som möjligt, så att du får den kvalité på lagret som du betalar för.

Hoppas någon annan har några ord till överst för din fråga eftersom det här är mina tankar omkring problemet, andra tänker annorlunda :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se