Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Vad som händer på jobbet

270 inlägg • Sida 18 av 18
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

igelkottar

#256 » 09:48:46, 19-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ni hittat fönstret? :mrgreen:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.



PerÖ83 (trådstartaren)

#257 » 21:00:58, 25-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja fönstret har nu kommit och blivit installerat också.
Bild

"Köket" är nu färdigt, förutom lite el som ska färdigställas.
Och kanske någon lucka eller täckpanel framför gluggen.
Dubbla kranar sa jag till om att det skulle vara! när det började ritas på det nya köket! Då det är en "flaskhals" där det ofta blir kö!
Och en ny kaffemaskin installerades idag.
Bild

Ventilations firman ska kalibrera spjällen. (därav att det hänger slangar och snören i taket.
Stolarna väntar vi fortfarande på :vissla:
Bild

I torkarna sitter det "flapps" som tätar mellan virkespaketen och väggarna. (så att luften går genom dom strölaggda paketen och inte på sidan.
Och för att kunna fylla/tömma torkarna, behöver dessa "öppnas" och för att göra det lättare för torkskötaren, så är dom sammankopplade med stag och gångjärn, som inte håller! när truckföraren inte är uppmärksam på att en planka sticker ut och river ner stagen :vissla:
(På andra väggen är det fasta flapps)
Bild

Gångjärnen som är av aluminium! har vi inte fått tag på :klia:
Men nu har vi hittat en ersättare, av rostfritt, som har samma skruvdelning :thumme:
Byggmått m,m är inte lika. Men så länge man byter alla i en sektion, så är toleranserna inget problem.
Vi tog hem 10st på "prov"
Jag behövde 12 för att få ihop alla stagen :ohnej: Torken går ändå att använda och dom saknade gångjärnen går lätt att fixa vid tillfälle.
En ny laddning gångjärn är beställda.
Bild

Väggplåten till strömagasinet har anlänt och "våra snickare" har monterat :thumme: Jag vet inte om den lokala plåtslagaren ska fixa knutarna också :klia: Troligtvis ska han det.
Bild

Bild
Backade in i en av snickarnas bil! när han svängde in bakom mig :vissla: Men ingen bild på det :ohnej: Så det har inte hänt :mrgreen:

På hyveln hade dom vinglat till en liten rullbana, som behövde riktning och svetsning.
Bild

Bild

Den efterlängtade "hackspett slipmaskinen" har anlänt :buga: som jag fick fixa på plats och installera.
Bild

Shiny :nikka: Undrar hur länge den är ren :vissla:
Bild

Bild

Med filterduk på kylvätsketanken :nikka: Fancy :cool:
Bild

Det går en dag! innan den är "trasig" :aaargh: Jag råkade se felet när jag var där och "pillade" Spännhandtaget svetsades om.
Bild
Det sitter två kullager och flera olika brickor och distanser på spindeln där "spännhandtaget" sitter, och jag tror det ar blivit fel någonstans i kommunikationen mellan konstruktör, ritare och montör. För enligt den medföljande ritningen satt alla delarna rätt :klia:
Men enligt mig, så ska dom sitta i en annan ordning! för att funktionen med kullagren, ska göra det jag tror!
Nu sitter dom som jag vill ha det :laes_detta:
Flyttade också handtaget på luckan då någon mindre begåvad har bestämt placeringen :???: så att luckan "nyper" när man försöker öppna :vissla:

P1 blänger på mig när jag "dokumenterar" Han brukar vara svår att få att fastna på bild :vissla: men nu fick jag han allt :mrgreen:
Bild

P1 förbereder en klossledning, som ska bytas under ett planerat produktionsstopp om några veckor. Då det ska bytas ströläggare och en del ombyggnationer runt de, för att bygga bort "flaskhalsar", så passar vi på med en del större reparationer/underhåll, när det ändå står stilla i lite över en vecka.
Bild

Börjat med ett litet "projekt" parkeringsben. Kommer kanske mer om det :klia: om jag kommer ihåg att fota :vissla:
Bild

Svetsarna blev helt ok tycker jag.
Bild

Plötsligt blev dom mycket sämre :vissla: Kollade på gastubens manometer :sad: Fredag eftermiddag och en sträng per ben kvar :vissla:
Det har varit fullt tillräckligt med ett par punkter, för att hålla fotplattan ändå :vissla:
Bild

:bira:
Frågor på detta?
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

braha

#258 » 09:31:06, 26-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:Stolarna väntar vi fortfarande på :vissla:
Bild


Kommer inga - ger enl ledningen kortare matraster...

1 person gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

mats_o

#259 » 09:38:06, 26-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där "gluggen" såg ut som ett perfekt ställe för några disk/torkhandukar
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PerÖ83 (trådstartaren)

#260 » 22:34:46, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har vi bara torkpapper :vissla: Inga handdukar :uupps:

Ny mobiltelefon :grin: Med sämre kamera än förra knapptelefånen :vissla: men tillverkarna satsar inga större resurser på knappfånar nu mera :vissla: Så jag får ta det som erbjuds, när jag vägrar klösbräda...

Stödbenen från tidigare inlägg har monterats och "provkörts" även sopkvasten har provkörts.
Bild

Bild

Is is is, överallt! 6x6" (150x150mm) slagen ligger jäms med isen på väldigt många ställen här på området!
Bild

Och i vissa fall under isen!
Bild

Jag har hackat fram några dagvatten brunnar, vissa är det stopp i, andra fungerar :sad: Men alla värkar ha gemensamt att det är 20cm is över :aaargh: Konstig vinter, här?
Bild

Flyttade om ett utsug som inte användes, till nya slipmaskinen.
Skrotade bort några meter rör! Flyttade en 90 gradare och ett nytt hål genom väggen,
Bild

En till 90 gradare och en rörstump, så kom den fram till maskinen. Det gula röret bredvid, är "torrsug" (flera maskiner inkopplade där) och jag vågade inte koppla in denna maskin som har kylning, då jag misstänker att det blir problem då.
Bild

Det står en massa nya prylar, lite var stans på området som ska installeras dom kommande veckorna!
Bild
Bild
Bild

Har fuskat lite som snickare också :vissla: Ja inte det bästa jobb jag gjort, men det fyller nog uppgiften.
Jobbet gjordes när hyvelpersonalen har rast! In en rast för att mäta, börja kapa material, mäta igen :aaargh: Man får som inte jobba ostört :vissla: Utan när det ska till måste allt klaffa!
Bild

Dom ville ha en plattform att stå på när dom ställer in för en ny "post" (dimension.
Jag kan garantera att det håller för 100kg! Men om det håller för dom fullvuxna hyvelbasarna, får framtiden utvisa :mrgreen:
Bild

Då jag tydligen :klia: ska ansvara för att vatten blir påfyllt i EL-truckar, liftar m,m.
Så kände jag att detta går att effektivisera en hel del :laes_detta: Truckarna har redan centralfyllning :thumme: Men liftarna har inte.
Att fylla en halvliters flaska åt gången! per cell, som man ska försöka att pricka hålet med, på batterier som sitter illa till :ohnej:

Så jag gjorde som jag brukar! Bygger något som fungerar.
En silikonslang, en bit hård luftslang som fick sig en bearbetning med varmluftspistolen, en stump POM i svarven och en liten bit aluminium plåt som bearbetades med div verktyg.
Som kopplades till en 25L dunk. (10-12L åtgick till 3 liftar och en liten ståstaplare.
Bild

Frågor på detta?
:bira:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

16 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

PerÖ83 (trådstartaren)

#261 » 20:18:46, 01-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fixat en punktering på lilltrucken. Börjar få in snitsen med att "kränga" av dessa däck från fälgen nu.
Bild

Torsdag V11
Började dom riva!
Bild
Bild
Bild
Bild

Gamla ströläggaren sänktes ned med pakethissen och kördes ut på rullarna, lika som virkespaketen gör i produktion.
Bild

Ut med det gamla.
Bild

Och in med det nya.
Bild

På fredagen, svetsades de mestadels och några fler maskiner började komma in. Fotade inget den dagen :vissla:

Måndag V12
Såg det inte ut som vanligt när jag kom på morgonen :uupps:

Nya kedjebanor som flyttar paketen på tvären innan dom går ut genom väggen/porten, och en ny rullhiss (med dom gamla rullarna! Dom sparade nog in några K! på att återanvända rullarna som det inte var något fel på.
Bild

En trukströ-läggare har också monterats, där truckföraren väljer om det ska vara 7 eller 9 strön eller utan, från fjärrkontrollen + några fler efterlängtade funktioner :thumme:
Bild

Och "skrot" högen bara växer :mrgreen: Dom berörda parterna som hamstrar ska få en chans att spara på bra att ha :vissla: innan det åker i dom blå burkarna :laes_detta:
Bild

En ströhiss har också monterats :thummar: Den tidigare "tillfälliga" (20?år) lösningen, var både tidskrävande och besvärlig för truckföraren! Och livsfarlig för operatörerna på "ströläggningen" om dom var på fel plats när trucken kom med en ny laddning strön :ohnej:
Mycket säkrare nu :thumme: Och när dom har byggt om denna ströhiss, så att den passar våra truckar :vissla: så blir det :thummar:
I nuläget är antingen hissen felbyggd eller gafflarna för korta. (Det går att köra, men det är väldigt litet spelrum, på gaffellängden. Och det är för lågt för truckföraren när ströhäcken ska ställas på med precision...
Bild

Stegmatare, elevator och stick inspector, som petar ur felaktiga torkströn.
Bild

Jag fick till uppgift att dra om/nya ledningar till rullhissen på utsidan.
Hittade denna, när jag var där och rekade! Från -83 eller -84 har jag för mig att det stod på den :vissla:
Bild

Skarvat dom gamla rören.
Bild

Upp genom golvet och ut genom väggen.
Bild

Nästan 6M rakrör.
Bild

Och 80cm slang.
Bild

På fredags eftermiddagen undersökte jag varför inte den nya ströhissen lyfte rakt :uupps: Olika tillverkare av lyftkedjorna (skiljde 1mm i tjocklek) vilket får stor betydelse när dom rullas upp på en axel!!! Man ska då fan vara med överallt :laes_detta: Om det ska fungera.


Vi har också haft besök av LW-balsta, som har bytt slitplast/banor på stockbordet :thumme: Som glömdes av i somras :vissla:
Bild

Och Bruks som bytte kedja med klossar i en flis-klossledning :thumme: (inga bilder på det.
Jag är den som får rodda med strömkablar, brandvattenslangar, liftar, med mera, så att deras arbete kan göras.
Vissa dagar känns det som om att jag mest springer runt och inte får något gjort! för att jag ska fixa så att andra kan jobba :vissla:

V13
Uppstarten av nya anläggningen har kunnat gått bättre :vissla: Mycket beror nog på dom som har ritat och inte riktigt förstår hur det ser ut i verkligheten, är min uppfattning. Vi får se om som lyssnar på de jag har sagt eller inte :vissla:

Fredag och "föräldrafritt" min närmaste boss ledig :mrgreen:
Så får jag kanske jobba ostört med EN sak :vissla:

En NY sopmaskin till lastmaskin är beställd! Men har inte anlänt än.
Men "styrdatorn" anlände i går, så jag monterade den i dag.

Det ska sitta en stor kontakt i hyttväggen, men där har dom dragit sprinkler jox :aaargh: 20mm hålet under gick det en kabel genom som fick ett nytt hål senare.
För att borra upp ett 20mm hål med hålsåg! svarvade jag en styrning till hålsågen av POM.
Bild

13pol till sopen + andra redskap som kan köras på samma system :thumme:
Bild

Och själva klösskärmen. Gamla knappen till vikplogen får sitta kvar! ett tag till, tills föraren har bestämt sig om han vill köra plogen med knapp eller klös :laes_detta:
Bild

Jag fick några dm kabel över på denna L120H undrar hur mycket kabel det blir över på en L50, som manualen visar :vissla:

Frågor på detta?
Nästan slut på :bira: :sad:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

texas5020

#262 » 06:09:33, 02-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen kan då säga att du har ett monotont arbete direkt.... nya utmaningar konstant, det är väl det som är nöjet om tiden finns för att tänka efter nån gång. :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Michael Meier

#263 » 06:53:29, 02-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för tillverkare på filterduken?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

PerÖ83 (trådstartaren)

#264 » 21:39:03, 27-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

M,M Tyvärr har jag glömt att kolla :screwy: Ska försöka komma ihåg :cool:
Ja mitt jobb kan variera en hel del :thumme: Men jag gör också många trista vardagliga saker, som alla andra :vissla:

"Våra" snickare har byggt tak på sågbordet och truckströ påläggaren som installerades för "några" veckor sedan.
Bild

Och här har dom börjat med att bygga in torkströ hissen.
Bild

Får fortsätta med att ta med jobben hem! Eftersom vi inte har någon fräs på jobbet :vissla:
Bild

90mm axel.
Bild

Jag har tydligen blivit den nya reparatören på systerbolagets hus fabrik (BRA HUS) :vissla:
Här flyttar jag en löpskena i taket till en spikpistol, så att den kommer mer centrerat över arbetsplatsen.
Bild
Bild

Jag fick lov att gå! för att hämta bilen :grin: Det var en ganska fin, vindfri solig dag :thumme: och inte så trist som det ser ut på bilden! KASS kamera i mobilen!!!
Bild

Bevattningen har börjat att komma igång. Men Per,R (P1) har haft en hel del att fixa med också innan!
Sönderkörda slangar och kopplingar, slangar fyllda med grus & bark :uupps: Ibland undrar man? hur f,n lyckas dom :aaargh:

Nu har vi i alla fall två 25m bassänger vi kan ha simskola i :djaevul:
Bild
Bild

Och vattnet flödar ur bassängerna också. (400 rör :klia: tror jag det är?
Bild

Jag sa redan innan dom hade byggt färdigt den nya ströhissen,. Det kommer inte att fungera.
Det kanske var två veckor sedan plåtinklädnaden kom på plats! och redan hål i den :vissla: för att det är fel konstruerat! Truckföraren ser inte vad hen gör, utan måste köra på känsla :vissla: Ja en bra förare kan köra på känsla, PÅ sin egen hastighet! När det finns tidspress! gör alla misstag :laes_detta:
Dom som ritat konstruktionen i en dator, ser millimetrar, den som kör i verkligheten under tidspress behöver mycket större marginaler...
Orsak & verkan.
Bild
Bild

Jag var inne i en tork, för några månader sedan och lappade ihop ett 15 kopparrör som då var 14mm!
Det har börjat pissa på några ställen till efter det!
Så det blev stambyte.
Bild
Bild

Det tillkom några meter till på skrothögen innan vi var färdiga. Livet i en tork är hårt :laes_detta:
Bild

Det behövs någon form av "balja" under nya ströinmatningen som tar hand om "skräpet" (Och det var inte någon som orkade lösa det problemet med en automatisk lösning :vissla:
Jag ritade på en "skopa" som skulle vara lätt att bygga och fungera tillfredsställande. Den :idee3: blev sågad :sad:
: Det måste gå att göra lättare!
Efter många timmars sökande hittade han en container som kan modifieras för att fungera :ohnej:

Containern! Och vem ska modifiera den då? Jo jag :aaargh:
Bild

Började bygga på en infästning till lastmaskinen, av några begagnade profilrör.
Och nu fick jag en anledning till att testa den gamla Esab vattenkylda "trådsprutan" som vi fick med när dom köpte den NYA verkstaden. Dock inte med rörtråd! Men den låter som en arg kolibri :grin: när det verkar som om att den bara kan spray :grin:

Testar lite vinklar och frigångar med lastmaskinen.
Bild
Bild


Högst tillfälliga provbitar från "skrottunnan"
Bild

Hittade en annan "skrotbit" som låg och slängde i ett hörn, som passade bättre här! Det ska till några förstärkningar också! men hed var dags för hemgång och helg :mrgreen:
Bild

Frågor på detta?
:bira:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Verktygsmakaren

#265 » 09:56:07, 28-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:Hittade denna, när jag var där och rekade! Från -83 eller -84 har jag för mig att det stod på den :vissla:
Bild


Är det rent av en femkantsnyckel som skymmer utsikten?
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

PerÖ83 (trådstartaren)

#266 » 10:15:51, 28-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Verktygsmakaren

#267 » 12:51:32, 28-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har jag förmodligen tillverkat :grin:
det har blivit några tusen genom åren tillsammans med tillhörande skruv.

3 personer gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

Stridis2

#268 » 13:45:25, 28-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då blir man nyfiken på vad femkantsskruv används till? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

QV_

#269 » 13:57:20, 28-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Penta-bult användes som låsskruv till låsning av brunnslocken (som 1 exempel)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

PerÖ83 (trådstartaren)

#270 » 14:13:02, 28-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har sådana på mannaluckorna i pannanläggningen.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se