Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Svängpelarkran / travers / telfer för verkstaden

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

JohnE (trådstartaren)

#1 » 22:59:19, 14-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min verkstad börjar bli ganska trevlig nu för tiden, och som en förberedelse för framtiden har jag börjat fundera på en lyftanordning - främst för plåtar och ämnesstycken.

Verkstan har ingen som helst förberedelse för travers eller liknande, tråkigt nog. Ganska fyrkantig lokal dessutom, så att montera en fast anläggning är onödigt jobbigt. Ca 13x14 meter.

Enligt denna fina illustration :mrgreen: är porten i mitten längst "ner".
Bild

Om man placerar en svängpelarkran (..heter de så?) precis vid portkanten, så kan den nå ut för avlastning från lastbil, samt en bit in i verkstaden.
Mitt materialställ för plåt är utmed kortväggen, nere till höger, så materialstället skulle vi nå med den kranen.
Likaså fräsen når man, den placeras utmed högra väggen, långt ner.

Skulle gärna ha en kran som lyfter minst 1000kg åtminstone 4 meter ut, för att kunna ta emot tyngre grejer.
Hur lätt är det att hitta?
Bör man bygga själv eller finns det färdiga grejer att köpa?


Kom gärna med kommentarer och alternativ. Verkstaden har ca 3,70 i takhöjd.
JohnE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:42, 13-12-2007
Ort: Västerås Kommun
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



Robban_C

#2 » 23:58:32, 14-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommentarer?
Jag tycker det verkar som om du redan har tänkt ut det där.

Men alltså, allvarligt talat, en eldriven telfer? Brummar den? Ryker den ur avgasröret? :mrgreen:

Det finns färdigt men kostar nog en hel del.
Men ett ton fyra meter ut är en hel del.
Kolla på färdiga kranar och se vad dom har för lyftförmåga?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

JohnE (trådstartaren)

#3 » 04:42:30, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jamen kom igen nu farbrorn :wink: Det finns alltid någon på Maskinisten som testat på det och gjort alla misstag först :lmao: så det är lika bra att fråga :grin:
Behöver inte vara eldriven heller. Såndär med manuellt kedjespel kan funka utmärkt skulle jag tippa på. Inget brumm ur avgasröret men det rasslar i alla fall manligt. :mrgreen:

Robban_C skrev:Kommentarer?
Jag tycker det verkar som om du redan har tänkt ut det där.

Men alltså, allvarligt talat, en eldriven telfer? Brummar den? Ryker den ur avgasröret? :mrgreen:

Det finns färdigt men kostar nog en hel del.
Men ett ton fyra meter ut är en hel del.
Kolla på färdiga kranar och se vad dom har för lyftförmåga?
JohnE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:42, 13-12-2007
Ort: Västerås Kommun
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Robban_C

#4 » 07:15:11, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

JohnE skrev:Jamen kom igen nu farbrorn :wink: Det finns alltid någon på Maskinisten som testat på det och gjort alla misstag först :lmao: så det är lika bra att fråga :grin: ...
Helt riktigt men det verkar ju rätt genomtänkt.

Eltelfer är att rekommendera, dom brukar väl kosta en eller två tusingar begagnade.
En snabbkedjelyft är ju annars ganska så rationell.

Men som sagt, 4 ton längst ut är mycket.

Den ska ju sitta fast i golvet men jag antar att du stödjer den högre upp också. I taket eller i väggen? Det blir stora krafter som drar i väggen om den sitter fast där. Hellre i taket om det går tror jag.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77

#5 » 07:16:46, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rasslet tröttnar man nog på rätt snabbt. Jag kommer nog att satsa på en eldriven i nått skede.

Vikarmskran finns ju också som alternativ, fast de finns kanske inte i den kapaciteten... :klia:

Du är helt säker du vill sätta igen portöppningen med pelaren? Fast du tappar förstås lite svängområde utomhus om du gömmer den bak dörrkarmen... Kanske finns nån lösning på detta? :klia:

Ska den bultas i golvet eller ska den ta stöd från väggen? Hurdana väggar?

Lite ytterligare sökord: svängkran, jib crane.
Här hittade jag lite måttuppgifter:
http://www.gripengineers.com/technicalparameters.html
110cm diameter på bottenfläns, inga leksaker detta... 1000kg på en 4m arm kräver 400mm hög balk(IPE?) enligt tabellen. Detta om balken inte har nån övrig stödsträva enligt figuren på sidan då... Att bygga dit ett stöd underifrån, på båda sidor om balken som ändå medger att löpvagnen kan rulla ända mot centrumpelaren, borde väl inte vara allt för svårt att koka ihop... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jörgen.ottosson

#6 » 07:54:11, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har haft liknande funderingar, men har inte kommi till skott med något än! Har klarat mig hitils med med baklastare och palldragare! Hadde ett tag tänkt bulta fast en hiab 550 kran ( jag fått billigt, någon hade stulit stödbenen :hotar2: ) i golvet vid en vägg, och köra den på el! :klia: vet inte om det hade varit en varit eller dårlig ide........men....min lösning blev tillslut att jag sversade i hop ett fundament med lilla-Bm-fästet, med hydraulagregat till kranen. Så med baklastaren som "Motvikt" kan jag nu använda den för att lyfta/vända grejer både innan för och utan för verkstan, och med en korg i enden på utskutet, som "skylift" vid målning ed. (garanterat helt olagligt! med det funkar fint)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Holger

#7 » 08:24:00, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag reagerade exakt som jabond ... du sätter igen porten med en sådan mojäng. Den tar mer plats än du har ritat in i bilden.
Men kan du inte svetsa ihop ngt själv? Med en svängd arm så at du kan ställa pelaren bakom "karmen"?

Bild
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Gossebear

#8 » 08:50:53, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan denna vara något kanske?

http://www.ps.nu/auktion/objekt/?oid=413
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

JohnE (trådstartaren)

#9 » 09:12:04, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sant, man tröttnar förmodligen på rasslet :slag:

Porten är 6 meter bred, jag kommer förmodligen aldrig :mrgreen: märka att den är lite smalare helt plötsligt. Och visst kan den stå en bit innanför, bara den når ut någonting åtminstone.
Taket kan inte användas som stöd, däremot är väggen dörren är fäst i ca 30cm tjock betong.

Meeen, de uppgifter du räknat ut där var ganska biffigt. Kanske man får tänka om på kapaciteten?

Jag tänker att jag vill kunna lyfta fullstora 25mm tjocka plåtar (1250x2500) då jag planerat något stort för denna verkstaden :mrgreen:
Reäl plasma är beställd nämligen, och tänkte bygga ett skärbord till den. Inom räckhåll för kranen då :lmao:


ja-bond77 skrev:Rasslet tröttnar man nog på rätt snabbt. Jag kommer nog att satsa på en eldriven i nått skede.

Vikarmskran finns ju också som alternativ, fast de finns kanske inte i den kapaciteten... :klia:

Du är helt säker du vill sätta igen portöppningen med pelaren? Fast du tappar förstås lite svängområde utomhus om du gömmer den bak dörrkarmen... Kanske finns nån lösning på detta? :klia:

Ska den bultas i golvet eller ska den ta stöd från väggen? Hurdana väggar?

Lite ytterligare sökord: svängkran, jib crane.
Här hittade jag lite måttuppgifter:
http://www.gripengineers.com/technicalparameters.html
110cm diameter på bottenfläns, inga leksaker detta... 1000kg på en 4m arm kräver 400mm hög balk(IPE?) enligt tabellen. Detta om balken inte har nån övrig stödsträva enligt figuren på sidan då... Att bygga dit ett stöd underifrån, på båda sidor om balken som ändå medger att löpvagnen kan rulla ända mot centrumpelaren, borde väl inte vara allt för svårt att koka ihop... :klia:
JohnE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:42, 13-12-2007
Ort: Västerås Kommun
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Holger

#10 » 09:17:18, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men med en så bred port kan du backa in en lastbil en bit. Måste du kunna räcka ut så långt?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

jörgen.ottosson

#11 » 09:29:59, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

JohnE skrev:Meeen, de uppgifter du räknat ut där var ganska biffigt. Kanske man får tänka om på kapaciteten?

Jag tänker att jag vill kunna lyfta fullstora 25mm tjocka plåtar (1250x2500) då jag planerat något stort för denna verkstaden :mrgreen:
Reäl plasma är beställd nämligen, och tänkte bygga ett skärbord till den. Inom räckhåll för kranen då :lmao:


plåt 25mm (1250x2500) väger väl inte mer än ca: 600-650kg varför 4ton? på fyra meter (16 tonmeter!) ?

Holger skrev:Jo, men med en så bred port kan du backa in en lastbil en bit. Måste du kunna räcka ut så långt?


precis! backa in bilen och "kranen" där du vill ha den, så får du bättre täckningsgrad i verkstaden.

( min erfaren het av pelarsvängkranar är att de kan vara lite lömska, och vilja "pendla i väg" när man lyfter tungt, om de inte har broms/drivning på svängen...men det kanske du redan tänkt på.)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

johan.eriksson

#12 » 11:24:28, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

JohnE skrev:
Skulle gärna ha en kran som lyfter minst 1000kg åtminstone 4 meter ut, för att kunna ta emot tyngre grejer.


jörgen.ottosson skrev:


plåt 25mm (1250x2500) väger väl inte mer än ca: 600-650kg varför 4ton? på fyra meter (16 tonmeter!) ?






Var får ni andra fyra ton längst ut ifrån??? :laes_detta:
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

jörgen.ottosson

#13 » 11:57:06, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tykte jag läste fyra ton längst ut.......men det var inte JohnE...det var Robban :hotar2: .....inget personligt....jag borde läst bättre! :slag:
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Hansborg

#14 » 12:44:00, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske är en truck du behöver???? eftersom du har en stor golvyta ryms trucken väl. :grin:

Annars brukar det finnas många pelarkranar på blocket.
http://www.blocket.se/jonkoping/Svangkr ... w=3&last=1

http://www.blocket.se/alvsborg/Pelarsva ... ?ca=14&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/Pelarkr ... w=3&last=1
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Gossebear

#15 » 13:08:00, 15-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara en fundering:

Hur fungerar det med att fästa en I(h)-balk i taket som fortsätter en-två meter utanför huset för att kunna använda som travers? Du skrev att Taket inte var att fästa i men man kan ju bygga två ben stälningar (upponerpåvänt U) och svetsa balken i dessa?

Och man sätter en triangelstöd på den delen som går utanför huset borde man väl även kunna lyfta 1 ton där ute?
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se