Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Tips för att få loss mutter? Den sitter verkligen fast.

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Aqualize (trådstartaren)

#1 » 13:23:50, 10-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet ÄR löst, se senare inlägg.

Ja då har man träffat på en mutter som verkligen sitter fast. Men det är ju en principsak, man vill inte ge sig.

Jag har en slåtterbalk till traktorn som har vändbara lyfttappar så man kan ha kategori 1- och 2-fästen. Nu när jag har lite större traktor vill jag såklart använda kategori 2. Ena tappen lyckades jag lossa m.h.a. stor skiftnyckel och en mejsel genom låssprinthålet. Men den andra tappen är helt otrolig.

Problemet är att jag inte har direkt tillgång till "riktiga" verktygsmaskiner som gasolbrännare eller svets, kanske grannen har brännare. Men det är ju en lite "onödig" grej att lossa - jag skulle ju lika gärna kunna använda en adapterhylsa från kategori 1 till 2 fästen så jag gör det helst själv istället för att komma med svansen mellan benen så att säga (onlinehjälp räknas inte på samma vis :mrgreen: ).

Så jag har endast en ynklig värmepistol till hjälp för att värma upp det. Och lite andra verktyg som jag använt syns på bilden här.
http://pici.se/p/large/XCqCXqCCw/

Först har jag låtit rostlösaren verka (men jag tror jag måste lägga slåtterbalken på sidan så det kan rinna "ner i gängorna") sen använt värmepistol och värmt upp det i 15 minuter så att den ska bli så varm som det bara är möjligt (men kanske är långt ifrån när det verkligen gör någon skillnad?).

Med rörtången på tjocka sidan och skiftnyckeln på muttern har jag sedan försökt att lossa den på diverse vis. Greppet om bulten och muttern är det ju inget fel på (det slirar inte).


http://pici.se/p/large/YNrXOHSJl/
På bilden syns två lösa brickor innanför muttern. Ingen svetsfog som skulle kunna vara orsaken att den är orubbar.

Jag har även använt mejseln för att med hammaren knacka och hoppats några vibrationer skulle kunna få den att lossna lite. Har även drämt till med hammaren på skiftnyckeln (ajaj)

Andra sidan. Det tjocka är inte en bricka utan del av bulten.
http://pici.se/p/large/ipwafMbIc/


Finns det några andra saker för mig att testa?
Jag kom på att värmningen med värmepistol kanske inte är så effektiv då det tar lång tid och effekten man eftersträvar med en brännare är ju att få muttern att snabbt bli varm så den expanderar mer än bulten. Skulle sådana här små minipropan/butanbrännare räcka till?


Om man går in på andra tekniker att lösgöra det hela, om jag kapar bort den, tror ni det blir något kvar av gängorna på bulten? Jag har vinkelslip och dremel så man kan kapa det värsta först och finliret sen.
Eller är det i fråga om sådana här svåra "fall" att gängorna är utkänta om man skulle få loss den?

Tack på förhand.


Edit:
Då pici.se inte fungerar har jag skalat ner bilderna och laddat upp dem här i inlägget istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Aqualize 09:28:11, 12-10-2009, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.



Marcus Atlas Kjellkvist

#2 » 13:32:11, 10-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du. Me de utbudet så e de la bara o skaffa lite 1m rör som passar skiftnyckel o rörtången. Sätt de ena röret på rörtången. O sätt dit den som du gjort tidigare så den tar i backen o sen självlåser den grövre bulten. Sen tar du röret på skiftnyckel o testar igen efter en dusch med rostlösning. Hävstång. Men se upp så du ine slinter med skiftnyckel o skadar muttern. Men va stark man blir.
Funderar på starta eget rike:)
Banchef MK402m.se
www.402m.se
Rototiltoholic
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

Pubben

#3 » 14:50:04, 10-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja

Håller med angående hävstångseffekten, det krävs nog.

Du kan också ösa på me rostlösning och sedan BANKA på med släggan.
Värmen från "friktionen" av slagen brukar hjälpa. (Fast man får hålla på ett tag)

Pröva med lösning-Banka_Använd sedan röret/hävstång :thumme:
F d. Maskinägare (Cat. M315-01, Huddig 1160-00)
För tillfället endast "knegare" o kör Neuson!
Pubben
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:34:07, 06-05-2006
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160 - 00

VOLVOEW

#4 » 15:05:58, 10-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bor du i Tyresö får du gärna komma över till mig å låna grejjor. :mrgreen:

Annars så provar du så som Atlas och Pubben föreslår...det är pålitliga killar :thumme:

/Mogge :driver:
Användarvisningsbild
VOLVOEW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:47, 26-11-2008
Ort: Tyresö STOCKHOLM
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Tackeuchi TB175W
Volvo T22 -48
samt en STIGA Ready...

Mikael.Johansson

#5 » 15:20:02, 10-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har ytterligare en handslägga eller rent av en slägga så kan du hålla den på ena sidan muttern och banka på den andra med handsläggan på bilden.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

jörgen.ottosson

#6 » 16:53:19, 10-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan prova att "pena" muttern.....

Om du har en penhammare (såndär med platt, mejsellik baksida) ...ta släggan som mothåll under och slå med penen som de bruna sträcken på bilden. Detta sträcker mutter så den blir lite större.


( för söker visa med billd)
Bild

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

..ok mikael var före (hade inte uppdaterat..)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Hittarp

#7 » 17:07:44, 10-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Banka och slå eller åk in till Biltema och köp en gasolbrännare för 129 spänn 17-612. Elda upp hela tuben på muttern och lossa med rejäl hävstång.
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100

Robban_C

#8 » 17:40:55, 10-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lång hävstång gör mycket, både för att lossa och för att skada muttrarna men det enskilt effektivaste om det är en mutter som är FASTROSTAD är just detta:
Aqualize skrev:... Jag kom på att värmningen med värmepistol kanske inte är så effektiv då det tar lång tid och effekten man eftersträvar med en brännare är ju att få muttern att snabbt bli varm så den expanderar mer än bulten. ...

Mycket värme på liten yta/volym så att man får lokal expansion gör susen.
Det finns inga rostoljor i världen som slår det men det vill till att det är MYCKET värme på en gång och på lokal yta. Dvs jag är tveksam till om de där små cigarrettändarna fungerar. En riktig gassvets är bra grejor.

Men som sagt, lång hävstång kan hjälpa.
Tyvärr går det inte att se hur det ser ut eftersom bildservern inte fungerar.
Ladda upp bilderna här istället!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

VOLVOEW

#9 » 18:36:39, 10-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kanske är vänstergängad Aqualize ? :mrgreen:

Nä, ska du värma så ska du värma med riktiga grejjor precis som Robban säger...Inget dutta hit å dit.
Men nu är ju läget som det är i vertygsväg, så fram med släggorna å banka, slita å dra.

Lycka till... :thumme:

/Mogge :driver:
Användarvisningsbild
VOLVOEW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:47, 26-11-2008
Ort: Tyresö STOCKHOLM
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Tackeuchi TB175W
Volvo T22 -48
samt en STIGA Ready...

Aqualize (trådstartaren)

#10 » 21:05:56, 10-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har man testat hävstången. Rörtången låste jag ihop med en kedjelänk och den får stöd mot balken som är under bulten. Röret var ett 1,5 m aluminiumrör som fungerat bra till att häva av muttrar från bilfälgarna m.h.a. fälgkors, när man trott att fälgmuttern ska gå sönder. Men den här gången var det röret som hoppa av vid slutet av skiftnyckeln. Jag får väl leta upp något riktigt till nästa försök :)
Jag monterad isär slåtteraggregatet så delen som är för infästningen till traktorn (3-punktsfästet) är lös, detta gjorde det lite enklare att hantera. Vid nästa försök ska jag kunna spänna fast det så man inte lyfter alltihopa när man tar i med röret (jag fick inte full effekt pga. att jag var tvungen att hålla i det med). Dessutom kunde jag nu lägga ikull det hela så att bulten är vertikal och rostlösningen inte bara rinner av utan stannar kvar och kanske fräter lite på rosten ovanifrån. Förhoppningsvis kan det hjälpa till lite - men jag förväntar mig ju inte att jag i morgon kan skruva bort den för hand.



VOLVOEW skrev:Bor du i Tyresö får du gärna komma över till mig å låna grejjor. :mrgreen:

Annars så provar du så som Atlas och Pubben föreslår...det är pålitliga killar :thumme:

/Mogge :driver:

Nej tyvärr är det långt till Tyresö men tack för erbjudandet.


Mikael.Johansson skrev:Om du har ytterligare en handslägga eller rent av en slägga så kan du hålla den på ena sidan muttern och banka på den andra med handsläggan på bilden.

jörgen.ottosson skrev:Du kan prova att "pena" muttern.....

Om du har en penhammare (såndär med platt, mejsellik baksida) ...ta släggan som mothåll under och slå med penen som de bruna sträcken på bilden. Detta sträcker mutter så den blir lite större.


( för söker visa med billd)
*BILD*

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

..ok mikael var före (hade inte uppdaterat..)


Jo sådana "penhammare" finns det en del av. Det ska testas!



Robban_C skrev:Lång hävstång gör mycket, både för att lossa och för att skada muttrarna men det enskilt effektivaste om det är en mutter som är FASTROSTAD är just detta:
Aqualize skrev:... Jag kom på att värmningen med värmepistol kanske inte är så effektiv då det tar lång tid och effekten man eftersträvar med en brännare är ju att få muttern att snabbt bli varm så den expanderar mer än bulten. ...

Mycket värme på liten yta/volym så att man får lokal expansion gör susen.
Det finns inga rostoljor i världen som slår det men det vill till att det är MYCKET värme på en gång och på lokal yta. Dvs jag är tveksam till om de där små cigarrettändarna fungerar. En riktig gassvets är bra grejor.

Men som sagt, lång hävstång kan hjälpa.
Tyvärr går det inte att se hur det ser ut eftersom bildservern inte fungerar.
Ladda upp bilderna här istället!

Typiskt att pici.se har gått ner. Jag har fixat in bilderna i första inlägget i tråden.


VOLVOEW skrev:Den kanske är vänstergängad Aqualize ? :mrgreen:

Nä, ska du värma så ska du värma med riktiga grejjor precis som Robban säger...Inget dutta hit å dit.
Men nu är ju läget som det är i vertygsväg, så fram med släggorna å banka, slita å dra.

Lycka till... :thumme:

/Mogge :driver:

Tanken har slagit mig och jag har testat att dra åt andra hållet utifall det skulle varit vänstergängad. Men det vore bra dumt om den var det då den andra tappen har högergänga och när man ändrar tapparnas riktning så blir ju rotationen den omvända så det skulle inte göra någon nytta om man försökte uppnå något skydd mot att den gängar ur sig själv - vilket det ju inte bör hända då dessa saker inte snurrar så mycket i arbete. Men tanken har som sagt varit där.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Fredrik_

#11 » 22:55:06, 10-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du gett upp, så kapa/slipa bort ena sidan av muttern. Från en hörna och in till gängorna. Då släpper det. Ett välriktat hammarslag så spricker muttern annars. Då rensar resterna gängorna ordentligt sedan dessutom.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Aqualize (trådstartaren)

#12 » 17:35:06, 11-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär! Nu är den lös. Tack för all hjälp.
Jag inledde med att banka på den med penhammare och slägghammare på andra sidan.
Jag fattade tag i den med rörtången och skiftnyckeln utan rör och lyckades gänga upp den. Jag vet inte om rostlösaren bidrog då jag inte testade att rubba den före bankandet med hammaren.

Orsaken varför den satt så hårt visades sig. Klanten som skruvat fast det här en gång i tiden verkar ha missat någon bricka och istället tagit i och gängat upp muttern en ½ muttertjocklek ovanför gängorna på bulten... Nu sitter det lite extra i mellan och allt är väloljat så det ska inte bli sådana problem i framtiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

jörgen.ottosson

#13 » 17:56:44, 11-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

grattis! :grin: Det är alltid roligt när det går bra, och toppen att vi fick veta hur det gick :thummar: (det är inte alla som frågar, som talar om det... :sad: )
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Aqualize (trådstartaren)

#14 » 18:05:44, 11-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mmm jo uppföljning är alltid trevligt.
Efter att jag monterat detta och skulle testa (på lagårdsbacken, inte i fält) att maskinen fungerande gjorde jag en riktig dundertabbe! :sad:
Kopplade in kraftöverföringen och släppte försiktigt upp kopplingen och det small till. Stänger av kraftöverföringen och hoppar ut för att kolla vad som hände. Då hade glömt att stoppa i hela klingan i slåtterbalken! :p Och armen som far fram och tillbaka hade slagit i fästet till en av fingrarna på balken som blev lite skadad. Efter att den bankats tillbaka och klingan monterats och smorts väl med olja så verkade det fungera. Då började det regna.... Så det blir ingen testande idag (för då kan jag nog nästan lova en fastkörning).

Det jag ska köra är lite dikeskanter på åkrarna bara för skojs skull, för att låta maskinerna röra på sig lite.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

VOLVOEW

#15 » 19:49:27, 11-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:Sådär! Nu är den lös.


Toppen Aqualize! :thummar:

Då är det bara att återkomma igen, den dagen du ska skiffta tillbaka ! :mrgreen:

/Mogge :driver:
Användarvisningsbild
VOLVOEW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:47, 26-11-2008
Ort: Tyresö STOCKHOLM
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Tackeuchi TB175W
Volvo T22 -48
samt en STIGA Ready...


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se