Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Jag kan inte ens med fettsprutan?

324 inlägg • Sida 13 av 22
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

linus c

#181 » 21:31:06, 18-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag kör själv med en fettspruta som man skruvar i patronen under och har et enhandsgrepp och är någon vakumhistoria funkar skitbra och inget kladd lver huvud taget och man ser när patronen är slut.
linus c
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:38:47, 17-04-2012
Maskintyp: Ej angivet



Robban_C

#182 » 22:42:38, 18-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att den där magnetfettsprutan verkar väldigt trevlig. Kanske en framtida investering?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

prosten

#183 » 01:31:34, 29-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag erkänner:

Jag har de 3 senaste timmarna (minst!) surfat på FETT och FETTSPRUTOR! :???:
Började med att jag insåg att det var dags att köpa en batteridriven fettspruta och sedan fastnade jag i en djungel av märken, modeller och typer av patroner.

Om jag har förstått saken rätt så finns det i sverige i huvudsak 4 "system" till handhållna (batteridrivna) fettsprutor;

  • Metalcylindrar (dvs cylindern som kommer med apparaten) som man fyller med fett. Verkar kladdigt och risk för att man får in luft. Verkar å andra sidan ganska smidigt om man har en modell som man kan fylla på med nippel via en påfyllningspump (störe behållare eller fat). Enklaste och billigaste(?) lösningen. I princip alla fettsprutor stödjer detta. Normalt laddar man 500g, men det finns även sprutor som man kan ladda med 1kg.
  • Patroner utan några gängor. Verkar vara den vanligaste lösningen och är mindre kladdig än ovan, men inte kladdfri. Enligt folk i tråden så är det detta system där man skall "behålla locket och riva av kanten" på de patroner som tillåter det. En fördel med dessa är att det finns mänger av leverantörer och varianter/priser. I princip alla fettsprutor stödjer detta, patronerna är 400g.
  • Patroner med stor gänga; TYBI system. Mindre kladd, men begränsad mängd leverantörer (endast tubisystem??, men olika tryck på patronerna??!) av fett och sprutor.
  • Dragspelspatroner med liten gänga (oilkey systemet). Har jag fattat saken rätt är detta också ett system med endast en (svensk!) leverantör (smorjkompaniet.se). Samma för och nackdelar som ovan. Smörjkompaniet säljer dock en del sprutor från stora leverantörer (ex. Lincoln & Superluber) som de har modfierat för oilkey (och även Tubi!). Har sökt i ett par timmar, men hittar ingen annan leverantör i sverige eller internationelt, därav denna slutsats, har inte kollat med Smörjkompaniet, så jag kan såklart ha fel.

Vad säger Ni övriga, håller Ni med om slutsatserna ovan?


Kollade runt lite internationellt och det verkar som att de två(?) största leverantörerna (batteridrivna sprutor) är; Lincoln med powerluber och Alemite

Lincoln är ägt av SKF, men verkar vara relativt ovanliga i sverige. Deras senaste modell går inte ens att få tag på. Jag som gillar prylar och teknik måste också säga att jag gillar deras senast modell Powerluber 1864 eller vad sägs om; två Litium-Ion batterier, display som talar om hur mycket fett man har tryckt ut, hur mycket man har kvar, status på batteri m.m. Två inställningar för antingen högt tryck (510 bar!!) eller högt flöde (250g/min!!).

Hittade en video där en snubbe i vit rock testar den. :grin:

Bild:
Bild

Kollade upp pris inkl. frakt till sverige och hittade den för under 400 USD vilket idag är 2600 SEK, billigare än de flesta enklare varianter som säljs här. Vad tror Ni, skall man slå till på denna eller kommer jag att ångra mig att jag inte köpte en lösning som är "kladdfri" med gängor på patronen?


Föresten; någon som vet om man kan ha sönder något i maskinen om man har en spruta som kör med riktigt högt tryck?!
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

MN

#184 » 08:41:17, 29-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den amerikanska batteriladdaren lär få ett "spänningsfyllt" liv i det svenska elnätet :grin:

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Mats i Myrhult

#185 » 08:43:12, 29-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin genomgång av olika system. Nu fattas bar ett seriöst test liknande det om kapskivor. :eat:

Visst kan man sabba saker med högt tryck, packboxar! :slag:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

magloman

#186 » 09:05:02, 29-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Den amerikanska batteriladdaren lär få ett "spänningsfyllt" liv i det svenska elnätet :grin:

MN


99% av alla laddare av denna typ klara. 100-250v input sen ca 10 år tebaks i tiden. Bara annan kontakttyp i staterna. Finns ju adapters o köpa.... Eller klipp o klistra :mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Nordling Roger

#187 » 09:30:10, 29-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte nyss en lincoln batteri spruta som fungerar jätte bra. säljs av ett företag som heter LubeTools, från norra sverige. En gubbe som bygger om lincolns sprutor för att fungera felfritt. Han vart själv less på att batterierna ramlade ur i skogen och fettet hamnade på fel sida av kolven mm



http://www.lube-tools.se/


Sprutan kostade 9500:- men det är den värd
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989

Johan Josefsson

#188 » 09:39:08, 29-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prosten - Högt tryck blir det endast om det är stopp nånstans. så länge det funkar som vanligt så kan den inte bygga upp nåt tryck. Att det är 2 lägen underlättar ju tex när man skall spänna larverna på en grävare och skall pumpami mycket fett.
Senast redigerad av Johan Josefsson 09:39:39, 29-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
Johan Josefsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:50, 29-11-2011
Ort: Lilla Edet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hägglunds BV206 och BV2062
Scania SBAT 111 6x6
Scania LA82 myrslok 6x6 lastväxlare
Profila 1A616 svarv
Prema 03 kipphyvel
Cincinnati nr 2 verktygsslip
Stavsjö America svarv

stegmaster

#189 » 21:09:34, 29-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Alemite sen 5 år tilbake och er bra nöjd med den.
Kostade ca 3000,- den gången.
Om man skulle smörja jättemycket på en gång, så kunne ju 2 batteri vore bra, men den klarer av at tömma flera 400g patroner innan batteriet måste laddas.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

dogen (trådstartaren)

#190 » 22:39:13, 29-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bara provat de tre översta av de du nämner. Eller rättare sagt så kör jag 2'an och chiefen kör 3'an. Jag är fantastiskt nöjd med min TUBI-3 eller vad den heter. Det är faktiskt helt kladdfritt att köra med ogängade patroner i TUBI. När man skruvar av locket och skall ta ut den gamla patronen så sticker patronen ut en bit. Då tar man kniven och trycker genom patronen och drar sedan ut den. Den är inte speciellt kladdig, men vill man göra det utan att riskera att få fett på sig så tar man kniven. Annars finns en risk att du får en gnutta fett på fingerspetsarna :) Sedan är det ju bara att köra dit nya patronen och köra på. Jag tycker det verkar som den helt överlägset bästa lösningen vad gäller kladd kontra kostnad. Billigt och inte söligt. I övrigt verkar det vara bra kvalitet på grejjen. Nu kan jag inte sätta mig på mina patroner, som Conny visat att han kan göra med sina (Oikey). Nu skulle jag iofs aldrig ens komma på tanken att lägga en patron fett på sätet eller ens inne i kupén :)

Sist jag köpte en kartong patroner så frågade jag ifall det skiljde mycket i pris. Då fick jag bara svaret 'ja' utan några siffror. Därför körde jag vidare med ogängade patroner då jag tycker det funkar bra. Sedan hade man kunnat önska att sprutan hade en liten rörstump eller något att sätta munstycket i, så det bara är att slänga in i skåpet, men det går ju att fixa i efterhand. En annan smart sak som någon nämde tidigare i tråden var det där med starka magneter så man kan fästa den mot metall medans man fyller.

Oilkey tycker jag faller lite på pris och tillgång. Samma med 3'an. Det är helt enkelt inte värt dom där extra kronorna om du frågar mig. Hade det inte varit för att jag har ett par nipplar som är svår att komma åt utan att skita ned sig och sprutan så hade man inte sett minsta lilla fettfläck på min spruta. Men det problemet skulle jag dras med oavsett vilket system jag använder mig av. Ska sätta dit några slangstumpar för att komma ur 'gröten'.

Elektriska sprutor är overkill för mina behov.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Krister W.

#191 » 23:54:36, 29-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:...
Elektriska sprutor är overkill för mina behov.


Tror jag håller med om det också. Jag kör med en vanlig enkel handspruta för 400g patroner, från Biltema(!)
Önskar ibland att det vore mer i dem, bara! :x
Annars tycker jag det funkar ok. Ibland suger pumpen luft, fast patronen är nybytt. Då får den "ligga till sig" en liten stund bara, med handtaget i "öppet" läge... Sen funkar det igen!
Har inga problem med att fett tränger ut bakom fjäderkolven...
Sen har det ju alltid sina sidor att kladda med fett, vissa smörjnipplar sitter ju lite illa till. Då kan det bli att en rejäl klump hamnar bredvid...
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Michael Meier

#192 » 20:25:44, 30-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

prosten skrev:....[*] Patroner med stor gänga; TYBI system. Mindre kladd, men begränsad mängd leverantörer (endast tubisystem??, men olika tryck på patronerna??!) av fett och sprutor....


Du kan även återfylla patroner med gänga, från fatpump eller dyligt, finns färdiga lösningar.

prosten skrev:.... Två inställningar för antingen högt tryck (510 bar!!) eller högt flöde (250g/min!!)....

....någon som vet om man kan ha sönder något i maskinen om man har en spruta som kör med riktigt högt tryck?!


Även handpumparna (av god kvalite) ger detta höga tryck/ ofta nippeln som kulan har fastnat i, för övrigt förstör man det mesta om man misstar sei på fettmäng i stängt utrymme/ värmealstring vid överdriven fettmängd.

Linkoln batterispruta är enormt tung och otymplig att gå och klättra med, önskvärt är att bära den som ryggsäck och ha pådrag på slangen istället, lätt bökig att byta tub, eftersom du enbart har två händer.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

stegmaster

#193 » 11:43:22, 26-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt och slösurfade lite igår och hitta då denna videoen.
Er det korrekt som han säger i sluten på filmen (från ca 04,00) att stången ska krypa inn av sig själv?? :eek:
Jag har alltid tryckt inn denna direkt på min sprutor och aldrig haft nått problem med detta.
(Dock er mina sprutor av nyare modell en den som finns i videoen)
Verkar ju konstig tycker jag om man ska springa rundt med den "förlengningen" när sprutan er full, eller hur gör ni andra??


http://www.youtube.com/watch?v=ftS2H3FWeOc
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Domppi

#194 » 12:54:29, 26-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trycker in den meddetsamma och det funkar bra.
Användarvisningsbild
Domppi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:16:30, 20-01-2011
Ort: Purmo Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 500 Valmet 605 Valmet 359 Allis chalmer B Bröyt X21

Loke

#195 » 15:10:37, 26-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stången ska tryckas in, den är endast till för att dra tillbaks fjädern och packningen så att man kan få in fettpatronen i sprutan.
Stången går igenom gummipackningen medelst ett hål och kan således skjutas in i fettet genom denna, gummipackningen blir kvar längst ned och trycker upp fettet med hjälp av en fjäder som trycker på baksidan av packningen. Att inte skjuta in stången kan faktiskt ställa till så att denna nyper och därigenom hindrar gummipackningen att trycka fram fettet och ställa till så man får probs med luft helt i onödan.

Om det nu skulle vara frågan om någon avart av spruta som stången inte löper genom packningen på så visar sig detta genom att stången helt enkelt inte går att skjuta in. Men utav de mest vanliga sprutorna går i regel alltid stången att skjuta in på.

Ett tips: För att kolla hur mycket fett man har kvar i sprutan drar man ut stången. Genom detta förfarande så drar man alltså stången bakåt i sprutan tills den når packningen, man ser då på stången hur mycket fett sprutan innehåller. Det är alltså hur mycket fett som ligger framför packningen man ser, ju mer fett ju mer kan stången dras ur.

Ett tips till: För att undvika att man får extra luft i sprutan när man bytt patron så ska man bara gänga på överdelen (pumpdelen) så lite som möjligt innan man frigör stången, då pyser det mesta av luften ut via gängorna direkt. Sen pumpar man på handtaget utan dra åt sprutan, när det börjar och "ta" drar man åt eftersom. Även om man får luft i sprutan under smörjningen så underlättar det om man nästan gängar av underdelen och pumpar ur luften genom gängorna och drar åt under pumpningen.

Det brukar ju finnas en avluftningsventil på "locket" till sprutan men det är väldig sällan att denna funkar som det är tänkt.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se