Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Jag kan inte ens med fettsprutan?

324 inlägg • Sida 4 av 22
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

backef

#46 » 19:56:49, 16-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då man blivit med maskin måste man ju även ha en fettspruta.....

Min bror talade sig varm för en:

MLS enhandspump för skruvpatron inkl. slang L=300 mm och 4-backsmunstycke
Art.nr: MLS-5030 S34
Pris: 580,00 kr, Priskod: A

Praktisk och välbalanserad enhandspump för 400 grams MLS patron. Pumpen avger ca 0,85 cm3/slag (ca 0,75 gram). Max arbetstryck 400 bar. Patronen skruvas fast i pumphuvudet, vilket gör att det kan bildas vacuum då pumpen börjar användas. Pumpen saknar fjädermekanism för att trycka fram fett vilket gör denna konstruktion enklare och renare att jobba med, även under längre arbetspass, då pumpen har en förhållandevis låg vikt. Avsedd för 400 grams MLS skruvpatron. OBS: Denna pump går endast att använda tillsammans med MLS skruvpatron. Anslutningsgänga i pump inv. R1/8".

Från http://www.wemax.se/

Är det nån här som provat? Låter ju bra i alla fall men hur är det med skruvpatroner är man låst att köpa fett från Wemax eller går det att få tag i på annat håll???
Senast redigerad av backef 21:16:16, 16-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
//Fredrik Bäcke





Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns nått enkelt svar....[Nalle Puh]
backef
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:31, 20-01-2007
Ort: Säter
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
Huddig 1260B JVG

Lasergrader miniväghyvel



Hittarp

#47 » 22:29:38, 16-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade in denna sprutan på Elmia. Verkade helt ok. Fettet var inte särskilt mycke dyrare än nåt annat. Kanske något begränsat sortiment men det räcker nog till dom flesta behov. Går även att återfylla tuberna.
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100

Michael Meier

#48 » 22:42:14, 16-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njaeäh, säger jag om den,

Visst, kul grej tänkte jag å tog hem ett par, valde bort enhandssprutan och tog tvåhandsvarianten.

fyllningen av dom tömda patronerna sköter man med en fatpump,

nackdelen är just att den saknar påtryckning av en fjäder och att plastpatronen sticker ut oskyddat bakåt.

finns egentligen inget bra med den eftersom den har problem med frammatning av fett,
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Hittarp

#49 » 23:00:37, 16-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpade ju inte hela tuber på mässan men om det funkade skulle tuben liksom skrynkla in sig själv av det vacum som uppstod "sades det".
Har du neg. erfarenhet så funkar det tydligen inte som man sa.

Ja allt som är värt att veta om sprutor och fett står nog redan att läsa i denna tråden.
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100

Michael Meier

#50 » 23:33:03, 16-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men det beror tillverkningskvalite, fett-temperatur, fettkonsistens.

att patronen e oskyddad är meningen tydligen.

Att patronen skulle skrynkla sei av å pumpa torrt e skitsnack.

Det finns marginellt med skrynkelutrymme kvar när patron e tom, och patron e som starkast där i konan, och pumpen måste ha fett för att kunna pumpa, får den inget fett, då bli de inge undertryck heller.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Robban_C

#51 » 23:33:27, 16-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med "vakuum" kanske fungerar på sommaren men hur går det i -20 gr när flottet tjocknar?

Finns det inte andra fettsprutor för skruvpatroner som har riktig fjäder till patronen?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen (trådstartaren)

#52 » 23:53:15, 16-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag vet att jag börjar låta tjatig, men jag kommer från en helt annan värld. I min värld tog man bort båda lockena och satte i sprutan och körde på. Men nu sist då jag bytte patron (och tog bort en halv patron med fett i fjädern) så tittade jag lite närmare på 'botten'. Då ser man ju riktigt hur den är skapt för att man bara skall ta bort den omgivande ringen *DOH*. Iaf, jag har inte kört en halv patron än, men det funkar garanterat. Åtminstone är det ingen ring på 3-4mm runt påtryckningsbrickan i sprutan längre, eftersom patronens lock tätade. Finemangen lixom! :thumme:
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Lars B

#53 » 23:57:45, 16-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket tyckande och kunnande om fettsprutor här med: http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... torder=asc

/Lars :rock_on:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

martin.andersson

#54 » 21:29:29, 06-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan ju komma med ett annat idiotknep för att eliminera framtida problem med fettsprutan. Byt tröga smörjnipplar! Jag försökte pressa in fett med våld genom täta nipplar och hittade efter någon tid en kula som blockerade munstycket i sprutan. Jag tog bort kulan. Den måste ha tillhört någon backventil i sprutan för sedan blev det nästan omöjligt att få ut något fett.

Så nu har jag köpt en ny spruta, men ångrar mig inte för den nya är mycket bättre än den gamla någonsin har varit. Den nya sprutan är enhandsmanövrerad, vilket jag tycker är bra för det mesta, då jag har gummislang till munstycket. Dock är den lite klen ibland, när nipplarna är tröga (men vad var det jag skrev i början? Somliga lär sig visst aldrig...).
martin.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:51:54, 04-08-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 855

AndersG

#55 » 13:21:26, 16-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips som jag tycker funkar kanon angående fettspruta och svårt att få i nipplarna.
Jag har min fettspruta hängandes med slangen neråt på ventilpaket under skyddskåpan. Smörjer efter att par timmars körning när allt är varmt och gott.
Två nya tuber ligger under ventilpaket varma och goa redo för byte jämt.
Sedan jag började med detta är det väldigt lättsmort överallt och går snabbt att byta tub. Två- tre pump med nya tuben så är luften borta i sprutan.
AndersG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:46, 04-10-2007
Ort: Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: komatsu pc 138

rallejohansson

#56 » 14:40:15, 09-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps:

Kan någon slå in i min skalle var det går fel ?
Tar upp problemet med påfyllningen av fettsprutan då det
idag var det dags igen, att fylla sprutan .

Det tog som vanligt på nerverna , miljön, tygslarvorna och krafterna.
Bordet fick en ny nyans igen !

Gjorde så här

-sprutan tog luft och verkade tom.
-har ofta använt biltemas molybdendisulfidfett till dragknutar osv, så även denna gång
-drog ut stången och "låste" den i skåran i bakgaveln
-skruvade loss framändan där pumpenheten finns
-inte så lätt att få loss den gamla plastpatronen då den var långt inne i röret, då nån tokig hade i tiderna monterat röret fel väg ( fråga inte vem som gör sådant :mrgreen: )
- satte in den nya patronen i röret efter att ha tagit loss plastlocket i framändan och bakändan och skruvade fast i pumpenheten.
Detta gick bra så här långt men när bakgaveln skulle sättas fast hoppade låsningen från stången bort och fjädern som är mycket stark tog ett snyggt skutt framåt .
Sedan måste jag spänna fast hela härligheten i arbetsbordet med en skruvtving för det är omöjligt att hålla i pumpen och klämma in den fjäderbelastade bakdelen .
Det gick efter en hel del förbannelser och j*vlar anamma.

Pumpen är en gammal Lincoln, inte mycket använd

Men till frågan, måste man verklig ha skruvstäd , skruvtvingor med sig för att byta patron eller vad gör jag för fel ?

Behöver knappast batteridriven pump då smörjbehovet är litet och tänkte hålla mig till biltemas fettpatroner då jag endast hittat billigt fett i de affärer vi har här i hemmatrakterna .
Dessutom blir det luftfickor ibland också.

Blir nog aldrig en riktigt maskinist men nedsmetad klottrare nog
:lmao:

här bilder på systemet




Ändrat text


Början på smetandet, överloppsfett i en extra burk

Bild

Så här långt inne är plastpatronen

Bild

Biltemas numera utgångna skruvtving , problem med patentintrång gjorde att denna fina produkt nu väntar på bättre tider .

Bild

Lincoln hopsatt, fungerar hur länge ?
Bild
Senast redigerad av rallejohansson 14:45:26, 09-10-2010, redigerad totalt 1 gång.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#57 » 15:40:43, 09-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild två ser konstig ut. Hur kan patronen vara så långt inne i fettsprutan? Är sprutans ytterrör för långt? Det skulle i såna fall förklara varför det är så sanslöst smetigt inne i röret.

Och som jag förstår det lossar du bakre locket. Varför? Det räcker ju med att lossa röret från framdelen.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

H.Hansen

#58 » 15:41:55, 09-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar lite på beskrivningen om hur du gjort och fotona.
Enligt beskrivningen har du skruvat bort den "främre" ändan med pump enheten.

Men på fotona sitter den kvar medans det är den bakre som håller fjädern som är bortskruvad. och så även på fotot där tuben är "in tryckt i röret"

Har inte sett någon som byter tub från det hållet, Gör du så kan jag förstå din förtvilvlan.

Vist har jag varit med om att låsanordningen släpper och fjädern trycker ut patronen igen, men då är det ju bara att dra tillbaka den och låsa igen, så kan man sätta i tuben och skruva tillbaka främre delen"pumpanordningen" så skall det väl fungera bra igen.

Angående luft i sprutan så brukar jag på de fettsprutor utan avluftnings nippel skruva ut pumpanordningen några varv, trycka på dragstången som håller fjädern och provpummpa några gånger så eventuell luft kan sippra förbi vid gängorna vid pumpen, sedan skruva in främre delen med pumpen igen så har jag oftast tryck i pump och sprutan fungerar som vanligt igen
H.Hansen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:43:21, 07-02-2010
Ort: Skänninge. Östergötland. Sverige
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Jeep Cherokee 2,5 TD årsmodell 1996. Jeep grand Cherokee 4.0 årsmodell 1996
REO M621 Multifiul Flakbil, årsmodell 1968.
Fordson Power Major diesel med Frontlastare årsmodell 1958

Kör även hjullastare och både grävlastare/ samt bandgrävare samt en del andra maskiner

AntonNormark

#59 » 15:55:39, 09-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med en Lincoln fettspruta, är verligen skitnöjd med den, aldrig kladd då man inte behöver röra gamla patronen vid byte, väldigt odramatiskt..

Ang fett så kör jag med Agrols gröna fett på¨hela maskinen utom skevfästet, och det funkar kanonbra! Flösar inte bara ut som en del andra fetter gjort, utan det stannar åtm kvar tills nästa laddning skjuts in..

Skevfästet smörjer jag med nåt blå/turkost specialfett, kan vara LE, håller betydligt längre än andra fetter jag testat..
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

63an

#60 » 16:09:22, 09-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle vill nog visa hur man inte ska göra, :mrgreen: dra ut stången å spärra skaftet i locket (bakre) då bör du få ut hylsan när du öppnar bakre locket, återmont. Sedan öppna lock vid pump, släpp ner fettpatronen å återmont. Släpp den spärrade stången så fjädern kan börja trycka på tuben. Nu är det klaart!!!! Lite luftsläpp blir det nästa jämt första pumpningarna innan det tar... Blir ännu bättre då om man inte dragit till så luft kan komma ut vid pumpänden. Lycka till :thumme:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se