Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Jag kan inte ens med fettsprutan?

324 inlägg • Sida 18 av 22
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Martin.Eriksson

#256 » 15:24:12, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den svarta är liten o smidig sen tog de väl slut på fördelar, vill fara o släppa när de blir högt tryck och man kan inte använda den med handskar.svår o få loss om man pumpat "stopp"
Den blanka går fint o använda med tumvantar, ja jag smörjer på vintern oxå.. Har inte hunnit testat den vid stopp tryck än men verkar sitta kvar bra det ja testat och man kan lätt ta loss den vid högre tryck..enklare o använda men dock lite klumpigare.
så jag tar den blanka 7 dar i veckan motför den svarta iaf..

Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6



Martin.Eriksson

#257 » 15:25:44, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett exempel, alla som smörjt en trima lastare vet att nipplarna sitter lite försänkta och att "gropen" är full av fett. med svarta så har man dränkt den i fett när den kommit på plats o sen är den inte lika rolig o hålla på med längre..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Ankarloo

#258 » 13:35:19, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jösses en sån tråd.
18 sidor om fettsprutor. måste erkänna att jag lärde mig massor.
Kanske inte är så mycket fel på morfars gamla enhandsspruta, kan eventuellt bara vara handhavande fel :)

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ankarloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:02, 26-10-2015
Ort: Fotskäl
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 308

qqq

#259 » 00:02:56, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gillar ni den där fettnippelanslutningen som funkar som en hydraulisk snabbkopplingshona ?
(om nu någon fattar vad jag menar...)
hittar en bild, svindyra...

http://www.lantbutiken.se/butik/smorjsp ... gJtD_D_BwE
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

överlass

#260 » 00:23:08, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte testat, och jag tror inte jag vill ha nån.
Tänk dig en nippel som sitter trångt till och kanske bygger upp mottryck med av nån anledning, då kan det va jävligt nog att få bort ett vanligt smörjmunstycke, hur ska man få bort detta? Och det är ju nipplar som sitter trångt till som man skulle ha nån nytta av detta, då ska man få dit fingrarna med sen för att få loss den
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

Mikkel

#261 » 05:50:20, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en på extrapris, ändå dyr, fungerar som en tryckluftkoppling, bara å dra i så släpper den, praktisk när man inte behöver trycka den mot fettnippeln, men inte bättre än vanlig på trånga ställen annat än att man kan släppa den när man ska pumpa, jag smörjer mest gamla lager o leder, så det har inte varit problem med övertryck ännu.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Stridis2

#262 » 06:23:09, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

överlass skrev:...Tänk dig en nippel som sitter trångt till och kanske bygger upp mottryck med av nån anledning, då kan det va jävligt nog att få bort ett vanligt smörjmunstycke, hur ska man få bort detta?...

Finns ett verktyg till detta, säkert också dyrt. En plåtremsa med ett stort hål i ena ändan (så man får in ett finger att dra med) och vinkelbockad med två tungor i andra. Tungorna kan man sticka runt flänsen på munstycket, sedan drar man. Tror den var tillverkad i 2 mm galvad plåt.
Enligt en säljare på Hydroscan så var kunderna mycket nöjda med detta munstycke och det sålde som smör i solen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

jannejoel

#263 » 08:48:45, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett sådant och är nöjd med det. Dock lätt att det blir kladdigt och halkigt utanpå. Verktyget behöver inte kosta många ören. Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170810/7cc36d006e8753511bda119262ea021a.jpg

3 personer gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

processengine

#264 » 08:52:13, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ankarloo skrev:Jösses en sån tråd.
18 sidor om fettsprutor. måste erkänna att jag lärde mig massor.
Kanske inte är så mycket fel på morfars gamla enhandsspruta, kan eventuellt bara vara handhavande fel :)


Jag instämmer, jag har också både lärt mig och kunnat bidra. Men vänta bara tills någon startar en tråd om järnspett! Mot bakgrund av talesättet "mycket finesser på ett järnspett" kommer den tråden att bli den mest omfattande på hela forumet :skratta3:
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...

4 personer gillar det här inlägget.
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Ankarloo

#265 » 19:36:16, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine skrev:
Ankarloo skrev:Jösses en sån tråd.
18 sidor om fettsprutor. måste erkänna att jag lärde mig massor.
Kanske inte är så mycket fel på morfars gamla enhandsspruta, kan eventuellt bara vara handhavande fel :)


Jag instämmer, jag har också både lärt mig och kunnat bidra. Men vänta bara tills någon startar en tråd om järnspett! Mot bakgrund av talesättet "mycket finesser på ett järnspett" kommer den tråden att bli den mest omfattande på hela forumet :skratta3:
Nästan så man får starta den tråden själv.

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ankarloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:02, 26-10-2015
Ort: Fotskäl
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 308

JomsViking

#266 » 19:45:05, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag går o drar mig för smörjsprutan just nu........ska göra det vanliga årliga underhållet/vård på min bandvagn vilken dag som helst.

86 smörjpunkter.... :svettas:
Vissa nipplar sitter lättåtkomligt och några andra måste man typ stå på händer för att kunna pumpa i
Volvo Bm BV202 NF1,Volvo Tgb 13,Willys Mb/Cj2 klon,
Jawa 257A,Volvo valp,Lv-akan 20mm..
Användarvisningsbild
JomsViking
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:13, 24-08-2014
Ort: Rottneros
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo Tgb 13,Volvo Bm Bandvagn 202NF1
Willys Mb/Cj2 klon,Volvo valp,Jawa 257A

strumpa

#267 » 12:44:59, 03-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Införskaffade mig en sådan här fettspruta: http://www.speedygreasesystem.com/

Nu har jag bara smörjt igenom en maskin än men hittills är jag väldigt nöjd! Kladdfritt utlovades och kladdfritt var det. Magneten på sprutan är hjälpsam men det skulle inte skada med en kraftigare magnet. När man drar ”handtaget” mot sig för ett nytt slag vill det gärna släppa, men i själva sprutslaget är det inga problem.

Får se om jag är lika nöjd efter att den fått några fettpatroner genom sig.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

2 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

frontlast

#268 » 18:24:03, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Köpte mig en egen fetsprutan eller som vi säger här i söder "<olämpligt ordval>" i Fredags. Har igentligen "fri tillgång" till de som finns på jobb, men tröttnade...
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 823#286823

Bild

Beställde två (är ju ingen storkonsument direkt) tuber Mobil Mobilux EP2 fett från Meca, bra pris och fri utkörning.
Undrar hur länge en Cotech kommer att fungera, men billig var den ivf(199:- ink.m hos Clas O.)..? :mrgreen:
Verkar faktiskt riktig prisvärd, relativt högt tryck (475 Bar enligt specen) och bra kapacitet då den har dubbla pumpkolvar samt greppvänliga ytor. Medföljde både fast rör och slang och båda hade förmonterade munstycken. :thumme:
'

megabump …. :cool:

Undrar varför jag läser en sån här tråd egentligen … men det kan ha något att göra med en lång fjäder som blev ordentligt infettad, samt en andra ände på min gamla spruta där det inte blev något fett! :uupps:


Hursomhelst, jag såg att Classe sålde ut Cocraftsprutan i citatet för 99:- så jag köpte en idag tillsammans med två fettuber. Skall försöka stoppa in fettet med rätt sida inåt den här gången, eller om det var baksidan utåt det skulle vara, jag får nog börja om på sidan ett på tråden igen tror jag … :screwy: :vissla:

Den var ju billig så det blir ingen större förlust att slänga den här samtidigt som den gamla, om det inte blir så att den gamla kanske fungerar om jag kan hitta några rättvända patroner nånstans … :idee3:
frontlast
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:29:36, 18-11-2013
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: De jag oftast använder, i storleksordning:
Suzuki VZ800 MC
Stiga åkgräsklippare
Minitraktor MTD Kawasaki V2
Kinatraktor m lastare
Traktor John Deere 3050
Traktorgrävare New Holland LB115
Kan man ha för många traktorer ... ?

Stridis2

#269 » 21:35:23, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var billigt!
Jag har några Biltema-sprutor. Har fått byta munstycke i ett par av dem, men sedan har de fungerat ypperligt. I alla fall så länge där finns fett i dem... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

adahlm

#270 » 12:49:38, 07-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här har man väntat på länge..
Får se vad den går för.

Bild

7 personer gillar det här inlägget.
adahlm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:28, 19-12-2007


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se