Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Jag kan inte ens med fettsprutan?

324 inlägg • Sida 1 av 22
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

dogen (trådstartaren)

#1 » 09:23:47, 15-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gör jag egentligen för fel? Är det kassa grejjor jag har eller vad är det frågan om? Mina två fettsprutor bara pumpar luft emellanåt. Varje gång går jag på samma nit och tänker 'jaha, den kanske är tom ändå' och öppnar skiten för att orsaka världens fetaste elände (obs ordvitsen!).

*pust* detta var ingen lek att erkänna.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Mats i Myrhult

#2 » 09:37:55, 15-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fettspruta för 400g patron jobbar ju i stort sett enbart med atomsfärs matningstryck via backventiler och det undertryck som blir när du pumpar fett vidare. Det finns en lätt fjäderbelastad tryckplatta som ska se till att atmosfären trycker fram fettet jämnt genom hela röret. Men fjäderkraften är inte tillräcklig för att pressa fram fettet. De gamla 500g patronerna hade ju en fjäder och en kolv som tryckte fram fettet till pumpen. Där kunde man knacka fram kolven manuellt om pumpen sög luft.
Du kan ha fel på en backventil, hängt sig pga skräp eller dylikt. Ett annat fel kan vara just det att du öppnat den och fått in luft i systemet. Då måste du försöka forcera fram fett medan du pumpar så att du får bort luftblåsan.
Jag har nog en 4-5 fettsprutor i olika grad av förslitning och haveri. Samt en ny på hyllan utifall att. Det är ju inga hi-tech grejer detta! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

dogen (trådstartaren)

#3 » 11:01:59, 15-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha okej! Det förklarar nog saken. Nu öppnade jag dock sprutan för att jag åter igen tänkte att den var tom och den var faktiskt tom. Ja, alltså patronen, inte sprutan. Det var ungefär en tredjedels patron som hade passerat packningen och har nu kläggat ihop fjädern (det låg alltså mellan packningen som skall trycka fram fettet och locket länst bak på sprutan.. Urk för fett! Måste nästan ta diesel om jag skall få rent det där. Varför blev det så mån tro? Sprutan är ju inte gammal, fast är väl å andra sidan inte av någon bra kvalitet, men jag har använt den till ungefär 5 patroner bara!
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Per Bråtun

#4 » 11:14:30, 15-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvis du får luftbobler kan det hjelpe å åpne fettspruten litt, en halv omdreining eller noe sånt, og pumpe noen ganger, da "lufter" du den...
Användarvisningsbild
Per Bråtun
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:21, 21-10-2007
Ort: Rosendal

Ingvar

#5 » 12:49:26, 15-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är inte ensam! Fettsprutor kan ibland uppfattas som djävulens påfund, helt klart.. Förr hade jag en spruta där man öppnade båda ändar på patronen, när man laddade den så låste man pinnen längst bak/ut, och när patronen var på plats sköt man in hela pinnen direkt och bara fjädern skulle nu då trycka fram fettet med en platta. Det resulterade då ofta i att halva fettmängden låg bakom plattan, i fjädern.
Den jag har nu öppnar jag bara patronen i fram, och låter pinnen skjuta fram det andra locket, då brukar faktiskt allt fett följa med. Ibland får jag dunka till på pinnen så han verkligen trycker fram.
När du skruvar ihop sprutan så kan du vänta med att dra åt helt, och pressa fram fett med pinnen i bak, då kommer luften ut där i gängorna, och när du skruvar åt den helt så brukar den börja ta..
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

kmracing

#6 » 14:20:04, 15-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En dålig fettspruta är bland det sista man behöver... :grin:
Några år efter jag börjat med maskiner köpte jag min första nya fettspruta (och förmodligen den första fungerande på den här gården). Detta blev ett ofattbart lyft, helt plötsligt öppnade sig nya möjligheter som att inte alltid ha halva fettpatronen kvar inne i sprutan i lösviktsform när det var dax att byta patron, samt att helt plötsligt var det inte stopp i 95% av alla nipplar man försökte smörja, nu var det tvärt om 95% som gick att trycka i utan extra åtgärder! Visst finns det smarta lösningar numera med gängade patroner osv. men enligt mig räcker det gott och väl med en riktig TUBI spruta, jag har 2st nu som funkat klockrent i snart 10 år! :cool:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

robertberg

#7 » 14:26:52, 15-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har upplevt att om det är trögt att trycka i fett, så kan det bli så att spruten inte "tar", det kommer inte ut nånting. Då brukar det hjälpa att FÖRSIKTIGT (annars står man där med nävarna fulla med fett) skruva av locket, tills man hör ett pysande. Då äre bara att skruva ihop igen så funktionerar det :thumme:
robertberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:33:40, 19-11-2006
Ort: Kalmar/Karlskrona
Sverige

dogen (trådstartaren)

#8 » 16:41:53, 15-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, tackar för tipsen! Blackluck har dessutom varit här på besök och haft en liten fettkurs för pianostämmare. :D
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Tomasb

#9 » 20:06:33, 15-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Agrolfettet är det luft i princip varenda tub vid ungfär en fjärdedel kvar. Förbannat retligt när det tar luft helt utan vidare. Undrar om det egentligen är 400g i dom.
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Martin.Eriksson

#10 » 20:10:28, 15-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja använder Swedols långtids fett då det är väldigt kladdig o sitter kvar bra. lantmännens entreprenad fett är som margarin. fruktansvärt värdelöst..
jag har bara en vanlig enhands spruta o den funkar utan problem med det fettet..
något som ja märkt väldigt många gör fel är att dom tar bort båda locken på fett tuben.. men man ska ju bara ta bort halva botten locket så att säga. då blir det som en kolv i tuben o då funkar de kanon o man slipper ha allt fett mellan tryckplattan o fjädern.. :grin:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Andersson Pontus

#11 » 20:18:01, 15-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja fy fan, detta måste ju bara vara ett av djävulens påfund..

Många gånger har man stått men den halv tub i handen och resten på marken..

Tills vi träffade på en försäljare som bjöd på sprit på nån mässa för många år sedan..

Nu kör vi med skruvbara fettpatroner.. Sitter gängor i änden, hur smidigt som helst. Bara bryta till i locket på patronen och skruva i, pumpa 10-15ggr snabbt och sen kommer det som aldrig förr! :grin:

Glömde ha en resevpatron i motorluckan idag och patronen i sprutan tog slut.. Sjukt va seg pumpat 3gradigt fett är.. :mad:
Svab sekten " Goooa gubbar "

Fall ned på knä inför Sveriges Elit
Som fostrats utav diesel, blodigt kött och hembränd sprit.
Användarvisningsbild
Andersson Pontus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:48, 24-12-2008
Ort: Jerusalem
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo Ew140C - Slynan.

Hittarp

#12 » 20:33:22, 15-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit förbannad på sprutorna många gånger. Handla era grejor här så försvinner problemen. Ni får stå ut med en halvtimmes snack om hur bra dom är men det är det värt. Längre handtag ger typ 700 Bar och man får in fett i dom värsta av nipplar. Sitter en bra petmoj i handtaget som man kan peta bort grus och bark från träd man skallat i.
Inte gratis men bra.

http://www.lube-tools.se/
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100

dogen (trådstartaren)

#13 » 20:35:45, 15-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:... något som ja märkt väldigt många gör fel är att dom tar bort båda locken på fett tuben.. men man ska ju bara ta bort halva botten locket så att säga. då blir det som en kolv i tuben o då funkar de kanon o man slipper ha allt fett mellan tryckplattan o fjädern.. :grin:


Lalala... :vissla:
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Tomasb

#14 » 20:42:47, 15-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

@ Hittarp: Har en sån och är inte ett dugg imponerad.
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Anders W

#15 » 21:50:19, 15-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Någon som provat varianten att fylla på fettsprutan från ett fat alt 20L hink? Då slipper man ju kladdet med att byta fettpatron.
Erfarenheter?
Utrustning?
Apropå fett, LE-fett, lubrication enginnering, är inte det en av de bättre sorterna?

AW
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se