Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Udda verktyg, vad heter det, hur används det?

4121 inlägg • Sida 222 av 275
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

torbjorn_forsman

#3316 » 22:57:07, 31-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:Ryamatteriet grasserade i Västerås under sextiotalet. Man kan ännu hitta resultatet på loppisar runt stan.
Det avlöstes av näversömnad. Tror det var ett resultat av de olika bildningsförbundens försök att hitta något som var OK att få statsbidrag för. Fattade aldrig grejen med sånt där. Bättre pyssla med sånt som verkligen gav nåt.


Inte bara i Västerås. Min farmor, som bodde i Salatrakten, massproducerade ryamattor och flamskvävnader från pensionen 1963 tills hon avled 1972.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



skogsgurra

#3317 » 09:38:45, 01-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det stämmer att det var en landsplåga. Jag reste runt i landet redan då och hanterade driftstörningar. Ibland var det omöjligt att få någon att stanna kvar på jobbet även vid akuta stopp i produktionsapparaterna. "Nej, kan inte. Ska på ryaknytning (eller annan liknande aktivitet) med fästmön" (det hette fästmön på den tiden). Och sedan kom nästa, och nästa. Konstigt nog handlade det alltid om textila övningar av olika slag.

Du övertolkar vad jag skrev, Stridis. Men ändå inte. Dessa "hobbies" var ett socialt tvång med fastställda ritualer och långt ifrån det fria skapande som det kan vara att meka med "skitiga motorer" eller att av egen inre vilja göra något annat där egna idéer och tankar styr vad som sker.

Det kom ett gäng ungdomar i slutet av fyrtiotalet och undrade om de fick vara hos oss och måla och skulptera. Och eftersom vi bodde i ett jättestort (ja, verkligen jättestort) skolhus så var det inget problem. De arbetade utan egentlig organisation och om någon kommit på tanken att göra nån slags kursplan eller begära bidrag för verksamheten så skulle den personen troligen ha betraktats som aningen konstig.

Så småningom tyckte dom att ett namn skulle vara bra när de ordnade sina utställningar där de ibland lyckades sälja sina grejer så de fick ihop pengar till färger, dukar och annat som behövdes och på det sättet uppstod "Grifflarna". Några kom att ägna sig åt konstskapande på heltid och andra fortsatte i blygsam skala. Men någon inblandning från samhälle eller studieförbund var det aldrig tal om.

Det vi ser här på Maskinisten är lite av samma sak. Vi hålls med det vi är bra på och vi är nöjda med det. Ingen styrning, inga kursplaner. Bara lust (och ibland förtvivlans nödtvång). Det var det jag menade.

I SMOGS (Ställdalens Manliga Och Gudaktiga Syförening) tar vi det mycket lugnt. Fixa lite lösa knappar eller reparera hål i fickor (som uppstår när man stoppar ner olika verktyg i dem). Det kan gå år mellan sammankomsterna. Och något kommunalt eller statligt bidrag åtnjuter vi inte. Inte ens en slant från kyrkan. Trots att vi inte är ogudaktiga.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

8 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

tronde

#3318 » 16:02:16, 01-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var mye det samme i Norge med landeplage, men hos oss har aldri studiesirkler hatt samme omfang som i Sverige. Dette var før internett, og da var det ukebladene (veckotidning) som var inspirasjonskilden. Av en eller annen merkelig grunn var butikklagrene fulle av det de hadde på trykk når et nytt emne ble publisert. Da var det bare å dra til butikken å handle inn for noen ukers kvinnelig aktivitet.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#3319 » 16:20:09, 01-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte bara handarbetscirklar utan det fanns i en massa andra ämnen också. Var man ett viss antal personer som ville lära sig något nytt så kunde man vända sig till något studieförbund och höra sig för om de kunde hjälpa en att ordna en studiecirkel. Det kunde vara i bokföring, företagsekonomi, svetsning eller att binda nät och timra hus. Studieförbundet stod för en viss del av studiematerialet och lokalhyra samt ibland även ersättning till kursledaren. Varje studieförbund hade sin inriktning på kurserna.
Jag minns en kurs här i byn där gubbarna hade en jaktvårdscirkel. De pratade jakt och sedan skulle det vara kaffe med bröd. Det spårade ur innan slutet så det blev kaffe med bröd och tårta men inget starkt. Hade det blivit fortsättning på den cirkel så hade det nog slutat med 3-rätters middag.
Tyvärr så blev det mycket sämre statsstöd till cirklarna och mycket p.g.a. det fuskades med deltagarlistor och annat. Men det var bra för många att få sig lite bättre utbildning på ett lätt och billigt vis eller bara att få träffa lite andra personer under ordnade former.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Stridis2

#3320 » 21:08:53, 01-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Studiecirklar var (och är) en mycket bra form av fortbildning. Man hjälps åt att sprida kunskap, en miniversion av Maskinisten, helt enkelt.
Några praktiska kurser som inte var rent kvinnohantverk jag kommer på på rak arm var folkdräktssömnad (många män som ville sy sin egen folkdräkt, vet om en mansdräkt helt i skinn som syddes) bokbinderi, silversmide, fjolbyggnad (blev även någon nyckelharpa), tjejbilen (kvinnor fick lära sig mer om bilar och enklare reparationer av dessa) samt solvärmebyggnad.
Många människor kunde inte ett ord engelska, men när deras barn skulle läsa detta i skolan kunde de inte hjälpa till. Då började man i en cirkel om just engelska för att kunna förhöra barnen på deras läxor.
Det är precis vad Oscar Olsson drömde om, folkbildning! Ju mer allmänheten kan och begriper desto bättre för både individen och samhället.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

skogsgurra

#3321 » 22:41:27, 01-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verksamheten hittade nog en bra balans med tiden. Hur ser det ut idag? Har inte varit i marknaden på några decennier.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#3322 » 15:07:38, 03-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kampanjropen på den tiden var ju, Vill du ta dej fram i livet - gå i cirkel!
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

rospigg

#3323 » 19:17:16, 03-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa verktyg följde med i en låda med hylsor och verktyg.
Fyrkanthålet är 1/2" och diametrarna på runda delen med spår är 10,5 och 14 mm på den lilla, och 18 och 21 mm på den större.
Jag tror jag vet vad det är, har vi nån som vet tvärsäkert?
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

jpd

#3324 » 20:04:21, 03-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gissning att den är till för att montera/demontera radiatoranslutning e dyl:
Just den här ser ut att ha insex invändigt, men vet att det finns med två rillor också:
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Stridis2

#3325 » 20:59:29, 03-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med Jpd. 10,5 bör passa i 3/8" anslutning (den är ca 11 mm). Då kan vi gissa att 14 mm passar i 1/2", 18 mm till 3/4" och 21 mm till 1". Just sådant verktyg hade jag haft användning av för två veckor sedan. Kommer att behöva det snart igen. Som vanligt med specialverktyg, inte ofta man behöver dem, men rackarns bra att ha de få gånger de behövs. Gäller bara att komma ihåg både att man har dem och var... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

rospigg

#3326 » 22:06:31, 03-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är beredd att hålla med er fullständigt!
Grejerna i lådan kom från en rörmokare, så det är nog så rätt det kan bli!
Min gissning var densamma (är det lätt att säga nu efteråt..)
För er som vill komplettera verktygsinnehavet kan jag tala om att
spårets bredd på den lilla är 4 mm och diametrala botten-botten är 6,8 mm.
Stora är spårbredd 6,3 och botten-botten 10,8 mm

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Skru'are

#3327 » 23:03:55, 03-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alternativ till rörtångsskaftet.

2 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram

#3328 » 10:28:30, 04-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verktyget tidigare används för att göra resåret när man maskinstickar. Men även att fånga upp maskor som "missats".. Det går säkert använda till ryamattor och sånt också. Men jag har liknande som tillbehör till stickmaskinerna... (som jag ska ta tag i nåt år).

/m

2 personer gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Volvot24

#3329 » 19:42:08, 12-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte ett verktyg, men en variant på remskiva
som jag inte sett tidigare. Lätt att lossa också.


Bild

Bild
.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

InläggDetta inlägg har raderats av Volvot24 den 19:50:38, 12-09-2019.
Anledning: .


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se