Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Fördela tryckluft i Verkstad

169 inlägg • Sida 8 av 12
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Lateralus

#106 » 17:46:26, 06-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Argh! :uupps: Lägg inte upp bilder på fler maskiner som skulle vara bra att ha i verkstaden utan att varna först! Jag har inte plats med mer! :mrgreen:

Ska hålla mig borta ifrån handgängningsverktygen låter det som! Jag känner mig inte helt redo för att bestämma hur jag ska göra i verkstaden och det ligger en bit fram i tiden hur som helst. Vad som är betydligt närmare i tid är att jag måste göra i ordning rördragningen på kompressorn. Det är inget som är speciellt avancerat; ett rör som går ut från tanken ska delas till: tryckautomatik, manometer och två uttag. Vad jag oroar mig över är att det kanske kan bli en del ryckande i slangarna och rören har inte några direkta fästen mer än röret som går ut ur tanken. Håller till exempel kopparrör och klämring för detta?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



magloman

#107 » 18:07:28, 06-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lateralus skrev:Argh! :uupps: Lägg inte upp bilder på fler maskiner som skulle vara bra att ha i verkstaden utan att varna först! Jag har inte plats med mer! :mrgreen:


:skratta3: , känner igen symptomen :mrgreen:

Lateralus skrev:...jag oroar mig över är att det kanske kan bli en del ryckande i slangarna och rören har inte några direkta fästen mer än röret som går ut ur tanken. Håller till exempel kopparrör och klämring för detta?


Man brukar ju köra med stålomspunnen slang där man har ryck o slit. Samma mellan tex kompressorn och den fasta installationen på väggen.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jörgen.ottosson

#108 » 18:09:56, 06-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det på kompressorn du ska koppla!

Du behöver ju inte gänga så mycket då.

Använd det som känns mest bekvämt. Anslutningen för tryckluft ut kan du väl skruva direkt på tanken? ....eller på ett T direkt på tanken för att komma åt att ansluta även det övriga. Då får du ju dragavlastningen på köpet.

( det finns ju även rörgänga på hydraulslang, och nipplar för hydraulik . :grin: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dimorep

#109 » 18:51:18, 06-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med fräscha gängverktyg och ett bra rörskruvstycke så är det absolut inte svårt att gänga vanliga rör, speciellt inte i de dimensioner som används till "vanliga" kompressorer. Och hur många gängningar behövs igentligen göras förhand på ett sådant system, då rören går att få lev med färdiga gänger i båda ändarna. De (få) ändar som behövs gängas efter tillkapning borde gå att göra med JULA-verktyget. Eller så ännu enklare, ta med rören till någon "rörpulare" och köp in gängningen.

System uppbyggda av/med presskopplingar (typ MAPRESS eller B-press) kanske ser proffsigt och bra ut på håll, men vid närmare kontroll så... :???:

*Lätt att det blir vinkelavvikelser vid presställena och vid långa rörlängder syns det tydligt.
*Även med rätt pressutrustning och i bra skick (ska kallibreras efter intervall) så blir ofta ytan lite deformerad / olikformad där det klämts åt.
*Sen detta med o-ringstätning på permanent monterade system, hur bra är det i längden då garanterad livslängd på o-ringarna är mellan 10 och 15 år.
*Krävs heller inte direkt mycket korrosion på ytorna som o-ringarna ska täta emot innan det läcker och då är det bara att börja kapa i systemet.

Men fort går det att bygga med den typen av utrustning = billig installation och visst fungerar det, istalleras massor av system uppbyggda av sådana delar. Gäller bara att vara medveten om dess begränsningar och inte ha allt för höga krav på slutresultatet / livslängden.

Finns dock inget som slår ett riktigt snyggt draget system uppbyggt av "gängade rördelar". Förutom (om det gör riktigt fint) ett helsvetsat med hemmagjorda böjar och stick = äkta hantverk! :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

rospigg

#110 » 19:10:16, 06-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Dimorep, det där med livslängd på O-ringar; Morsan lät sätta in en luft/vatten värmepump, rörmokaren lödde med fosforkopparlod, jag frågade om han inte använde ma-press. -Det finns ingen O-ring som har garanterad livslängd mer än 7 år, det har dom provat vid Forsmark (kärnkraftverket) Han fortsatte: -Vi installerade vattenrör av koppar i ett svinstall, när vi kom andra dagen var rören helt blåa av ångorna från piss & skit, när man löder blir fogen tät, med ma-press är den öppen in till O-ringen, och jag undrar hur länge en ma-press koppling skulle vara tät i svinstallets miljö.
Nu :back_to:

Mvh Rospigg

Edit: Jag mindes fel, max garanterad livslängd är 7 år, inte 2, som jag skrivit tidigare!
Senast redigerad av rospigg 22:41:41, 06-04-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Michael Meier

#111 » 06:20:24, 07-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:) Ett felskriv om dagen förlänger smilbandet och ger starka vadmuskler.

Visst har dom provat, Strax innan fick flera en aha-upplevelse, O-ringar kan inte förvaras i transparenta påsar i sexton år och förväntas ha fullgod livslängd i monterat skick,
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Sparkz

#112 » 14:08:57, 07-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte heller så positiv till presskopplingar. Inte efter att ett DN 40-rör gled isär på jobbet och sprutade hetvatten rakt på en elcentral matad med 125 A...
Och svårt att ändra i efterhand, får man läckage i en t ex krök så blir det skarvmuff - krök - skarvmuff, sex pressningar i stället för två.

Svetsa eller gänga är väl vad man tycker är lättast. I vilket fall, in med unionkopplingar på lämpliga ställen så man kan ta ner systemet i delar och jobba med det på bekväm höjd.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lateralus

#113 » 16:55:44, 07-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att höra att det är någon mer än jag som gillar hantverk och gamla beprövade grejor! :mrgreen:

Jag skulle gärna monterat ett system byggt med gängade rör den dagen jag ska dra tryckluft i verkstaden, men i dagsläget känner jag mig aldeles för okunnig för att tro att jag skulle ro det i land. Någon som vet en bra guide som beskriver vad man behöver och hur man gör? :smile:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#114 » 17:21:29, 07-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lateralus skrev:Kul att höra att det är någon mer än jag som gillar hantverk och gamla beprövade grejor! :mrgreen:

Man ska absolut inte varken blunda eller förkasta nya lösningar, i MÅNGA fall är det bra att utv. går framåt. Gäller bara att sålla bort det som är sämre än befintliga och sen i mån av behov och möjlighet nyttja det som är bra av de.

Någon som vet en bra guide som beskriver vad man behöver och hur man gör? :smile:

Duger inte Maskinisten (och denna tråden) till det..? :mrgreen:

Kan det bli mycket enklare än att bygga med "gängade rördelar" (bortsett från plastslang och "festokopplingar") :?:

Går att köpa nästa överallt, en och samma gängtyp inom varje rördimension, lätt att få tätt och skiljbart om något skulle bli fel. Bara att bestämma sig för dimension/er, mäta och rita upp hur man vill ha systemet, "lista" allt som går åt och sen köpa det hos valfri leverantör.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Lateralus

#115 » 18:02:35, 07-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dimo; Håller med dig helt och hållet om detta, men ibland upplever jag att många nya lösningar kommer ut på marknaden innan dom är riktigt färdiga :screwy:

Det var på sätt och vis det svaret jag ville ha :uupps: ( :mrgreen: ) Det är mycket som känns oklart, vet knappt var jag ska börja. Men jag gör väl ett försök:

Om jag bestämmer mig för att göra ett "varv" runt hela verkstaden, hur får jag ihop detta? Sista "ihopskruvningen" blir omöjlig i min värld :svettas:

Vad kallas rören och delar som jag bör köpa? (är det blåa rör och svarta delar?)

Hur går jag tillväga när jag ska täta med lin och linölja?

Många frågor blir det :help:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#116 » 19:26:36, 07-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Galvade rör med galvade rördelar, unionkoppling där "cirkeln sluts" och sist men inte minst, den eviga vinnaren: lin och linolja (kokt) :thumme:
Med galvat minimerar du risken för rostflagor i rören, dyrare än blåa och gröna rör, men ändå billigt från Rinkaby rör!

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Lateralus

#117 » 19:58:50, 07-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Galvade rör och delar blir det alltså! :thumme: Har kikat lite på Rinkaby rörs hemsida, tycker att det blir försumbart dyrare, dom ska ju förhoppningsvis sitta där i många år!

Så unionkopplingen är alltså mojängen som gör man att man kan gänga i ett "stycke" utan att snurra på det? :idee3:

Lin och kokt linolja ska jag nog kunna ordna fram. Måste låta som en dum fråga, men hur använder man det? :help: Rullar man på lite lin och penslar med linolja eller?

Finns det något skonsamt alternativ till rörtång att använda om man vill skona galvet på rörens utsida?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#118 » 20:24:13, 07-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lin/koktlinolja: gör några "rillor" i toppen på gängan så linet har något att fastna i ( jag brukar använda en "vass" rörtång eller pollygrip och nypa några gånger runt med, men "skolboken" säger rispa med kniv/skruvmejsel) dra ut en tuss av linet så alla fibrer ligger "i ordning" och totten är lämpligt lång för att linda runt röret mer än 5 varv. linda på åt samma håll som du gängar på muffen (högervarv börja längst ut...) ta lite linolja på fingret och stryckpå tills allt lin är blött, och "gänga" någon gång med hander runt så du känner att linet "nyper" på röret. Sen är det bara att montera. och hoppas på det bästa.

rörtång och läderbit om du inte vill skada röret.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dimorep

#119 » 20:36:04, 07-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så väljer man bort linet och kör med flytande gängtätning istället (så kom där in lite modern teknik iallafall)... :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Fredrik_

#120 » 20:45:33, 07-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den 'dyra' är ju inte så noga med åtdragningen... :thumme:
..men nackdelen är nog att det inte funkar att efterjustera som det ska gå med lin..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron