Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Fördela tryckluft i Verkstad

169 inlägg • Sida 3 av 12
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

nisse (trådstartaren)

#31 » 19:48:19, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Dimorep,

jap, jag läste inlägget och letade fram grejerna på nätet. Fina grejer, precis som Transair, men jag tror båda två är lite utanför min budget. Sedan så måste jag ju också hitta någon häromkring som har pressverktyget. Det är ju trots allt en hobbyverkstad som inte är prio 1 för regeringen :???:

Lite fler länkar:

http://store.norgren.com/SE/sv-SE/Default.aspx

Transair priser:

http://www.gardinpersson.se/#&&/wEXAQUI ... bcnLMIJMjj

Mapress (utan priser):

http://www.geberit.se/geberit/inet/se/w ... ors-mapr-1

Mapress (med några priser):

http://www.dinvvsbutik.se/pressror-dela ... 22808.html

Ska fundera lite till och kolla vad som finns kvar i kopparrör/vinklar/T. Lite kalt här just nu för att räkna i kallförrådet.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)



Håkan.E

#32 » 21:07:36, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopparrör och klämringskopplingar, det blir lite dyrare än elfözinkat men du slipper pressmaskin. Det räcker med två skiftnycklar och en tub unipak (för att smörja muter och kona).

Kollade lite snabbt på priserna och rinkaby var lite billigare än vvs-butiken
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

63an

#33 » 21:17:38, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är 6x6m= 24m rör3/4" hur mycket pengar är det? Ett antal förskuvningar från Feltema, luftkopplingar några, troligen under 4 000 så kan du själv sätta upp hela rasket, det handlar inte om nån färd till månen!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

nisse (trådstartaren)

#34 » 21:54:29, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lugn nu, för det första har vi kanske olika åsikter om vad som är mycket och vad inte. Jag tycker att 4000 är rätt mycket för lite tryckluft. Det gäller ju inte bara att renovera verkstan med mitt lön.

Biltema är inget alternativ, eftersom det är 2,5 timmer enkelresa dit.

Sedan så är det -32 just nu och kanske -10 i verkstan, så jag kommer inte att springa ut ikväll och börja med tryckluften. När det är så här myggfritt kan man i lugn och ro kolla vad som finns på marknaden, samla ideer och väljer det som man tycker är bra sedan. :thumme: (desutom så har jag ingen stor kompressor än :mrgreen: )

Att jag meddela mina tankegånger här är inte för att bevisa att jag har tummen mitt på handen (vilket jag har inte) men för att andra efter mig behöver inte plöja genom hela www för att hitta rätt information.

Skulle jag välja koppar, då kan jag nog lö ihop alla raka bitar och knyta ihop dem 4 bitar med 90 graders klämringskopplingar.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Karl Andersson

#35 » 22:20:01, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag skulle satsa några kronor på att bygga ett seriöst rörsystem, det verkar som att du vet hur du vill ha det och kommer att använda grejorna. På vår firma drar vi nästan alltid Airnet när vi ska komplettera eller nyinstallera luftledningssystem. Rimliga priser på delar och grymt bra kvalitet. Är klart mer robust än Legris. Airnet tillverkas av Atlas Copco enbart för ändamålet luftdistribution. varken svetsning eller pressning krävs. Du kan läsa mer om Airnet på www.atlascopco.se, där ligger även lite bilder.
Vad gäller dimensionering så räcker det helt klart med 25 mm rör.
Hör av dig om du behöver hjälp med något!
Karl Andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:24, 15-08-2009
Ort: Östergötland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 350, Fordson Power Major, Fordson Diesel Major,
MF 6255,Atlas Copco VT 5, Weimar/Hydrema R700

dimorep

#36 » 22:35:27, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

A-C är ju kända för att vara allt utom just billiga med sina varor...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

63an

#37 » 22:38:46, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är lungnt, men dimesionerna som nämns här verkar vara för väldigt luftflöde, det är väl ändå slangkopplingar o kopplingar överhuvudtaget som avgör flödet?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Robban_C

#38 » 22:47:38, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopparrör kan mjuklödas utan öppen låga med en sån här:
http://www.antexpipemaster.com/
Jag köpte en på Clas Ohlson men jag hittar dom inte där nu. Dom kanske inte säljer dom längre?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Lars B

#39 » 23:04:33, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Kopparrör kan mjuklödas utan öppen låga med en sån här:
http://www.antexpipemaster.com/
Jag köpte en på Clas Ohlson men jag hittar dom inte där nu. Dom kanske inte säljer dom längre?


Finns i deras katalog för 2009-2010 Pipemaster för 1295:- men hittas inte på nätet... :klia:

Men för att återgå till vad som efterfrågas nämligen inte en flådig raketanläggning även om det är kul när allt är fin gjort... När jag bläddrade i Clas O katalogen nu så ser man ju att med PEM-slang och deras plastkopplingar så bygger man ju ledigt hela anläggningen för 7-800:- och klamrar man den med lite eftertanke så bör man kunna fixa även detta med kondens mm... Å även om man säkert får jobba lite med alla kopplingar för att få det tätt så är det ju gjort för 10-bar så det bör ju funka bra. Dessutom så är ju dessa slangar så styva att man nog mest riskerar att få byta kallingar om något ger upp i den anläggningen :mrgreen:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

nisse (trådstartaren)

#40 » 23:10:11, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Kopparrör kan mjuklödas utan öppen låga med en sån här:
http://www.antexpipemaster.com/
Jag köpte en på Clas Ohlson men jag hittar dom inte där nu. Dom kanske inte säljer dom längre?


Funkade den för dig? Jag har köpt den gula versionen som dem hade och den är nog ingen vidare om det är inte 12mm rör. Den har legat och skräpat i 3-4 år nu. 22mm funkar inte alls med den. Jag brukar köra med en sån där liten gasolbrännare med gasolkartusch.

De är lungnt, men dimesionerna som nämns här verkar vara för väldigt luftflöde, det är väl ändå slangkopplingar o kopplingar överhuvudtaget som avgör flödet?


:thumme: Jag var ju lite osäker på dimension. Därav startade jag tråden. Marcus_borås kör på 12mm slang utan problem, så det räcker nog till min hobbyverksamhet. Och blästern flyttas närmast kompressorn helt enkelt. Imorn ska jag till Swedol ändå, och då kan jag tafsa lite på grejerna. Flödet avgörs av strypningen och längden av strypningen. Men visst, 28mm är nog lite överkurs för det som jag kommer att köra. Desutom så är det bara jag som ska använda grejerna, så någon samtidig körning av olika uttag blir det knappast.

Airnet ligger nog utanför min budget.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

dimorep

#41 » 23:16:51, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hänt mer än en gång att de vanliga klämkopplingarna släppt från PEM-slang då det varit riktigt kallt, även om trycket varit lägre än max rek.!
Väldigt stor måttdifferens på sådan slang vid temp.skillnad. Om slangen är sträkt vid sommarvärme så är den säkert ursliten från kopplingarna vid 30 minus...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Lars B

#42 » 23:25:46, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men nog vill du väl ändå kunna köra en muttermaskin el. liknande utan att tappa kraft? Har testat skillnaden i ork med bara skillnaden på olika slangar och kopplingar och kan inte rekommendera så litet som 12mm för matningen runt de 24 meter det gäller utan där bör du välja något grövre! Kolla in mitt förslag på PEM-slang, billigast och funkar som matning, sedan kan du köra 12mm på slangen ute på golvet! :thummar:
Finns säker de som kan räkna på sådant här men 12mm tror jag är att skjuta sig i foten en smula... Du får naturligtvis trycket men inte luftvolymen du behöver oavsett om du får tag på en bamsekompressor!

Bild Tillägg efter 5 minut(er):

dimorep skrev:Har hänt mer än en gång att de vanliga klämkopplingarna släppt från PEM-slang då det varit riktigt kallt, även om trycket varit lägre än max rek.!
Väldigt stor måttdifferens på sådan slang vid temp.skillnad. Om slangen är sträkt vid sommarvärme så är den säkert ursliten från kopplingarna vid 30 minus...



Dimorep: :klia: Tur alla erfarenheter finns här! Men om man monterar med detta i tanke bör det ju fungera... Dvs inte klamra i hörnen på det hela...
Uppskattar mer och mer mitt 2"-system i stål designat och driftsatt -61 och fortfarande perfekt tätt och uttagen oftast på en armlängds avstånd och avstängning på alla uttag! Helt gjort enligt rekommendationerna tidigare i tråden med svanhalsar och allt! :thummar:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Robban_C

#43 » 23:53:43, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:
Robban_C skrev:Kopparrör kan mjuklödas utan öppen låga med en sån här:
http://www.antexpipemaster.com/
Jag köpte en på Clas Ohlson men jag hittar dom inte där nu. Dom kanske inte säljer dom längre?


Funkade den för dig? Jag har köpt den gula versionen som dem hade och den är nog ingen vidare om det är inte 12mm rör. Den har legat och skräpat i 3-4 år nu. 22mm funkar inte alls med den. ...

Min har också legat och skräpat. Inköpt tillsammans med en massa kopparrör i samband planer för byte av alla gamla rostiga rör i kåken för några år sen. Men sen kom det lite annat emellan. Och lite mer emellan. och sen lite annat emellan. Och ....
:mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nisse (trådstartaren)

#44 » 00:04:41, 30-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror den som dem säljer nu kan funka bättre. Den är lite kraftigare. Du har kanske rätt modell redan. Hör av dig, om du behöver en till för att få upp värmen :mrgreen:
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Robban_C

#45 » 00:14:19, 30-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med det här behövs ju allt man kan hitta på för att få upp värmen! :mrgreen:

Vi pratar mer per pm om den där. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se