Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSkyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Hetvattentvätt tänder inte. (KEW 38A2VA)

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skyddskläder/arbetskläder, skyddsutrustning, personlig hygien, lokalvård och maskinrengöring här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 22:06:43, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla kluriga!
Jag har en hetvattentvätt, en KEW 38A2VA. Nuförtiden så vill inte pannan tända. Utan någon felsökning så bytte jag dieselfiltret, men det hjälpte inte. Då började jag tänka och kolla lite. Diesel sprutas fram med en fin dimma inne i pannan, men jag ser ingen gnista mellan trådarna där det bör vara tändgnista inne i pannan. Jag har ström fram till kabeln som går in i transformatorn. Finns det mer felsökning jag kan göra (bortsett från att stoppa fingrarna i kontakterna från trafons utgång...)? Bör jag försöka skaffa en ny trafo? Någon som vet var jag hittar en sådan? Bild på trafons märkplåt här nedan:

Bild

Alla förslag och goda råd mottages tacksamt. :smile:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Turbodiesel

#2 » 22:33:32, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla att tändkablarna inte är skadade, att inte elektrodernas isolatorer är för skitiga, samt att elektrodavståndet är runt 3-4mm, transformatorfel är ovanligt (på de här gamla), men kan såklart inträffa.

Gamla tvättar brukar ha konstant gnista (ingen flamvakt), det gör att 'vanliga' tändtrafos från villabrännare inte brukar fungera någon längre stund, så du bör skaffa en likadan som sitter.


Jag har två styck som saknar H:et i beteckningen, men som är från okänd Kew modell. Om du inte hittar någon i närområdet..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stridis2 (trådstartaren)

#3 » 23:17:26, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabbt svar, jag tackar och bockar. :buga: Jag blev så glad att jag sprang ut i blå hallen (som egentligen borde heta "Svarta hallen" så här dags på dygnet) för att kolla. Ficklampa i munnen så klarar man mycket. :-) Kablar och isolatorer kontrollerades en gång till, bara för att vara på den säkra sidan, men hittade inga fel. Däremot var det 5 mm elektrodavstånd. Jag bockade in dem så det blev 3,5 mm. Drog ut vatten och ström. Om jag förstår saken rätt så är det konstant ström på trafon så fort man startar pumpmotorn, och då borde det vara konstant ljusbåge över elektroderna också? Det var det tyvärr inte. Startade även hetvattendelen. Då sprutade det ut en fin dieseldimma, men fortfarande ingen tändning.
Kan man ansluta ett vanligt tändstift på kablarna från trafon, bara för att utesluta något fel på brännarenheten med dess elektroder?
Jag får kanske bita i det tjuriga äpplet och ringa lokala Alto-huset. :sad:
Turbodiesel: vad vill du ha för en av dina trafos?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Turbodiesel

#4 » 23:35:05, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan testa med valfri metod med kablarna lösa, men kör helst inte trafon med för långt elektrodavstånd. Kan bli internt överslag om lacken är dålig (kanske det som hänt) å andra sidan åldras alla prylar..

Min trafo kostar väl ett par hundra, eller nå´t i den stilen, men du bör kunna hitta en lokalt tycker jag, om inte din verkstad slänger ALLA gamla prylar direkt.

Tänk på att den måste vara för 380/400V på primärsidan
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stridis2 (trådstartaren)

#5 » 00:16:11, 15-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, tack för hjälpen! :buga: Jag ska ringa lokala Alto-huset i morgon, men jag är rädd att de är mycket dyra... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#6 » 00:56:38, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om jag har berättat historien om min hetvattentvätt innan, så jag gör en liten sammanfattning här.

Jag tyckte det verkade riktigt praktiskt med en hetvattentvätt, men i princip alla på Blocket låg runt 10.000 och uppåt. Efter ett bra tag hittade jag en annons med diverse konstigheter. En textrad som löd: "Hetvattentvätt, defekt. Pris: Bud." samt en bild som sa mig att det var en KEW 38A2VA. Det trevligaste var att tvätten fanns tre mil hemifrån. Ringde säljaren som sa att annan kund var på väg. Jag ringde upp igen några timmar senare och då hade den andra kunden inte dykt upp så jag fick komma och titta på maskinen. Lastade in ungarna i 245:an och körde dit. Säljaren berättade att han arbetat på ett företag som sysslade med golvslipning (av betonggolv) och sanering. Tvätten hade använts i saneringsdelen men slutat fungera. Servicetekniker hade sagt att den var för dyr att reparera så man köpte en ny tvätt och flyttade över slangpaketet till denna. Efter detta kursade hela företaget. Säljaren köpte upp hela företaget och tänkte driva vidare golvslipningen i egen regi. Nya tvätten med slangarna var reda såld, och mer visste inte säljaren.
Jag satte i sladden i vägguttaget. Tvätten var stendöd! Tog av kåpan och konstaterade att motorn var av rostritt stål och vattenkyld! :uupps: Såg mycket o-billig ut. :vissla: Motorn och pumpen gick i alla fall runt, så efter en massa dividerande slutade det med att jag köpte tvätten för 700 kr. :mrgreen:

Det var på yttersta nåder vi fick in tvätten i 245:an. Fick skruva av handtag och ett hjul för den skulle gå in, men hem skulle den, även om jag hade behövt lämna ungarna där! :mrgreen:

Väl hemma var maskinen lika stendöd, så det var inte så enkelt som att det var fel på säljarens eluttag. :sad:
Skruvade av locket på elboxen, men något uppenbart fel såg jag inte. Tryckte på kontaktorn som styr motorn. Då bara morrade det i motorn. Den gick bara på två faser. Attans, bränd motor, då blir det här mycket dyrt. :sad: Men sedan hann hjärnan ifatt händerna så jag mätte spänningen in till tvätten. En fas var död. Det visade sig att det satt fasväxlarhandske på maskinen. Man hade gjort kablarna lite för korta i hansken, så var gång man växlade över så drog man i två av trådarna. Till slut hade en av dessa gått av, och det föll sig så att det var den fasen som matade transformatorn till styrspänning. :mrgreen:
Efter att ha kortat anslutningskabeln några cm så fungerade tvätten! :hurra:

Jag hade slang (som bara klarade av max 60 grader) samt lans och ett nytt handtag hemma, men jag beställde en ny hetvattentvättslang via Swedol.

På tvätten finns det en tank och pump för medel mot hårt vatten. Tanken är trasig och jag har inte provat pumpen, men eftersom jag har ganska mjukt vatten så har jag inte gjort mig något större besvär med detta.
Fasvakten som varnar om maskinen är felfasad fungerar inte heller, men resten var i drift i detta läge, och det räckte för mig.

Nu var tvättlyckan stor, i alla fall ett tag... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#7 » 11:49:11, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvätten användes när tid och behov fanns, men jag tror inte den hade gått mer än tio timmar på ett till två år när tvättslangen smällde precis vid spolhandtaget. Tog med slangen in till Swedol. Slangkillen där sa att det var ungefär den livslängd man kunde räkan på de slangarna. Det var inte timmarna den var använd utan åldern på slangen. :uupps: :huh: Men han var hygglig och tryckte dit en ny anslutning utan kostnad, och, peppar, peppar, så har slangen hållit sedan dess.

Sedan lade tändtransformatorn av, det som föranledde den här tråden. Original kostade över 2.000 kr, plus att de beställde fel transformator. :huh: Men tack vare en snäll Turbodiesel så fick jag tag på en begagnad som jag hämtade för nästan exakt tre år sedan (tack igen!).

Nya trafon hade en helt annan kapsling så den passade inte rakt av, men med hjälp av en egentillverkad rostfri hållare löste man det problemet och kunde utnyttja original fästhål.
Bild

Ny tvättlycka ett tag, fram till att transformatorn till styrspänningen gick itu. Jag hade varit iväg och lyft en massa cement till ett husbygge med teleskoplastaren, så denna var täckt med cementdamm. Måste tvätta klart. Satte ungarna att trycka ner kontaktorn med en skruvmejsel. Inte helt optimalt, men det gick. :vissla:

Det var denna trafo Altohuset felaktigt hade beställt förra gången, men jag visste de ville ha över 2000 för denna också, så det var inget alternativ. Kunde inte hitta någon 400 - 24 volts transformator hemma i gömmorna (tvätten har ingen framdragen nolla) men en 230 - 24 volts fanns. Gjorde värsta fulkopplingen, var tvungen att köra utan lock på elboxen, samt separat enfaskabel, för att kunna använda tvätten, men det gick. I alla fall ett tag. Sedan blev det överslag i kontaktorn. :sad:
Skaffade en ny kontaktor och trodde i min enfald att det gamla motorskyddet skulle passa. Vad fel man kan ha! Den gamla kontaktorns anslutningspunkter låg högre upp än den nyas, så motorskyddet kom så långt ner att man inte kunde få fast kontaktorn på DIN-skenan. Denna var svetsad i botten av ellådan, så att höja skenan var ganska meckigt.

För två månader sedan beställde jag lite leksaker från polska TME, bland annat nytt motorskydd och en transformator (för det facila priset av 123 SEK :mrgreen: ).
Givetvis passade inte nya transformatorns fästpunkter till den gamlas, men det var bara att borra två nya hål. Tätade dessa med silikon. Hoppas och tror att detta inte kommer att orsaka några problem.
Har bara provat att tvätten startade utan vatten anslutet, men den verkar fungera. :hurra: Återstår att dra över en krympslang över en kabelskada på tändtransformatorns ena högspänningskabel, skruva fast locket över tändelektrodernas anslutning samt locket på elboxen.
Men som det ser ut nu så är problemen med tvätten lösta (för den här gången i alla fall... :vissla: )
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Göran Ekman

#8 » 12:59:53, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det blir som så att elmotorn som är integrerad med pumpen skulle krångla kan det vara som så att pumpen kan passa från en kallvatten tvätt som heter 38A2KL dessa såldes av lantmännen och Alfa Laval för ca 30 år sedan såldes mängder av dessa , om du råkar snubbla på en sådan till rätt pris är det bara och slå till.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

soren.strandberg

#9 » 21:20:18, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försöker hjälpa en kompis med en hetvattentvätt KEW 38A 2VA. Brännaren startar inte och dioderna för utgående temperatur på vattnet visar full värme (alla dioder är tända.
Ibland startar brännaren och då fungerar dioderna normalt. Kan man mäta temperaturgivaren och vad ska i så fall ohm-värdet på denna vara? Finns det något annat att kolla.
Mvh Sören
soren.strandberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:33:53, 23-11-2006
Ort: Grundsunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2 (trådstartaren)

#10 » 23:12:37, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Sören, och välkommen hit!
Jag laddade upp bruksen hit, finns lite tips i den, samt funktionsförklaringar. Kan vara bra att läsa. Har du elschemat? Annars får jag scanna det till dig.
Alla LED tända var någon form av felmeddelande, kommer tyvärr inte ihåg för vad. Men börja med felsökningen som är beskriven i inlägg 1 och 2.
Går motorn på rätt håll?
Har du spänning fram till högspänningstransformatorn (försök inte mäta spänningen på sekundärsidan, du kommer med stor sannolikhet att förstöra mätinstrumentet!)
När detta är kontrollerat så lyft upp locket på brännaren. Maskinen skall var avstängd när du gör detta. Lägg locket så elektroderna inte kan röra vid någonting, samt så eventuell diesel inte träffar något känsligt. Tänk på att om maskinen tänder så får du en kraftig eldslåga, se till att denna inte kan skada något eller någon.
När locket är av och i säker position så starta maskinen. Fungerar högspänningstrafon så ska du få gnista hela tiden maskinen är igång. Kontrollera elektroderna som Turbodiesel beskrev ovan.
Om du har temperaturvredet uppskruvat och börjar spruta vatten så ska det komma en oljedimma. Tänder inte maskinen efter en kort stund (kanske fem sekunder) så stannar hela maskinen.

Så här långt i felsökningen ger en indikation på var du ska fortsätta, tändning, bränsle eller styrelektronik.

Allt ovan är skrivet fritt ur minnet så ha överseende om något inte stämmer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

clun

#11 » 23:33:25, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När alla dioderna är tända på min så är det slut på diesel i tanken.
Jag har iof efterföljaren 50C3VA men det bör vara samma indikering.
/Claes
clun
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:19, 23-11-2013
Ort: Borås kommun

soren.strandberg

#12 » 16:11:08, 09-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Tack för välkomnandet, bruksanvisningen och era snabba svar. Kompisen kollade bränslenivån och det var 3 cm. Därefter fyllde han på mer bränsle och dioderna släcktes delvis.
Nu startade brännaren och allt var OK. Kompisen är glad liksom jag, er analys var helt rätt. :grin: :grin:
Sören

1 person gillar det här inlägget.
soren.strandberg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:33:53, 23-11-2006
Ort: Grundsunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

bl1958

#13 » 14:14:14, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har samma typ av tvätt där transformatorn till tändningen gett upp. Någon som har tips vart jag kan hitta en "ny" transformator, eller tips på del som kan användas istället. Har kollat med Nilfiskverkstad och ny finns att beställa men känns inte realistiskt att lägga den summan på en 23 år gammal maskin :)


Mvh. Christoffer
bl1958
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:55, 18-05-2019
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hainzl 200 LSE

torbjorn_forsman

#14 » 17:15:44, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det finns plats, så går det att använda tändtransformatorn från praktiskt taget vilken gammal villaoljebrännare som helst. Se bara upp med att många av dem bara är specade för korttidsdrift (30 sekunder åt gången eller något sånt), men åtminstone vissa hetvattentvättar har tändtransformatorn igång oavbrutet då brännaren går.

Jag har ett långtidsprojekt på gång att ersätta en kompakt "elektronisk" tändtransformator i en lite modernare KEW-tvätt, har planerat att använda en dubbeltändspole med inbyggd tändmodul från godtycklig 90-talsbil och generera triggpulser till den med en 555:a , och ordna lämplig 12 V-nätdel för att mata det hela.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bl1958

#15 » 09:16:49, 16-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för svaret! Jag får klura lite på alternativet med tändspole :)


Mvh. Christoffer
bl1958
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:55, 18-05-2019
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hainzl 200 LSE


Återgå till Skyddskläder/skyddsutrustning/rengöring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se