Eftersom borrslipar kom på tapeten i några andra trådar så tänkte jag att det kunde vara bra att visa hur en billighetsborrslipsjigg fungerar, kallas förövvrigt kinaskitsborrslip i folkmun. Vet av erfarenhet att många använder dessa grejer fel och får dåliga resultat därav, men tydligen så finns det även bättre och sämre kvalitet på de här grejerna också då vissa vet hur handhavandet ska gå till men trots detta inte får bra resultat.
Hur som helst så har jag säkert haft min slip i minst 25 år och den har funkat väldigt bra. Det enda som jag fått bytt är styrplåten för borrarna längst fram, dom har jag för övrigt tillverkat av bågfilsblad samt gjort nya rullar (muttrar) dom man justerar borren med, original var av plast och dom gav upp efter ca 20 års användning.
Här ser vi lillkinaslipen som jag tror att haft lika länge som slipjiggen, har för mig att jag köpte smärgeln för att just använda den till slipjiggen.
Kinasmärgeln funkar ypperligt till denna borrslip, lämplig storlek. För övrigt så går det nästan inte att använda dom till något annat då det är så liten inbyggd rörelseenergi inbyggd, ska vara att slipa smågrejer på då.
Själva borrslipen, den här modellen ska man alltså använda på sidan av slipskivan som för övrigt är regelvidrigt har jag hört. Men jag tror inte att detta medför någon större fara då borrslipningen inte medför ett hårt tryck på skivsidan som vanlig smärgling kan göra. En bandslip skulle nog också funka bra kan jag tänka.
Som ni ser så har jag slipat till skivan då det till slut blir spår efter slipningen och då blir alla vinklar fel, noga alltså att skivan är hundra "rak".
Slipskivan har för det andra börjat gjort sitt och ska bytas när det blir dags för nästa avrivning.
Här ser vi nederdelen. som ni ser är det en skruvad plåt som ger ett tryck mot axeln/tappen, detta är alltså själva fjädern som överdelen vilar emot. Fjäderplåtens funktion är alltså att se till att överdelen ska kunna fjädra bakåt när man vridit borren för att slipa andra skäret.
Skadar inte att smörja axeln emellanåt.
Styrplåten/styrningen av borren, denna har jag gjort av ett gammalt bågfilsblad. Spetsen på plåten som för övrigt är avgörande för att slipningen ska bli bra har en tendens att skadas med tiden.
Inställningen av graderna på borrskäret, 59 grader eller 118 som det oftast kallas funkar bra till det mesta och ska sanningen fram så är det ett helsicke att att få de andra inställningarna att funka på slipen tycker jag, tror att dom andra inställningarna mest är för syns skull. Endera blir det alldeles för flat vinkel och för stor tväregg tror jag att det heter eller så tar styrplåten i skivan, hur som helst så funkar den här inställningen bäst och är den vanligaste vinkeln för "vanligt" folk.
Det är noga för resultatet att styrplåten eller spetsen på denna är så närma skivan som möjligt, kanske en par milli ifrån max, har man längre ifrån vill tväreggen eller mittendelen av borren bli för stor. samtidigt får man akta sig så man inte törnar med styrplåten mot skivan, då är det oftast kört att få ett bra resultat. Inställningen bör göras med smärgeln avslagen, nog för att det är frestande att daska i bakkant på nederdelen med hammarn men misslyckas man så brukar det vara slutslipat tills man fixat till en ny styrning.
Här är skruven/bulten som man justerar avståndet mellan slipskivan och styrningen med, ju större borr ju längre avstånd, detta ger sig själv då man måste höja eller sänka styrningen beroende på borrstorlek. Man behöver inte ändra detta för alla borrstorlekar men när borren vill börja rida på styrningen eller inte vill lägga sig emot är det dags att ändra.
Överhuvudtaget är det idé att sortera upp borrarna efter storlek om man har samlat på sig en hoper med slöingar så man inte behöver ändra inställningarna så ofta.
Här har vi grundinställningen beroende på borrlängd.
Detta är ratten man justerar allt eftersom man slipar ned ena eggen på borren, man låser inställningen med den andra ratten, slipar och släpper låsning, justerar ytterligare, låser och slipar. När man är nöjd med första eggen låser man denna inställning med låsratten för gott och vrider på borren ett halvt varv. Det är nu fjädringen som jag nämnde tidigare kommer in i bilden, nu kommer slipskivan att ta väldigt hårt så det gäller att man kör försiktigt, svingar liksom lite i taget tills man slipat ned hela eggens längd. Fjädringen ser alltså till att inte borren ska nypa, att det inte ska ta för mycket helt enkelt, då det börjar gå någorlunda lätt kan man svinga hela längden.
Det är bla detta som folk har svårt att förstå, att man först slipar en egg färdigt, låser med låsratten och kör andra eggen tills slipningen är klar.
Givetvis måste allt gå med lämpor, är det totalt fel vinkel på borren eller att borren gått av måste man ju ta lite i taget på var sida tills man närmar sig, först då börjar man alltså med den "rätta" slipningen.
Låsratt.
Här har vi fastlåsningen/fixeringen av borren, denna grej håller alltså ned borren mot botten av jiggen och för att komma rätt vrider man borren rätt med en hand tills man känner och ser att styrningen ligger rätt, därefter skruvar man åt hållaren, obs samtidigt som man fixerat borren med den andra handen. Slarvar man med detta och bara skruvar utan att hålla borren vrider/snurrar oftast borren något och då har man ofrånkomligt fel vinklar när man är klar.
OBS Det är viktigt att man släpper på denna fixering när man justerar fram borren, gör man inte detta blir styrplåten skadad och böjs framåt, i bästa fall klarar man detta med att knacka den rak igen i sämsta så tar den i skivan och blir förstörd. För det andra kan det även bli fel vinklar på borren om man matar fram utan att släppa fixeringen då borren väldigt lätt hamnar fel.
Börjar att bli dags för slipning kanske.
Styrningen/mothållet, som ni ser ska detta ligga så nära borrspetsen som möjligt. Den här borren är precis på gränsen för stor utan att höja styrningen, samtidigt är det bra att hålla styrningen så låg som möjligt då tväreggen har en tendens att bli för stor om styrningen är för högt ställd.
Detta är alltså ett avvägande, med vana ser man detta innan man börjat slipa.
Alltså, strax innanför skäret på borren.
Då slipar vi.
Och så har vi då resultatet, en kanonvass borr.
Har ofta hört att släppningsvinkeln blir fel med denna slipjigg, folk säger att det inte går att borra på grund av detta. Jag tror faktiskt att det i grund och botten det i stället handlar om handhavandefel då jag aldrig haft det minsta problem med min slipning av borrarna. Jag har även slipat bra många borrar åt andra människor och samtliga har sagt att det är som att borra i smör ungefär. Och jag måste nog tro på att det är sant då dom kommit åter för att få sina borrar slipade.
Men det är alltså viktigt att skivan inte är sliten, att mothållet sitter som det ska, att borren är rätt fastsatt i jiggen samt att man inte minst förstår hur borrslipen är tänkt att fungera.
För övrigt slipar jag mina större borrar för hand men jag har planer på att bygga mig en jigg för dom också, för hur det än är så blir ju precisionen
bättre om borrarna är maskinslipade.
Här är en film om kinaskitborrslipen, vid 21:40 börjar det:
https://www.youtube.com/watch?v=BQuFlmIPw3A
Men jag ser att snubben inte kommit på allt för att få till en smidig slipning men det var ju hans första försök så det gick ju ganska bra ändå.
Kom på lite till:
Jag är helt medveten om att det inte blir några speciella släppningar på borrarna med denna borrslip men som alternativ till att stå och nöta för hand så väljer jag detta alla dagar i veckan, slipar för hand gör jag jag mest när jag är ute på jobb eller som jag nämnde de större borrarna. Så länge det nästintill skär som i smör så skiter jag i släppvinklar och grejer, jag tycker huvudsaken är att borrarna borrar utan ansträngning, att det blir lika långa spiraler när man borrar samt att det framför allt blir runda hål med rätt mått.
Skämt åtsidan så ser jag oftast att folk kör med för höga varvtal och utan kylning/smörjning och sen tycker att det var några j*vla skitborrar.
PÅ tal om skitborrar så ska man akta sig för såna här titanbelagda billighetsborrar, dom kan vara "ganska" bra ett tag men när dom väl blivit slö är dom nästan inte lönt att slipa. Har slipat sådana som det inte gått att borra ett enda hål med efteråt, tror att det nästintill är ohärdat stål i en del fabrikat. Så köp inte sånt skit, lägg på några kronor så har ni borrar som går att slipa så dom blir som nya igen.
Tittar faktiskt efter en "riktig" borrslip men dom som finns brukar betinga ett för högt pris gentemot mitt behov. Så jag får väl fortsätta med min kinaskitsborrslip ett tag till trots att jag vet att det finns folk som vrider sig i vånda på grund av vetskapen att det finns folk som lyckats få kinaskiten att fungera, inte bara sådär okej utan till och med jäkligt bra.
Loke