Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Borrslip slipjigg, utförligare genomgång

78 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Loke (trådstartaren)

#61 » 00:28:25, 26-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

danne mähl skrev:För den som inte vill betala för någon specialslip eller gigg

Hand slipning av borr
https://www.youtube.com/watch?v=y0SQkzScQk0



Ett annat sätt, från 16:45
https://www.youtube.com/watch?v=_aSUdGvMByk


En mer utförlig genomgång:
https://www.youtube.com/watch?v=-wXBbbDVksk


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



Loke (trådstartaren)

#62 » 00:56:31, 26-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparkz skrev:Jag har väntat på att Tubalcains video om borrslipning ska komma upp här, men jag får väl lägga upp den själv. Gå till 4:50 för att se hur han använder jiggen. :lmao:

Edit: Länken, Sparkz, länken...
https://www.youtube.com/watch?v=cqn2VPGYA9c


Är det detta du har tagit efter så förstår jag att att vinklarna blivit fel på jiggen. :mrgreen: :lmao:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke (trådstartaren)

#63 » 23:47:56, 05-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu kommit på varför vissa kinaskitsborrslipar inte funkar.

Jag har ju ojat mig över att min kinaslipsborrskit varit sliten, spåret eller vinkeln som man lägger ned borrarna i har blivit nött så att borrarna inte ligger exakt, man har fått greja lite för att dom ska ligga rätt, 25 års inskjutning av borrar har gjort sitt till på aluminiumen. Hur som helst så fixade sig detta med lite filning av sidorna i spåret men jag har liksom inte varit riktigt nöjd då vetskapen om att slipen efter varje omfixning kommer att bli mer och mer utanför originalet.

Så jag bestämde mig för att chansa på att köpa en till då jag befarar att det blir svårare och svårare att få tag i en liknande modell som jag har.
Hittade en säljare från England på Ebay som hade kinaskitsslipar som såg ut som min. Affären gick klanderfritt, slipen kom efter några dagar och den såg i stort sett ut som min, lite mindre material på något ställe men inget som äventyrar funktionen, nöjd så långt alltså.

Glad i hågen monterade jag nyslipen vid smärgeln men direkt ser jag att det är något som inte stämmer, slipen hade liksom lite för stor vinkel.
Slipen var inställd på 59 grader men trots det så blev det helt fel vinkel på borren, precis som sparks visade tidigare i tråden. Ändrade till 68 och då blev det bättre men inte bra, jämförde med min gamla och helt klart är det något som är felgjort på nyslipen.

Plockade isär skiten och började att jämföra delarna med min gamla men allt så ut att stämma tills jag kollade själva foten (den man skruvar fast i bordet) Det visade sig att det är vinkeln på hålet för axeln som är fel, tog några bilder för att visa vad jag kommit fram till.


Bild
Här ser man "felet" att vinkeln är fel, nyslipen närmast kameran, bägge sliparna inställd på 59 grader.


Bild
Lägger jag tex en svetstråd under foten till nyslipen blir det samma vinkel på bägge sliparna.


Bild
Jag mäter med vinkelmätaren på det här sättet på båda fötterna.


Bild
Gamla foten (den som är rätt) hamnar på 99,5 grader


Bild
Den nya på 95,2 grader, så här det alltså är felgjort.


Jag använder nu den gamla foten till nya kinaskitsborrslipen och allt funkar som det ska. Ska ta och modifera nyfoten så att den blir okej den också bara för att liksom, man blir irriterad på att grejer man köper inte är justa men här har vi ju i alla fall en förklaring till att de nya kinskitsborrsliparna inte fungerar som dom ska. Hade jag inte haft min gamla så hade jag nog kastat den nya i skrotbingen och aldrig mer tittat åt skiten igen, jag förstår mrpete 4:50 in i den här filmen: https://www.youtube.com/watch?v=cqn2VPGYA9c


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

mrHans

#64 » 17:48:45, 24-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke. Den "vänstergiggen" du visar bild på tillhör en Malte Månsson M25 ventilslipmaskin som man även får med den jiggen du visar i bild. Jag har en sådan men saknar den utstickande låsratten till min. Jag köper gärna hela giggen av dig eftersom det är lite besvärligt att hålla den i våg utan denna utstickande grej som vilar mot kanten av kylmedelsuppsamlaren. Om du har kvar den och vill sälja så kontakta mig på < hans@doolar.se >
mrHans
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:58:49, 19-08-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Loke (trådstartaren)

#65 » 20:52:05, 24-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mrHans skrev:Loke. Den "vänstergiggen" du visar bild på tillhör en Malte..... Om du har kvar den och vill sälja så kontakta mig på < hans@doolar.se >

Har ju inte installerat E-posten i den här datorn så du får nöja dig med svaret här: Tyvärr så kan jag inte sälja dessa grejer då jag fått dom av en polare som jag har för mig har en sådan ventilslip stående i nåt hörn, han vet tydligen inte själv att "vänstergiggen" hör till denna så jag måste nog lämna tillbaks grejerna. Så tyvärr, hade det varit mina grejer så hade den varit borta för länge sen då jag fått flera förfrågningar om den är till salu.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Sparkz

#66 » 11:59:38, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det dök upp en annan grej här också. Samma princip, men notera att vinkeln är helt annorlunda här. Jag har hittat motor, svarvat ett nav och köpt en slipskiva, så snart dags för test.
Bild
Bild
Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Loke (trådstartaren)

#67 » 15:58:09, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparkz skrev:Det dök upp en annan grej här också. Samma princip, men notera att vinkeln är helt annorlunda här. Jag har hittat motor, svarvat ett nav och köpt en slipskiva, så snart dags för test.

Intressant, du kommer väl ihåg att lägga ut bilder när du fått igång grejerna.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

mrHans

#68 » 21:50:58, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar Loke. Ska försöka ordna upp med mailadress etc, jag är inte bra på datorer.
mrHans
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:58:49, 19-08-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Scania bonden

#69 » 16:47:48, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt och tittade på en Tormek borrslip, är det nån som har erfarenhet av dessa tingestar? Är dom dyra ? Är dom värda pengarna ?
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Pôta

#70 » 10:59:27, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

59/118 grader är standardvinkel för borrskäret. Har man ingen vinkelmätare går det också fint att svetsa ihop två stora muttrar vilket ger 60/120 grader och det är good enough för det mesta. Man får dock fortfarande mäta symmetrin på skären.
Pôta
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:17, 06-03-2017
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

roland 1970

#71 » 11:46:25, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Symmetrin o attspetsen är centrerad är det viktigaste, spetsvinkeln inte lika petig.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

G-son

#72 » 14:50:49, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:Satt och tittade på en Tormek borrslip, är det nån som har erfarenhet av dessa tingestar? Är dom dyra ? Är dom värda pengarna ?

En gammal fråga, men jag har själv suttit och stirrat på demofilmer av den jiggen ett antal gånger, och försökt läsa mig till vad andra tycker om den.

De samlade åsikterna jag har hittat säger att borren blir mycket bra. Mindre bra är att slipningen blir långsam och omständlig, och att borr sliter hårt på (de ganska dyra) slipstenarna.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

insve

#73 » 17:04:29, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:Satt och tittade på en Tormek borrslip, är det nån som har erfarenhet av dessa tingestar? Är dom dyra ? Är dom värda pengarna ?


Fungerar riktigt bra, slipade skadat 19 mm borr, tog ca 15 min eftersom jag var tvungen att slipa bort mycket material innan sidorna av skären var oskadade. Eftersom man kan slipa en riktig spets med släppning så var det inga problem att borra utan förborrning med mindre diameter. Borren jag slipade var billiga kinaborr och om man skulle borra utan förborrning så var man tvungen att hänga i matningsarmen på borrmaskinen.
Nackdelen med Tomeks slipsystem är att inställning av maskinen för de olika slipmomenten är lite omständlig om man ska slipa många borr samtidigt. I övrigt är maskinen helt suverän för skärpning av verktyg, knivar, stämjärn, yxor mm.

Det finns olika varianter av maskinen den enklaste ca 3000 och borrsliptillsatsen 1600 hos DUAB-huset. Jag tycker det är en prisvärd maskin.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

3095

#74 » 12:58:51, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej är du intresserad av bruksanvisning för slipjigg så kan jag skicka en kopia.
Det blir med vanligt brev iså fall. Mail till Yngve Appelblad ( ynapd@mail.se )
Och din postadress
3095
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:42:58, 29-03-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3095

DennisCA

#75 » 14:05:38, 29-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har aldrig nyttjat en såndär jigg, tycker det är ganska lätt att få till det på bandslipen, fast under 6mm blir det typ omöjligt.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se