Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Borrslip slipjigg, utförligare genomgång

78 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Loke (trådstartaren)

#46 » 01:06:30, 20-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tias90 skrev:Kanske missat det i tråden men finns sådan slip att köpa och i så fall var ?


Jag är ju lite på jakt efter en "riktig" borrslip för de lite större borrarna så jag har kollat runt på nätet då och då men jag har faktiskt inte sett någon som säljer dom här kinaskitsborrsliparna. Förr fanns dom här sliparna nästan överallt, i synnerhet på varuhus typ bauhaus och liknande.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



TomKat

#47 » 01:30:51, 20-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

På EBay finns "drill grinding attachment" för 3-20 mm
Ca 250 ink frakt.
TomKat
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:02:43, 02-02-2014
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Case IH JX70
Fiat 25CF
CAT 301.8

Gossebear

#48 » 22:03:23, 21-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drill doctorn tar ju tyvärr bara upp till 19 mm borrar.
Men jag kör stenhårt med drill doctorn och tycker den ger fantastiskt bra resultat.
Har bytt diamantskiva på den till grövre & körd igenom borr lådan, tog ett par kvällar, och bytt sedan till den finare och putsade över borren igen.
Fullt nöjd när man får två fina spiraler som går upp.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

BGullb

#49 » 22:18:23, 21-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en annan variant på slipsystem.
http://www.tormek.com/sv/jigs/dbs22/index.php
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

nimbus

#50 » 22:19:56, 21-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gossebear skrev:Drill doctorn tar ju tyvärr bara upp till 19 mm borrar.
Men jag kör stenhårt med drill doctorn och tycker den ger fantastiskt bra resultat.
Har bytt diamantskiva på den till grövre & körd igenom borr lådan, tog ett par kvällar, och bytt sedan till den finare och putsade över borren igen.
Fullt nöjd när man får två fina spiraler som går upp.


Om borren är handslipade innan så tar det en j..tid att få ording på dom i drilldoktorn då det inte är ngn motoreffekt att tala om.
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Loke (trådstartaren)

#51 » 22:53:07, 21-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

BGullb skrev:Hittade en annan variant på slipsystem.
http://www.tormek.com/sv/jigs/dbs22/index.php


Har kollat på denna borrslipen genom att jag har en kirunaslip, det funkar säkert bra, men jag tycker att det verkar omständligt.
Inbillar mig att tormekslipen mest är för att skärpa till "skämda" borrar med, har man en skada på eggen så det blir frågan om en "nyslipning" så tror i alla fall jag att det tar en väldig tid.

Hittar inte filmen nu men jag såg en snubbe på youtube som hade gjort sig en prototyp på en slipjigg liknande tormeks för att använda på en vanlig smärgel. Det verkade faktiskt funka bra, men vad jag kom ihåg så var även detta lite speciellt, kan ju i och för sig berott på att det inte var riktigt utarbetat.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

manapp

#52 » 23:19:47, 21-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avråder från Tormek:s slipjigg. Den är för omständlig. Dessutom sliter man slipstenen rätt ordentligt vi slipning av borr. Om man ska köpa en Tormek (större modellen) och en slipjigg är man snabbt uppe i ca 5000 KR.. Ett mycket bättre alternativ är en beg verktygsslip tex en Thörn som man kan få för samma pengar och då har man möjlighet till att slipa fräsar, och hjälpligt rundslipa och planslipa

1 person gillar det här inlägget.
manapp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:04, 04-01-2013
Ort: Grillby Enköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: div verkstadsmaskiner örn svarv, Schaublin 120 VM, Cincinnati MI2 fräs, Aciera F3 törn verktygsslip, Abene rundslip mm

Sparkz

#53 » 10:35:41, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu får vi reda ut det här. Loke, kan du mäta ett par vinklar på din jigg?

Mitt bottenfäste lutar 6-7º in mot skivan:
Bild

Slipjiggen, ställd på 59º har en vinkel på 44-45º

Bild

Totalt blir det någonstans runt 51º

Bild

Och det förklarar ju min 102º slipning.

Bild

Ställer jag den på 68º hamnar jag i verkligheten på c:a 61, och det är ju nära nog. Men var skiljer våra jiggar?
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

1 person gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Loke (trådstartaren)

#54 » 22:46:13, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror jag ser vad som är "felet" med din jigg, anhållet, dvs plåten längst fram. Som det ser ut på din bild nedan så är ditt anhåll gjort efter egen idé och när du har borren flyttat så långt åt sidan blir alla vinklar fel. Kapar du bort "utsticket", det som borren ligger emot så ska du se att du får till det.
OBS Var noga så du får det exakt rakt, minsta lilla fel här så blir det mesta fel, i synnerhet så blir tväreggen (mitten) konstig.

På bilden efter din så ser du hur det ska se ut.
Bild
Ditt specialgjorda anhåll.
Tänk även på att du måste justera höjden på anhållet efter storleken på borr, men så lågt ställt som möjligt. Det är viktigt att borren ligger helt och hållet i botten på jiggen, i själva vinkeln alltså. Borren får inte vila det minsta på anhållet, borren ska bara ligga emot.


Bild
Så här ska anhållet se ut, det är noga med att man ser till att det ligger exakt i linje med lilla kanten på jiggen samt att det inte är för högt ställt.



Har du verkligen din slip riktigt inställd på 59 grader? Det ser ut som du har hamnat i ett mellanläge på inställningarna, det är väldigt lätt att det blir så om man inte kollar noga. Kan i och för sig vara en synvilla.
Bild
Ser ut som inställningen ligger en aning tokigt.



Bild
Inställningen på min slip.




Jag har nog ungefär samma vinklar på grejerna som du, mitt bottenfäste lutar 8 grader på det sättet du mäter.
Den andra vinkeln på min slip är 59 grader, för övrigt är det denna vinkel som egentligen är intressant. stämmer inte detta så blir ju vinklarna fel.
Jag tog människa med ner till verkstan så det skulle gå snabbt att ta bilder, hon ställde upp direkt men det var nog mest för att få slut på tjatet om borrvinklar och grejer. :grin:
Bild

Bild
8 grader



Bild

Bild
59 grader




Har du grejerna på det här viset, slipar du borren på sidan av slipskivan?
Bild
Själva "setupen"



Bild
som det ser ut när den sitter monterad mot smärgeln.




Ser på din bild att du vet att borrspetsen ska ligga så nära anhållet som möjligt men jag lägger ut en par bilder ändå.
Bild
Borr mot anhåll.



Bild
Borr mot anhåll.




Det är viktigt att man inte har anhållet för långt från skivan, det ska man ha så nära som möjligt.
Bild
Anhåll, ca 2, 3 millimeter ifrån slipskivan på närmaste stället i svingrörelsen, eller som nämts så nära det bara går utan att det är risk att annhållet kan ta i skivan.



Mätte även på det sättet som du gjort med tappen till jiggen fastsatt i skruvstädet, med axeln exakt 90 grader mot fräsbordet. Då får jag 51 grader, detta kan bero på om du missat och satt 59 graders inställningen fel. Sätter jag inställningen mellan 59 och 49 och mäter hamnar jag jag på ca 47 grader. Tog inga bilder på detta då kärringen fick nog och gick, pojkar sa hon med en fnysning, förstår inte att dom inte ser allvaret i sånt här, lördagskväll och allting. :lmao:

Läs gärna igenom tråden igen, det kan vara något viktigt som du missat, i synnerhet i trådens början.


Puh :grin:
Loke
Senast redigerad av Loke 02:25:37, 25-01-2015, redigerad totalt 1 gång.
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Sparkz

#55 » 01:39:14, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har precis förklarat med bilder och text att min jigg placerar borret i en 51 graders vinkel till skivan. Är det då ett handhavandefel att vinkeln inte blir 59? Och ja, den står på 59, med spår och upphöjningar är det svårt att missa. Med överdelen på 45º borde underdelen luta 14º för att det ska bli 59.

Styrplåten är original som kom med jiggen.

Vad jag försöker säga är att våra jiggar skiljer. Tala gärna om vilka punkter du inte håller med om:
1. Vi svänger borret runt en axel när vi slipar.
2. Avståndet från den axeln till skäreggen avgör radien på släppningsytan.
3. Avståndet från jiggen till skivan irrelevant, utan vi behöver fokusera på axelcenrum till skivan. Jiggarna kan skilja.
4. Om jag sätter ett 10mm borr så nära V-spåret som du har jag en radie på 4,5 mm. Alltså mindre än borrets. Det innebär att när jag har svängt borret 90º har skivan inte lämnat borret utan fortsätter slipa. Se bilden jag la upp tidigare. Sätter jag borret en borrdiameter utanför jiggen stämmer det bra.
5. En skillnad på våra jiggar är att din har V-spårets slut/styrplåten längre från axelcentrum.
6. Styrplåten har ingen som helst inverkan på vinkeln, jag kan sätta en rundjärn i jiggen och slipa det och vad jag får är vinkeln som jiggen ger.

7. Jag har slipat borr på min som har korrekta vinklar och fungerar bra, men jag får ändra saker.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Loke (trådstartaren)

#56 » 03:25:10, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparkz skrev:Jag har precis förklarat med bilder och text att min jigg placerar borret i en 51 graders vinkel till skivan. Är det då ett handhavandefel att vinkeln inte blir 59? Och ja, den står på 59, med spår och upphöjningar är det svårt att missa. Med överdelen på 45º borde underdelen luta 14º för att det ska bli 59.

Styrplåten är original som kom med jiggen.

Vad jag försöker säga är att våra jiggar skiljer. Tala gärna om vilka punkter du inte håller med om:
1. Vi svänger borret runt en axel när vi slipar.
2. Avståndet från den axeln till skäreggen avgör radien på släppningsytan.
3. Avståndet från jiggen till skivan irrelevant, utan vi behöver fokusera på axelcenrum till skivan. Jiggarna kan skilja.
4. Om jag sätter ett 10mm borr så nära V-spåret som du har jag en radie på 4,5 mm. Alltså mindre än borrets. Det innebär att när jag har svängt borret 90º har skivan inte lämnat borret utan fortsätter slipa. Se bilden jag la upp tidigare. Sätter jag borret en borrdiameter utanför jiggen stämmer det bra.
5. En skillnad på våra jiggar är att din har V-spårets slut/styrplåten längre från axelcentrum.
6. Styrplåten har ingen som helst inverkan på vinkeln, jag kan sätta en rundjärn i jiggen och slipa det och vad jag får är vinkeln som jiggen ger.

7. Jag har slipat borr på min som har korrekta vinklar och fungerar bra, men jag får ändra saker.


Nä jag har aldrig påstått att det absolut måste handla om ett handhavandefel, men man förutsätter väl att grejerna ska vara riktigt gjord, så verkar tyvärr inte fallet vara med din jigg. Det är ju jäkligt märkligt att vinkeln mot skivan blir 51 grader trots att märkningen är 59, om du gör allt rätt så ska ju vinkeln helt enkelt vara 59.
Jag får faktiskt inte samma mått som du någonstans när jag mäter på samma sätt som du mäter, det verkar faktiskt som din jigg är annorlunda trots likheten.

Ang styrplåten: Hur lägger sig borrarna i vinkelspåret i jiggen? Lägger dom sig helt nere i botten, kan du lägga ned en borr som den ska ligga bakom styrplåten och skjuta fram borren så borrspetsen går förbi styrplåten utan att ta i? Som det ser ut på bilden så är styrplåten förflyttad åt höger och då får du ju fenomenet att det blir en extralång släppningsvinkel. Ja du har rätt att min plåt är längre från axelcentrum, Då börjar väl borrmomentet före och avslutas före din jigg. Men frågan är varför inte din är gjord så?
Det går väldigt snabbt att sätta upp borrar i slipen och sen är det bara att köra, behöver aldrig joxa med något extra för att det ska funka.

Nu har jag satt upp en borr i min jigg och det funkar som det ska, men förflyttar jag borren åt höger, så som det blir med plåten på din jigg så slutar inte slipningen utan den fortsätter till slipen tar i centrummuttern på skivan ungefär.
Kanske du ska ta och testa med att göra en ny plåt och se vad som händer då. Det jag kan tänka mig är att din plåt är för andra borrvinklar, då jag inte får till de andra vinklarna bra med min plåt.
Min originalplåt såg exakt ut som den som sitter på min nu.
Sliparna ser ju för övrigt lika ut tycker jag, det verkar faktiskt som det helt enkelt är fel på din då vinklarna inte stämmer. Det ska dom ju göra hur som helst, eller hur.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke (trådstartaren)

#57 » 10:13:08, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sovit på saken och jag tror att jag kommit på vad det är frågan om.

Om man söker på "grinding drill attachment" på google så finns det lite skrivet om den här typen av slipjigg, väljer man sen bilder (bildsök) så finns det lite bilder att kolla på.


För övrigt är inte den här tråden menad att visa det enda och de rätta sättet att använda en kinaskitsborrslip utan mer som en hjälp att kunna få denna slip att fungera. Jag hade bruksanvisningen att utgå ifrån och genom åren så har jag kommit på vissa förändringar som får skiten att fungera bättre. En förändring är bla att jag kommit på att det blir bättre slipning om jag har anhållet så nära skivan som möjligt, på beskrivningen står det att man ska ha borrutsticket halva borrens diameter.

Hittade en bruksanvisning på nätet.

Bild



Bild



Bild
Det finns säkert fler varianter om man söker och kollar.


Ser att de flesta sliparna har den typen av anhåll som jag kör med, men jag tycker mig även ha sett den typen som är förflyttad åt höger (sparkz modell) men det är svårt att riktigt se på de bilder som finns. Hur som helst verkar ju de flesta slipar se ut som min och sparkz i grundutförande, men det kanske är skillnad i kvalité och utförande trots detta, det kan ju vara kopia på kopia osv och till slut så stämmer inte inställningsvinklarna med verkligheten och då förstår jag att det blir svårt att få till en borr riktigt.

Det som jag inte förstår vitsen med överhuvudtaget är det sidoförflyttade anhållet, som det ser ut med detta anhåll monterat så hamnar ju inte borrarna i centrum på spåret i jiggen och då blir ju givetvis slipningen helt åt skogen.
Teoretiskt kan man tänka att man först lägger ned borren i jiggen, förvissar sig om att den ligger korrekt i V:et (vinkeln), vrider borren som den ska ligga och skjuter anhållet emot borren. Anhållet ska alltså inte sidoförflytta borren det minsta. Det är därför som anhållet ser ut som det gör på min slip, att sidan mot borren ligger exakt i linje med botten på V:et som jag nämnde tidigare.

Den enda orsaken jag kan komma på varför anhållet är förskjutet på vissa jiggar är att detta ska vara någon typ av kompensation om inte pivåpunkten ligger förskjuten i sidled tillräckligt mycket, åter kommer jag då osökt på funderingen om kopia på kopior, att dom helt enkelt missat det är helt avgörande för en "korrekt" slipning att pivåpunkten som nämnts är förskjuten visst mycket gentemot anhållet, eller borrspetsen om man så vill.

Så, det kan vara som jag nämnt ovan, jag vet inte då det bara är en fundering men är det så illa att pivåpunkten ligger fel på vissa jiggar så dom fått förskjutit anhållet i stället så är det ju heller inte omöjligt att vinklarna för inställningen (49, 59, 68 osv) inte heller stämmer. Är det så bedrövligt med vissa jiggar så förstår jag om folk slänger dom så långt det bara går då det inte går att få till en ordentlig slipning, och då får man ju också en hint varför dessa inte längre säljs ute i handeln.

För att samanfatta så verkar det som de äldre jiggarna är bättre, det finns dom som inte stämmer (funkar) samt att vi kanske fått förklaringen varför man inte längre hittar sliparna i handeln, felgjorda helt enkelt.

OBS, det ovan nämnda är inte en sanning utan bara en reflektion hur det kan ligga till med dessa kinaskitsborrslipar.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Sparkz

#58 » 13:02:47, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är väl kopierad massor av gånger, och någon har mätt vinklarna på samma sätt som vi gör +/- 1 grad eller så.

Styrplåten flyttar inte borret i sidled, men eftersom jag behöver ha mera utstick på min jigg måste plåten vara utformad så. Den tar ju i längre bak på borret och när man "skruvar" fram borret blir inte skäreggen vertikal när den möter skivan. Min plåt borde egentligen ha en ännu längre gadd för att fungera.

Sen är det inte alls säkert att eggen ska vara vertikal heller, vridningsvinkeln τ (grekiska tau) är en av parametrarna i den här pdf:en: http://www.sm-ee.co.uk/resources/files/ ... ions-5.pdf
Jag har läst igenom den ett par gånger den senaste veckan, har fortfarande huvudvärk och förstår kanske en liten del av det... :insomnia: :klia:

Men i alla fall, jag är lite sugen på att bygga en egen där allt är justerbart så man kan prova lite. Och stabil nog att bogsera en bandschaktare med hoprostade larver och bladet nere. :grin:
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

2 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

danne mähl

#59 » 23:01:36, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

För den som inte vill betala för någon specialslip eller gigg

Hand slipning av borr
https://www.youtube.com/watch?v=y0SQkzScQk0
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Sparkz

#60 » 00:17:22, 26-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har väntat på att Tubalcains video om borrslipning ska komma upp här, men jag får väl lägga upp den själv. Gå till 4:50 för att se hur han använder jiggen. :lmao:

Edit: Länken, Sparkz, länken...
https://www.youtube.com/watch?v=cqn2VPGYA9c
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

1 person gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se