Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Borrslip slipjigg, utförligare genomgång

78 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Loke (trådstartaren)

#1 » 02:39:07, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom borrslipar kom på tapeten i några andra trådar så tänkte jag att det kunde vara bra att visa hur en billighetsborrslipsjigg fungerar, kallas förövvrigt kinaskitsborrslip i folkmun. Vet av erfarenhet att många använder dessa grejer fel och får dåliga resultat därav, men tydligen så finns det även bättre och sämre kvalitet på de här grejerna också då vissa vet hur handhavandet ska gå till men trots detta inte får bra resultat.

Hur som helst så har jag säkert haft min slip i minst 25 år och den har funkat väldigt bra. Det enda som jag fått bytt är styrplåten för borrarna längst fram, dom har jag för övrigt tillverkat av bågfilsblad samt gjort nya rullar (muttrar) dom man justerar borren med, original var av plast och dom gav upp efter ca 20 års användning.


Bild
Här ser vi lillkinaslipen som jag tror att haft lika länge som slipjiggen, har för mig att jag köpte smärgeln för att just använda den till slipjiggen.
Kinasmärgeln funkar ypperligt till denna borrslip, lämplig storlek. För övrigt så går det nästan inte att använda dom till något annat då det är så liten inbyggd rörelseenergi inbyggd, ska vara att slipa smågrejer på då.



Bild
Själva borrslipen, den här modellen ska man alltså använda på sidan av slipskivan som för övrigt är regelvidrigt har jag hört. Men jag tror inte att detta medför någon större fara då borrslipningen inte medför ett hårt tryck på skivsidan som vanlig smärgling kan göra. En bandslip skulle nog också funka bra kan jag tänka.
Som ni ser så har jag slipat till skivan då det till slut blir spår efter slipningen och då blir alla vinklar fel, noga alltså att skivan är hundra "rak".
Slipskivan har för det andra börjat gjort sitt och ska bytas när det blir dags för nästa avrivning.



Bild
Här ser vi nederdelen. som ni ser är det en skruvad plåt som ger ett tryck mot axeln/tappen, detta är alltså själva fjädern som överdelen vilar emot. Fjäderplåtens funktion är alltså att se till att överdelen ska kunna fjädra bakåt när man vridit borren för att slipa andra skäret.



Bild
Skadar inte att smörja axeln emellanåt.



Bild
Styrplåten/styrningen av borren, denna har jag gjort av ett gammalt bågfilsblad. Spetsen på plåten som för övrigt är avgörande för att slipningen ska bli bra har en tendens att skadas med tiden.


Bild
Inställningen av graderna på borrskäret, 59 grader eller 118 som det oftast kallas funkar bra till det mesta och ska sanningen fram så är det ett helsicke att att få de andra inställningarna att funka på slipen tycker jag, tror att dom andra inställningarna mest är för syns skull. Endera blir det alldeles för flat vinkel och för stor tväregg tror jag att det heter eller så tar styrplåten i skivan, hur som helst så funkar den här inställningen bäst och är den vanligaste vinkeln för "vanligt" folk.


Bild
Det är noga för resultatet att styrplåten eller spetsen på denna är så närma skivan som möjligt, kanske en par milli ifrån max, har man längre ifrån vill tväreggen eller mittendelen av borren bli för stor. samtidigt får man akta sig så man inte törnar med styrplåten mot skivan, då är det oftast kört att få ett bra resultat. Inställningen bör göras med smärgeln avslagen, nog för att det är frestande att daska i bakkant på nederdelen med hammarn men misslyckas man så brukar det vara slutslipat tills man fixat till en ny styrning. :vissla:


Bild
Här är skruven/bulten som man justerar avståndet mellan slipskivan och styrningen med, ju större borr ju längre avstånd, detta ger sig själv då man måste höja eller sänka styrningen beroende på borrstorlek. Man behöver inte ändra detta för alla borrstorlekar men när borren vill börja rida på styrningen eller inte vill lägga sig emot är det dags att ändra.
Överhuvudtaget är det idé att sortera upp borrarna efter storlek om man har samlat på sig en hoper med slöingar så man inte behöver ändra inställningarna så ofta.


Bild
Här har vi grundinställningen beroende på borrlängd.


Bild
Detta är ratten man justerar allt eftersom man slipar ned ena eggen på borren, man låser inställningen med den andra ratten, slipar och släpper låsning, justerar ytterligare, låser och slipar. När man är nöjd med första eggen låser man denna inställning med låsratten för gott och vrider på borren ett halvt varv. Det är nu fjädringen som jag nämnde tidigare kommer in i bilden, nu kommer slipskivan att ta väldigt hårt så det gäller att man kör försiktigt, svingar liksom lite i taget tills man slipat ned hela eggens längd. Fjädringen ser alltså till att inte borren ska nypa, att det inte ska ta för mycket helt enkelt, då det börjar gå någorlunda lätt kan man svinga hela längden.

Det är bla detta som folk har svårt att förstå, att man först slipar en egg färdigt, låser med låsratten och kör andra eggen tills slipningen är klar.
Givetvis måste allt gå med lämpor, är det totalt fel vinkel på borren eller att borren gått av måste man ju ta lite i taget på var sida tills man närmar sig, först då börjar man alltså med den "rätta" slipningen.



Bild
Låsratt.


Bild
Här har vi fastlåsningen/fixeringen av borren, denna grej håller alltså ned borren mot botten av jiggen och för att komma rätt vrider man borren rätt med en hand tills man känner och ser att styrningen ligger rätt, därefter skruvar man åt hållaren, obs samtidigt som man fixerat borren med den andra handen. Slarvar man med detta och bara skruvar utan att hålla borren vrider/snurrar oftast borren något och då har man ofrånkomligt fel vinklar när man är klar.

OBS Det är viktigt att man släpper på denna fixering när man justerar fram borren, gör man inte detta blir styrplåten skadad och böjs framåt, i bästa fall klarar man detta med att knacka den rak igen i sämsta så tar den i skivan och blir förstörd. För det andra kan det även bli fel vinklar på borren om man matar fram utan att släppa fixeringen då borren väldigt lätt hamnar fel.


Bild
Börjar att bli dags för slipning kanske.


Bild
Styrningen/mothållet, som ni ser ska detta ligga så nära borrspetsen som möjligt. Den här borren är precis på gränsen för stor utan att höja styrningen, samtidigt är det bra att hålla styrningen så låg som möjligt då tväreggen har en tendens att bli för stor om styrningen är för högt ställd.
Detta är alltså ett avvägande, med vana ser man detta innan man börjat slipa.


Bild
Alltså, strax innanför skäret på borren.


Bild
Då slipar vi.


Bild
Och så har vi då resultatet, en kanonvass borr.


Bild



Bild



Bild



Bild
Har ofta hört att släppningsvinkeln blir fel med denna slipjigg, folk säger att det inte går att borra på grund av detta. Jag tror faktiskt att det i grund och botten det i stället handlar om handhavandefel då jag aldrig haft det minsta problem med min slipning av borrarna. Jag har även slipat bra många borrar åt andra människor och samtliga har sagt att det är som att borra i smör ungefär. Och jag måste nog tro på att det är sant då dom kommit åter för att få sina borrar slipade. :grin:

Men det är alltså viktigt att skivan inte är sliten, att mothållet sitter som det ska, att borren är rätt fastsatt i jiggen samt att man inte minst förstår hur borrslipen är tänkt att fungera.

För övrigt slipar jag mina större borrar för hand men jag har planer på att bygga mig en jigg för dom också, för hur det än är så blir ju precisionen
bättre om borrarna är maskinslipade.

Här är en film om kinaskitborrslipen, vid 21:40 börjar det:
https://www.youtube.com/watch?v=BQuFlmIPw3A
Men jag ser att snubben inte kommit på allt för att få till en smidig slipning men det var ju hans första försök så det gick ju ganska bra ändå.

Kom på lite till:
Jag är helt medveten om att det inte blir några speciella släppningar på borrarna med denna borrslip men som alternativ till att stå och nöta för hand så väljer jag detta alla dagar i veckan, slipar för hand gör jag jag mest när jag är ute på jobb eller som jag nämnde de större borrarna. Så länge det nästintill skär som i smör så skiter jag i släppvinklar och grejer, jag tycker huvudsaken är att borrarna borrar utan ansträngning, att det blir lika långa spiraler när man borrar samt att det framför allt blir runda hål med rätt mått. :grin:

Skämt åtsidan så ser jag oftast att folk kör med för höga varvtal och utan kylning/smörjning och sen tycker att det var några j*vla skitborrar.
PÅ tal om skitborrar så ska man akta sig för såna här titanbelagda billighetsborrar, dom kan vara "ganska" bra ett tag men när dom väl blivit slö är dom nästan inte lönt att slipa. Har slipat sådana som det inte gått att borra ett enda hål med efteråt, tror att det nästintill är ohärdat stål i en del fabrikat. Så köp inte sånt skit, lägg på några kronor så har ni borrar som går att slipa så dom blir som nya igen.

Tittar faktiskt efter en "riktig" borrslip men dom som finns brukar betinga ett för högt pris gentemot mitt behov. Så jag får väl fortsätta med min kinaskitsborrslip ett tag till trots att jag vet att det finns folk som vrider sig i vånda på grund av vetskapen att det finns folk som lyckats få kinaskiten att fungera, inte bara sådär okej utan till och med jäkligt bra. :grin:


Loke
Senast redigerad av Loke 03:50:10, 18-01-2015, redigerad totalt 1 gång.
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

19 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



pelle3

#2 » 02:55:14, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra förklarat loke o bra bilder, jag har en sån liggandes kanske värd att prova på slipen jag gjorde
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

Loke (trådstartaren)

#3 » 03:55:16, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

pelle3 skrev:Bra förklarat loke o bra bilder, jag har en sån liggandes kanske värd att prova på slipen jag gjorde


:thumme:
Annars kan jag ta över den, min börjar bli lite sliten :grin:
Allvarligt, jag tror inte att någon firma säljer dom här kinaskitsborrsliparna här i sverige nu, skulle faktiskt behövt en ny.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

ja-bond77

#4 » 08:54:49, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt att se på bilderna men befinner sig borren spikrakt ovanför rotationspunkten på slipställningen? Eller är borrskenan lite till "höger"? :klia: Om borren ligger exakt i rotationscentrum så blir de första mikrometrarna av borreggen med negativ släppningsvinkel eller tänker jag fel? Tydligen funkar det bra hursomhelst men undrar om du reflekterat över denna tanke? Och hur blir detta med en vänsterborr?

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Mattias Petterson

#5 » 09:13:14, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en i princip oanvänd slip av en granne för 10år sedan, kanske skulle prova den.. verkar ju funka bra
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

PO

#6 » 10:51:49, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha! en sådan har jag eller åtminstone har haft men fick den aldrig att funka, måste gjort fel.
Hur som haver väldigt iformativ o bra tråd den här så :thummar: PO
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Dexxas

#7 » 11:18:18, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är på väg ut i Garaget,har en likadan kina jigg liggande som aldrig levererat en bättre slipad borr än jag åstadkommer med frihand,nu ska den få en chans till.... :thummar:
Vi är tydligen många som gått på samma grej i alla fall....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Sparkz

#8 » 12:08:53, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer, bonden, lite till höger!
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

1 person gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Loke (trådstartaren)

#9 » 12:30:54, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompletterar lite ang användningen av kinaskitsborrslipen för dom som inte har koll: :grin:
Jag har sett både i verkligheten och på Youtube att folk gärna svingar denna borrslip tokigt, de flesta har en rörelse som mer liknar ungefär som om man skyndar sig att sudda över något som man skrivit med en tuschpenna eller dyligt. Det är även ganska viktigt att man gör denna rörelse (svingen) på rätt sätt då det finns risk att man överhettar borrarna om man liksom slamsar sig igenom momentet.
Man börjar alltså att slipa borrskäret (eggen) och går ifrån denna mot släppningen, detta gör man i en lugn och harmonisk rörelse. Det är först när borren slutat ta som man går tillbaks, denna rörelse gör man med fördel snabbare för att inte borren ska bli het i onödan.

Har man någon gång varit på en "riktig" verkstad där någon slipar borrar så känner man igen det karaktäristiska ljudet. riiiiiiiiiiiing - ring, riiiiiiiiiinig - ring osv då det långa "ringet" är slipsekvensen och det korta är returen.
Det är även en fördel om man väntar någon sekund i ändlägena för att borren ska ha en chans att kyla ned sig något, att tokruska, à la överstrykning är alltså inte att rekommendera.


Bild
Börja sliprörelsen här, kör lungt och sansat, alltså, inga gnuggningar mot skivan, rörelsen ska göras distinkt utan uppehåll.



Bild
Avslutad sliprörelse, vänta lite för att snabbt gå tillbaks till utgångsläget som föregående bild visar.

Varför folk misslyckas med denna slipjigg tror jag som jag nämnt tidigare att mycket beror på att dom inte förstår funktionen, tror även att en stor del är att dom redan innan dom monterat jiggen bestämt sig för att detta är skitgrejer, går man in i ett projekt med den inställningen så tror jag inte det blir lättare att få grejerna att fungera heller. Sen är det givetvis som med allting annat, det kanske behövs lite övning innan det funkar som det är tänkt, man kan ju inte ge upp direkt utan man bör ge grejerna några chanser och även sig själv, att testa lite olika och fundera om det är jag som gör fel kan vara nyckeln till ett lyckat resultat trots att det handlar om en kinaskitsborrslip. :grin:


ja-bond77 skrev:Svårt att se på bilderna men befinner sig borren spikrakt ovanför rotationspunkten på slipställningen? Eller är borrskenan lite till "höger"? :klia: Om borren ligger exakt i rotationscentrum så blir de första mikrometrarna av borreggen med negativ släppningsvinkel eller tänker jag fel? Tydligen funkar det bra hursomhelst men undrar om du reflekterat över denna tanke?

Tänkte faktiskt på detta i morse genom funderingarna om släppning i natt, :grin: Gick ned i verkstan för att kolla upp detta och det visar sig att pivåpunkten inte ligger exakt i som du säger i rotationcentrum, då skulle inte denna borrslip heller fungera. När man slipar så börjar slipningen ytterst på skäret för att sen äta sig in mer och mer inåt ju mer jag svingar. Släppningen börjar alltså direkt efter skäret, detta funkar väldigt bra så länge jiggen är korrekt inställd, men om inte borren och jiggen är inställd riktigt kan denna släppning bli för stor och finns det risk för att eggen skadas eller att borren vill suga in sig för hårt i arbetsstycket.

Bild
Här syns det att rotationscentrum ligger på sidan.


Bild
Med linjalen till hjälp syns det tydligare att pivåpunkten är förskjuten gentemot borrspetsen.


Bild


Bild



Bild
Att det var så mycket som fyra, fem milli trodde jag inte.


Bild
Försöker mig på att visa släppningen, svårt för att ljuset försvinner när jag kommer för nära.


Bild
Den här "avfasningen" börjar alltså direkt efter eggen och agerar släppning hela vägen.

Jag har stora funderingar på att göra mig en borrslipsjigg för dom större borrarna men det är just hur jag ska lösa pivåpunkten som är hindret, det är som sagt jäkligt noga att denna hamnar rätt, annars får man ju slöa borrar eller så tokhugger dom i materialet.
Jag har tänkt att göra den så att funktionen blir som när man handslipar, dvs att man endast lyfter spetsen på borren mot skivan, men när man analyserar vad man egentligen gör så är det inte så enkelt som det ser ut, man lyfter spetsen samtidigt som man för fram borren och det är där som pivåpunkten kommer in.


Och hur blir detta med en vänsterborr?

Det finns speciella jiggar för vänsterborrar, jag har faktiskt en sån liggande, tror den hör till en Arbogasmärgel eller nåt sånt.

Bild
Jigg för vänsterborrar.



Bild



Bild



Bild



Bild
Här jämför jag vänsterjiggen med den vanliga, man ser att allt är tvärsemot den konventionella.


Bild

Det tog faktiskt några minuter innan jag kom på att detta var en slipjigg för vänsterborrar när jag hade fått den, (många år sen). :grin:
Glad i hågen skulle jag fixa mig en adapter för att montera jiggen på smärgeln, kunde inte begripa hur fan detta var tänkt, trodde nästan att jag hade blivit drabbat av en smärre hjärnblödning innan det gick upp ett ljus att det var en slipjigg för vänsterborrar. :lmao:


Loke
Senast redigerad av Loke 13:32:03, 18-01-2015, redigerad totalt 1 gång.
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Sparkz

#10 » 13:15:20, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har lite olika resultat här!
Om jag ställer jiggen på 59º, och styrplåten nära skivan så blir det totalskrot.
Bild

Detta är släppningen jag får:

Bild

Och spetsvinkel långt från 118...

Bild

Om jag däremot använder 68º-märket...

Bild

Och hänger ut borret ungefär en borrdiameter utanför hållaren (detta är ett 9mm borr)

Bild

Så börjar det likna nåt. Mer 120º än 118º, men det kan jag ta. Tväreggen är nära 130º precis som den ska vara.

Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

1 person gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#11 » 14:17:30, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

FRÅGA: Vad ska man borra för material med specifikt den graderingen? Alltså är det angivet för maskinen Alu, Stål , Mässing, Koppar eller? :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

clun

#12 » 14:35:59, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar för denna instruktionen! Köpte en sådan här borrslip tillsats på en loppis för ett tag sedan.
Ska bli spännande o se vad jag får för resultat.
Bild
Bild
Bild
clun
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:19, 23-11-2013
Ort: Borås kommun

danne mähl

#13 » 14:38:55, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som har använt en sånt stöd som sitter på visa slipmaskner. Stödet sitter ihop med det vanliga mothållet. Oh hjärna blid på den med
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Sparkz

#14 » 15:15:42, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men där har du ju "Made in the USA", inte kinaskräp. Den ska nog fungera bättre än min. Som jag har sagt innan, det är inte konstruktionen i sig det är fel på, utan utförandet.
Jämför din massiva bottenplatta med min som är lövtunn och ger med sig direkt. Man ser tjockleken till vänster om skruven, men räkna bort den förhöjda kanten runt hålet. Vad blir kvar?


Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#15 » 15:20:46, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken eminent tråd! Allt beröm för tydlig och pedagogisk förklaring som väcker experimentlustan. :buga:
Min far fick för ganska många år sedan en färdigbyggd slip byggd på en gammal hydroforplatta med motor, vit fin slipskiva och sådan här jigg. Jag har bara provar någon enstaka gång och fick det inte bra, men nu måste jag testa igen. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se