Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Kemisk Metall - Vilket märke föredrar du till dina fuskreparationer

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Utskrotnings-Magnus (trådstartaren)

#1 » 01:42:34, 11-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar finnas en uppsjö olika märken på Kemisk metall och den första man tänker på är givetvis Plastic Paddings "Kemisk Metall"
Bild
79:- 130ml

Vid närmare eftergooglingar så dyker andra åsikter upp och man blir lite fundersam:

Från nåt forum jag hittade:
"Sen finns biltemas egen och Har använt detta själv och det är helt överlägset jämfört med Plastic Paddings Kemisk Metall. Det går inte ens att jämföra Kemisk Metall med Hagmans epoxispackel. Kemisk metall tål ej bensin och släpper oftast på motorblock när det kommer en skvätt olja på det. Dessutom innehåller oftast motorblock lite olja i porerna.
Hagmans epoxispackel fäster något djävulskt i aluminium och blir mycket hårdare än Kemisk Metall. Det är _helt_ oljebeständigt och är nästan helt bensintålig. Det löses inte upp av bensin, däremot mjuknar det så länge det ligger i bensin. Hagmans epoxispackel går att forma med fingrarna, det är bara att ha lite saliv eller vatten på fingertoppen så kan man, givetvis innan det har härdat, forma det lite hur som helst och få en fin spackling. Hur som helst så är det en helt suverän produkt, det ultimata spacklet enligt mig. Det kan finnas bättre (Förmodligen finns det.) men detta är det bästa jag har stött på iaf."


Biltemas kemiska metall:
Bild
54,90:- 125ml

Hagmans läckfix:
Bild
Ingen prisuppgift, men säljs på mekonomen. Hagmans spackelprodukter

-Vad ska man tro?
-Vilken produkt är bäst?
-Ska man spara 20:- och köpa en biltemaprodukt?
-Var köper man jänkarnas favorit "JB-Weld" (som kan lagras i 25 år) mot för 1år för många av de ovan nämnda.
-Vilken erfarenhet har du av fuskrep på tub?
Jag erfar från mitt googlande att med fördel kan använda långsamt härdande spackel. Har tid att vänta och möjlighet att hålla bra temperatur under härdningsprocessen så är det bättre. -Äger detta sin riktighet?
-Vilka fler produkter/fabrikörer finns det där ute?
-Ska man svära på något speciellt sätt när man applicerar produkterna?

Många frågor och få svar! -Men jag räknar med att det löser sig med hjälp av mina medmaskinster. /Tack på förhand

(Det löser sig sa syramördaren.)

Till slut vill jag bara visa vad man INTE ska reparera med kemisk metall:
http://www.youtube.com/watch?v=HpKOGaFqAuQ
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C



Toffe

#2 » 08:23:44, 11-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

till ett litet hål mitt i plåten på en bensintank på en volvo 245 så använde jag JULA's Läcktätare från Plastic Padding med gott resultat :) Blandade ihop lite klet på en slät plastbit typ genomskinlig förpackning och tröck fast över hålet i tanken. Efter 5 minuter så gick det enkelt att lossa på plastbiten men lagningsmassan satt stenhårt fast i plåten, gick även galant att slipa av kanterna lite innan applicering av lite underredsmassa....
Läcktätare
Toffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:05, 18-01-2010
Ort: Uppsala Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Wärnehall

#3 » 08:51:49, 11-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senast redigerad av Wärnehall 09:48:41, 11-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Wärnehall

Fritidsgrävmaskinist-wannabe :-)
Än så länge sköter min Rottweiler-hane jobbet!!!
Med varierande resultat...
Användarvisningsbild
Wärnehall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:19:19, 29-08-2008
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#4 » 09:28:56, 11-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från Magnus "forumfynd":
... Kemisk metall tål ej bensin ...

Jag har lagat trasiga gängor till huvudmunstycken i en gammal Rochester. Det gick alldeles utmärkt men jag minns inte namnet på produkten.

Angående att använda på motorblock:
Alla epoxyprodukter mjuknar av värme, varierande temperatur för olika fabrikat. De flesta blir rätt mjuka runt 100-120 grader, nåt fåtal som jag har träffat på under åren klarar mer än det dubbla.
Trots detta kan det nog fungera med kemisk metall av ett eller annat slag men det kan ju vara läge att kolla på tillåten driftstemperatur.
Leverantörerna måste ju kunna få fram nåt produktblad med sådan info.

Jag har ju förordat produkter av "gänglåstyp" eller "lagermontering" som du vet. Även dessa mjuknar av värme men jag upplever nog att dom klarar lite högre temperaturer än dom flesta epoxyprodukterna.

Sen vet du att jag i "Stenkross-Merca-tråden" nämnde limning med glasfiberspackel. Detta är en polyesterprodukt. Dessa mjuknar INTE av värme. Däremot ger dom naturligtvis upp vid tillräckligt hög temperatur men det är väsentligt högre temp.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bearclow

#5 » 09:39:28, 11-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en läcka i en MC tank, prövade kemisk metal först men det läckte igenom, minns ej fabrikatet. Med läcktät funkade det. Tror nog att det viktigaste i ditt fall är att få det rent från olja.
Användarvisningsbild
bearclow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:04, 31-12-2007
Ort: Hoting
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650
Kawasaki KLF

Utskrotnings-Magnus (trådstartaren)

#6 » 20:01:14, 11-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill lägga till den här modellen som jag hittade idag på Jula:
Bild
79:- Clas Ohlsson

Jag köpte den för att jag gillade den bättre än PPaddings stor tub + minitub som verkar svårare att blanda. Vad tror ni om mitt val?

Har varit runt Luleå idag och hittar inte JB Weld nånstans ej heller Hagmans spackel på mekonomen, de har PP KM för just det användningsområdet.

Om någon missat det så är mitt kemiska metallintresse inte någon slump, utan jag ska till att reparera ett motorblock.

/Magnus
Senast redigerad av Utskrotnings-Magnus 20:06:46, 11-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

bert

#7 » 20:01:15, 11-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

det finns särskilld kemiskmetall som tål bensin/diesel
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

blom r

#8 » 20:08:13, 11-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns något förr som bestod av typ två strängar som man knådade ihop som funkade för jäkla bra... Minns inte vad den hette tyvärr och önskar att man fick tag på sånt igen...
blom r
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:33, 18-01-2009
Ort: Jkpg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valmet 2005, john deere 6430 6800, volvo bm 350 650 700 VHK310, Case 5150 , Jcb 8060, Hymas, Åkerman H9 med flera

Exs

#9 » 20:33:14, 11-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Epoxykitt? Finns/fanns på biltema... Men det finns ju givetvis olika märken och kvalitéer på det med.

Lite halv-offtopic men jag testade ett lite tjockare "superlim" från loctite för ett tag sen som var förstärkt med gummi och det blev en ny fusklagningsfavorit :thumme: Kommer inte ihåg numret i huvudet men kolsvart var det iaf.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

JohnE

#10 » 20:53:11, 11-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Från Magnus "forumfynd":
... Kemisk metall tål ej bensin ...

Jag har lagat trasiga gängor till huvudmunstycken i en gammal Rochester. Det gick alldeles utmärkt men jag minns inte namnet på produkten.


Jag har lagat en spricka i botten på en bränsletank med plastic paddings "vanliga" kemiska metall. Det tog ett par försök, men innan plastic paddingen har härdat löses den upp av bensin. Förmodligen av diesel också.

Ställde bilen på "högkant" så soppan rann bort från sprickan, och lät det torka runt sprickan. Sen gick det. Jag lade på 3-4 lager och lät härda emellan.
John Edvardsson, Västerås
JohnE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:42, 13-12-2007
Ort: Västerås Kommun
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

JesterHead

#11 » 21:18:38, 11-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att svara på svärfrågan så låter det inte så mycket när man blandar ihop det, man är mest så optimistisk man kan bli och tror att "efter den här lagningen kommer bulten att hålla för flera ton" sedan när man applicerar så blir det inte alls som man tänkt sig, och när man inte har väntat tillräckligt på att skiten ska härda så börjar man borra alldeles för tidigt och det blir helt obrukbart. Då brukar det låta typ: sa**** jä*** *könsord* *könsord*
Nej, tacka vet jag insatsgängor, kemisk metall kommer inte innanför min tröskel längre ;)
JesterHead
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:20, 06-03-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra
Volvo

fårrd

#12 » 21:24:35, 11-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:D Kan ju va svårt att laga t.ex ett hål i tanken med insatsgänga.... :mrgreen: :mrgreen:
Men annars håller jag med insatsgängor är verkligen suveränt och känns tryggt! :) :)
"Fattig var far min, men filar som gick lätt hade han."
Användarvisningsbild
fårrd
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:06:56, 07-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec35 -05

Robban_C

#13 » 22:33:43, 11-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Off topic:

För rep av soppatankar så får jag nog rekommendera den här istället:
http://www.hirschauto.com/prodinfo.asp?number=GTS
Den fungerar och den tål mig veterligen ALLA bränslen (den är ju gjord för det ändamålet).
Finns att köpa i Sverige också, man får kolla bland dom som säljer grejor för jänkebilar.

Eller så löder man. :thumme:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Jonas Ryrfeldt

#14 » 08:19:42, 12-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Taii att laga motorblocket ska du ha DIAK metallcement, tror jag har köpt det på mekonomen för många år sen....Går fint att borra, gänga o slipa i :razz:
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

2 personer gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

JohnOlof

#15 » 10:34:35, 17-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagade ett läckande tryckrör med Biltemas kemiska metal i förra veckan. Håller än så länge så något är det bra till iallafall, men har begränsad erfarenhet av andra kemisk-metall-produkter så jag har svårt att jämföra. Hyfsat lättarbetat om än lite knöligt att blanda. Styrenen ville liksom inte blanda sig med metallpulvret, men så är det kanske med alla dessa produkter?
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se