Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Verkstadspriser typ swecon eller liknande.

78 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Robban_C

#46 » 00:19:32, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:... Kanske ska låta bli att vara behjälplig här också, eftersom alla som jobbar på verkstäder är tjuvar och banditer?!

Det handlar inte om dom som jobbar på verkstäderna. Dom flesta av dom är jättebra folk.
Men det handlar om en prissättning som med rätta ibland kan ifrågasättas. Observera att jag skriver "ibland".

Och det är nog egentligen inte bara timpeng som är irritationsmomentet här. Det är nog dyra delar, dåliga leveranser och dålig livslängd på dyra delar. I alla fall för mig.
Jag tar ett par snabba exempel:
Volvo har under minst tio år varit medvetna om dåliga datorer i minigrävarna. Två generationer datorer har passerat med samma problem och inga garantier.
Den tredje generationen verkar fungera men har inte samma funktioner vilket innebär att dom instruktionsböcker som vi är skyldiga att ha i maskinerna inte stämmer. Dessutom med försämrat stöldskydd = sämre andrahandsvärde.
Kostnad? 11-12 000:- och datorn gör egentligen ingen som helst nytta.

Återigen Volvo, på en del av kompaktlastarna finns ett kretskort med lite reläer etc på. Går sönder ibland och kunden får betala. 19 300:- kostar kortet (enligt andrahandsuppgifter).

Man måste jobba LÄNGE med en maskin för att få loss dessa pengar när man ser till nettoförtjänsten och förarkostnaden.[/b]
Senast redigerad av Robban_C 00:19:58, 28-11-2011, redigerad totalt 1 gång.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



dimorep

#47 » 00:52:59, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En väldigt intressant sak (eller igentligen mest konstig)... :???:

Om man besöker en större märkesverkstad (de med hela "kittet" -verkstad / shop / försäljning) så brukar man alltid höra några kunder stå och prata om hur dåligt allt är. Bla hur billigt de måste köra för att andra kör ännu billigare (dock nämner de inte att de dagen innan lagt ett ännu lägre bud själva..) och hur dyrt allt annat blivit och att "man skulle minsan gjort .... i stället för dom har det så jäkla bra".

När de sen talat färdigt om det så kommer de genast in på hur dålig maskin / l-b de har (inköpt på företaget de just befinner sig på), vilket jäkla skit det är, hur mycket diesel det drar, hur dålig service de får och att de minnsan skulle behållt den g:a maskinen / l-b:n som var så mycket bättre (som ändå var SÅ jäkla dålig när den byttes in). Och att de i stället skulle valt märke xxx för det är så mycket bättre, snålare och med betydligt bättre service.

Och vad händer nästa gång det är dax för att byta, jo de köper ännu ett ex av samma "dåliga märke", fast med lite mera utr. så det blir ännu lite dyare utan att det ger något mera tillbaka... :ohnej: -VARFÖR?!? :snow:

Är ni inte nöjda med det ni kör, byt märke nästa gång. Ingen tjänar på missnöjda kunder och är det "fel" med produkten (eller servicen runt det) så är inte det märket / organisationen värda att få sälja heller.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#48 » 01:26:19, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimo, här ska du få en kort historia som belyser det du skriver:
För väldans massa år sen var jag reparatör på mejeriet som då fanns i stan. Bland annat var vi runt hos mjölkbönderna på bygderna och dels lagade, dels bytte ut mjölktankar och kylanläggningar för mjölk.
Alla, och jag menar verkligen ALLA mjölkbönderna beklagade sig över hur lite dom tjänade och att det aldrig blev nåt över.
Likförbannat så hade dom flesta en nästan ny Mercakombi eller nåt liknande ståendes på gården.

Nu menar jag inte att mjölkbönder tjänar miljoner men jag menar att dom tjänar bevisligen en slant för att ha råd med den bilen och det är dom värda med deras arbetstider, frånvaro av semester med mer.
Så jag klagar inte på dom (er). :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bert

#49 » 17:53:24, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

det var en som sa att dom som håller på och smågnäller på typ som robban och dimorep beskrev ovan dom har adrig haft det riktigt dåligt
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

bengt-owe carlsson

#50 » 20:22:14, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gnäller på mekanikerna är det väl ingen hittills som har gjort,det jag och troligen dom flesta här emotsätter sig är prissättningen på verkstäderna ,4000:- per timme snittar dom få räkningar som jag betalt till volvo lb,och om det är en normal prissättning inser ju alla att man inte lämnar in bilen för mer än akuta fel,trots att personalen är bussiga och hjälpsamma.Om nån här tycker det är normal prissättning att behöva betala 290 kr för att lossa tanklocket och titta ner i tanken eller att hissa upp bilen några centimeter och rucka på ett framhjul för att konstatera ett glapp i spindelled och därefter debitera 1200:- är nog aktieägare i volvo.Har både volvo och scania och trivs med bägge märkena tyvärr VET man att man blir pungsparkad när man måste lämna in bilen för nåt akut,man får dessutom sparken redovisad på en faktura som skall betalas på 20 dar!! ( min salige far kallade 10 eller 20 dagars fakturor för fattigdomsbevis)dvs man har en sån akut brist på pengar att man måste ha betalt på kort tid!
bengt-owe carlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:32, 27-10-2009
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: åkerman ew200

PerJohansson

#51 » 20:45:02, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Alla, och jag menar verkligen ALLA mjölkbönderna beklagade sig över hur lite dom tjänade och att det aldrig blev nåt över.


En annan sak som är intressant med detta är att det klagas på hur lite dom får från mejerierna. Men Arla och Milko (numera Arla även det) är väl kooperativ ägda av bönderna själva... Är det inte då bönderna själva (genom valda representanter) som bestämmer inköpspriset/vinstdelningen?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

nixs

#52 » 20:47:36, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns andra aspekter på att pengar skall vara i användning och arbeta och generera mer intäkter! :x

Nu blir det en jädra skillnad på olika verkstäder, lastbilar mot maskiner osv.

Tänk efter lite en maskinmekaniker som kommer ut, har först oftast (nästan) löst problemet på telefon och har med sig rätt grejer eller ett antal grejer för att täcka in olika eventualiteter, kommer ut på plats, med en buss med verktyg motsvarande så gott som en komplett verkstad, ligger och jobbar i vind och skur mm

Kostar vi för mycket? :?
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson

#53 » 21:01:42, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Kostar vi för mycket? :?


Jag brukar säga till folk som klagar på pris på enligt mig prisvärda saker/tjänster: "mycket pengar, men inte dyrt"

Jag tar ut rätt bra för att jobba på konstiga tider för att minimera stillestånd. Det blir mycket pengar, men i förhållande till stillestånd en veckodag, är det då dyrt?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

nixs

#54 » 21:04:59, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar säga att jag är dyr i drift men att jag är jävligt bra också!
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

johan.eriksson

#55 » 21:07:08, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingenting är dyrt så länge det är värt vad det kostar.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Holger

#56 » 21:11:45, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till alla och ingen, bara som fotnot: som ni kanske märker är det ett känsligt ämne.
Helt ok att diskutera, men inte lämpat till att "skriva av sig".
Fundera en extra gång på vad ni skrivit innan ni skickar iväg det.
Tack!

/Holger
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Eriksson Niklas (trådstartaren)

#57 » 21:27:49, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag klagar inte på några reperatörer för dom är j***vligt bra att ha när dom behövs,det jag inte tycker harmonerar är timmpriset och reservdelspriserna gentemot maskinpriserna och jag känner ingen av alla maskinister i min omkrets som tycker det är billigt likaså med alla inom skogsmaskins branshen jag känner,dom tycker det är rena ockerpriser för reservdelar och sånt...
Eriksson Niklas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:13:41, 14-11-2009
Ort: Östmark
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EW150C,Volvo EC 230B,Volvo EW 160B,Hitachi ZX160W,DR860S

PerJohansson

#58 » 21:36:03, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående pris på reservdelar så får man ju ta i beaktande att det är oerhört mycket billigare att skicka en bil full med en artikel till en sammansättningsfabrik jämfört med att ha en reservdel på ett lager, behandla order på enstaka del, skicka enstaka del, meddela mottagare och expediera mottagare.

Sen är det ju en hel del påslag utanpå detta också, det kan ju diskuteras hur bra det är...
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

micke wik

#59 » 21:44:56, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många stirrar sig blinda på att servicepriserna o timdebiteringen på maskiner inte harmonerar o jag undrar varför då? det finns ju prislistor på hur maskinpriserna ska vara i förhållande till inköp mm o dom är ju rätt höga i jämförelse med vad som tas ut o varför är dom det? bla för att åkare/entreprenörer o åkericentraler är kåta på jobben o ska ofta ha dom till vilket pris som hellst, har ett lysande exempel på det, ett åkeri hade fjärrtransporten från arlanda med 24 meters ekipage, dom körde för 100 kr/mil, sen kom en anna åkericentral när det va upphandling igen o tog det för 75 kr/mil, o varför då jo för dom skulle ha den trots att det knappt gick runt, o närta fråga varför kör nån för dessa priser? o titta bara på rototilten, när den kom va det merbetalning för den o nu ska den bara sitta där utan merbetalning annars får du inga jobb, o varför är det så? jo för några förstörde för en hel yrkeskår o "bjöd" på den, o det kommer bli samma med gps utrustningar med tiden, nu halkade jag från ämnet men resonemanget irriterar mig, jag kan tycka att servicar mm inte är så jäkla dyrt då dom ofta tar en fast kostnad för arbetet på tex en storservice, det som jag tycker svider lite i plånboken är när man under garantitiden på en maskin ska använda märkets "egna" oljor.
micke wik
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:43, 17-03-2011
Ort: Vallentuna
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: New Holland 6020 ELITE
Volvo BM 4200B
Ursus 385
Hydrema M1220
McHale Fusion
Drivex EasyGrader
Svedala Snölastare

nixs

#60 » 21:50:49, 28-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märkets egna eller motsvarande som märket har godkänt.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se