Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Olja till snäckväxel?

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

Kaj Fredriksson (trådstartaren)

#1 » 18:02:09, 15-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har fått tag på en mekanisk utrustning på vilken det sitter en snäckväxel, vilken behöver fyllas med någon typ av olja. Såvitt jag har förstått är vanlig växellådsolja inte lämpad för en snäckväxel, utan det ska vara olja speciellt anpassad för detta ändamål.

Lite information om växeln:

Ingående axel drivs av en elmotor på 0.75 kW / 1400 rpm. Utväxlingen är 30:1. Utgående axeln driver en roterande trumma, liknande en betongblandare, innehållande några kilo material, så belastningen bör inte vara särskilt hög. Snäckhjulet sitter under kugghjulet på utgående axel. Kugghjulet på utgående axel är av brons. Vilket material snäckhjulet är gjort av kan jag inte se. Högst upp på växeln finns ett hål för påfyllning av olja. Enligt min uppskattning borde det gå i någon liter olja i växeln.

Är det någon som kan ge mig ett tips på vilken typ av olja jag bör använda, och var (helst i närheten av Stockholm / Uppsala ) jag kan få tag på en mindre kvantitet sådan olja?

Är det någon som har en uppfattning om var oljenivån bör ligga i en snäckväxel?

Mvh,
Kaj
Kaj Fredriksson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:07:03, 26-09-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130



nixs

#2 » 19:06:15, 15-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Agrol rotogear eller motsvarande olja.
Finns nog hos de flesta som servar eller säljer maskiner.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tequila och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se